Annonce
Erhverv

Tøjgigant på opkøb i Svendborg: Halberg-koncernen sælger smertensbarn

Med salget af tøjmærkerne Newline og Halo har Mac Baren Tobacco Company taget konsekvensen af flere år med underskud, oplyser koncerndirektør, Per Buch. Pressefoto
Hummel har købt tøjmærket Newline ud af Performance Group Scandinavia, som er ejet af Halberg-familien. Svendborg-koncernen er dermed sluppet af med et dyrt bekendtskab, og også et andet mærke, Halo, er med i handlen.

Svendborg: Gør, hvad du er god til.

Det er den logik, der er drivkraften bag, at Halberg-familien har afhændet løbetøjsmærket Newline og det mere modeprægede mærke Halo til Hummel.

Det fortæller Per Buch, der er koncerndirektør i Mac Baren Tobacco Company, som er ejet af familien Halberg.

Han oplyser, at Performance Group Scandinavia, som tøjmærkerne lå i, blev købt i 2010 og gav overskud de første år.

- Men de senere år har vi haft masser af udfordringer. Vi er en lille spiller på et gigantmarked med gigantiske konkurrenter, og de seneste fire år har vi haft underskud. Det har vi taget konsekvensen af, så nu forlader vi sportstøjet og koncentrerer os om vores øvrige virksomheder, siger han.

Annonce

Vi har ikke været i stand til at rette virksomheden op, og der kan jeg bare sige, at vi har fundet den rigtige familie til at føre den videre.

Per Buch, koncernchef i Mac Baren Tobacco Company

Hummels første opkøb

Det er første gang, Hummel køber en virksomhed op, men den sidste bliver det ikke.

For til dagbladet Børsen forklarer Hummel-topchef Allan Vad Nielsen, at Hummel har et stærkt salgsapparat, og at koncernen dermed i princippet allerede har betalt de omkostninger, som mindre virksomheder bøvler voldsomt med.

- Så det vil næsten være dumt ikke at købe mere. Vi har platformen til det, siger han til Børsen.

Den rigtige familie

Hos Mac Baren Tobacco Company er Per Buch glad for salget.

- Vi har ikke været i stand til at rette virksomheden op, og der kan jeg bare sige, at vi har fundet den rigtige familie til at føre den videre. Hummel har den infrastruktur, der er behov for, og jeg er rigtig glad for og tilfreds med, at det er dem og ikke en udenlandsk køber, der har overtaget den, siger koncerndirektøren, der ikke vil sætte tal handlen.

- Men vi har fundet en god løsning med Hummel, lad os sige det sådan, siger han.

Newline- og Halo-tøjet bliver produceret i Østen, mens salgs-, marketing- og økonomifunktionerne ligger i Aarhus.

De 18 ansatte der har med salget fået en ny arbejdsgiver, og så afviser Per Buch i øvrigt, at det kan komme på tale at afhænde et andet af koncernes tøjfirmaer: Regntøjsfirmaet Elka Rainwear ved Herning.

- Det er vi rigtigt glade for, så det er absolut ikke til salg, siger han.

Performance Group Scandinavia har de seneste fire år haft underskud på i alt 33,7 millioner kroner.

Christian Stadils Hummel har købt op i Svendborg og skal nu til at sælge Newline løbetøj og Halo modetøj. Foto: Henning Bagger, Scanpix
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn For abonnenter

Frederik Barfoed: - Når det skal gå stærkt, kan vi være nødt til at parkere på fortovet

Middelfart

Stort træ spærrede hovedvej: Bilister hjalp med at slæbe grene og dirigere trafik

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce