Annonce
Fyn

Børn tæt på at blive ramt af tog: DSB skal redegøre for skræmmende hændelse ved Tommerup

Ifølge et øjenvidne var et tog fredag tæt på at ramme en gruppe børn, der havde forladt deres eget tog på grund af røgudvikling. Havarikommissionen vil nu bede DSB om en redegørelse. Det var ikke toget på billedet, som var impliceret. Arkivfoto: Free/Colourbox
Havarikommissionen kigger nærmere på episode fra fredag, hvor en gruppe børn ifølge et øjenvidne var tæt på at blive ramt af tog ved Tommerup, efter de på grund af røg ombord steg ud af det tog, de selv var med.

Havarikommissionen undersøger nu fredagens hændelse på det øst-vestgående togspor over Fyn, hvor et tog holdt stille ved Tommerup på grund af røgudvikling.

DSB oplyser, at Havarikommissionen rutinemæssigt er blevet orienteret.

Som fyens.dk skrev fredag, kunne episoden ifølge et øjenvidne, avisen har talt med, være endt i en katastrofe.

Selve røgudviklingen var kortvarig og nogenlunde udramatisk, men hændelsen, der fandt sted fredag kort før klokken 16, blev ifølge øjenvidnet farlig, da et større antal børn fra det røgramte tog pludselig myldrede ud på togskinnerne og nær var blevet ramt af et modkørende tog, der kom susende i høj fart mod vest.

Ifølge øjenvidnet var der tale om 40-50 børn i skolealderen, og toget var cirka 100 meter fra at ramme børnene. De opdagede heldigvis i sidste øjeblik, hvad der var ved at ske og nåede væk. Typisk når de gennemgående tog på strækningen op på hastigheder omkring 170-180 kilometer i timen, hvilket betyder, at 100 meter tilbagelægges på få sekunder.

Annonce

DSB skal redegøre skriftligt

Bo Haaning, der er souchef i Havarikommisionen, bekræfter, at der fredag var en situation med personer på skinnerne, mens et modkørende tog kom kørende. Og det er korrekt, at Havarikommissionen er inde over, oplyser han.

- Jeg kan bekræfte, at vi er blevet orienteret. Vi kommer til at bede DSB om en skriftlig redegørelse, som vi så vil vurdere sagen på baggrund af, oplyser Bo Haaning.

Havarikommssionen kan vælge at kigge nærmere på sager, hvor der har været potentielt farlige hændelser, selv om der hverken er omkomne eller kvæstede.

Det kan kommissionen gøre, hvis den vurderer, at situationen kan give ny viden i forhold til at undgå fremtidige farlige situationer, oplyser Bo Haaning.

DSB har ikke yderligere kommentarer, fordi Havarikommissionen nu er inde over sagen.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce