Annonce
Danmark

Tænk alternativt i stedet for endnu en motorvej

Kirsten Rykind-Eriksen

Hærvejsmotorvej: I de sidste måneder har der været flere indlæg i dagspressen, skrevet af tilhængere til en Hærvejsmotorvej. Der er massiv politisk opbakning af 31 jyske borgmestre. De ivrer alle for at få motorvejen - tilsyneladende uden tanke for de enorme indgreb i vores smukkeste og mest særprægede jyske natur, som en motorvej vil forårsage. Det er bla. naturen, det stigende antal turister kommer efter, og som lokker byboere væk fra skærme, mobiler og stillesiddende arbejde.

I samme periode har regeringen og klimaeksperter bebudet, at CO2-udslippet skal mindskes og dieseldrevne biler udfases. Samme regering har i efteråret give tilladelse til, at der må køre langt flere flexbusser fra København til Fyn og Jylland. De er med til at forøge trængselsproblemerne ligesom det stigende antal lastbiler gennem den jyske transportkorridor. Mange af disse skal til Hirtshals og sejles til Norge - og retur igen. Hvorfor skal vi belastes med al den norske trafik? Når de alligevel skal ud at sejle, kan lastbilerne lige så godt sejles til Kiel, Hamborg eller anden havn.

Vejdirektoratet har meddelt, at ved en evt. ny hærvejsmotorvej, har man fundet frem til støjskærme, der dæmper bilstøjen mere, end tilfældet er nu. Disse skærme vil være endnu et misfoster i landskabet og ikke pryde naturen. Det samme gælder anlæggelse af transportcentraler med opførelser af kæmpestore kasser til varehuse. Sådanne er i langt de fleste tilfælde triste at se på, skæmmer landskabet og tager udsynet.

For 100 år siden gik en bevægelse, den kunstindustrielle, gennem Danmark og hele Nordvesteuropa om at få det skønne inden for i livet og boligen. Filosofien hævdede, at det er en menneskeret at være omgivet af skønhed. Inderst i vor sjæl har vi en længsel efter det skønne, efter det, der er sandt og ægte for den enkelte person. Når man omgives af skønhed inde som ude, i sin bolig og i naturen, virker det ind på ens opfattelse af, hvad der er godt eller skidt her i livet. Det skaber vores moral. Filosofien førte til, at vi fik den stilart, der kaldes skønvirke, og i arkitekturen, Bedre Byggeskik, hvor harmoniske proportioner, historiske ornamenter og lødige materialer smelter sammen til en helhed, der giver hvile for øje og sjæl.

Kære politikere og transportfolk lad os beholde den smule skønhed vi har tilbage i naturen i stedet for at forarme den og vores danske sjæl med en drønende motorvej ned gennem Jylland omgivet af store støjskærme og firkantede varehuskasser. Menneskets behov for skønhed må dog komme før end al isenkrammet.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Byggeri til 400 mio. kroner: Odenses borgmester glæder sig over ny kæmpemæssig investering i Odense

Leder For abonnenter

Byfester og markeder slipper for dyrt papirnusseri: En prisværdig skrotning

Man kan undre sig over, at et ministerium udsteder nye regler, hvor de negative virkninger er langt større end den mulige gevinst. Og at man fra politisk hold ikke kvæler den slags administrativt makværk, inden det forlader ministerkontoret. Men ud fra mottoet "bedre sent end aldrig" kan man også rose en minister, der ikke er bange for at smide en forfejlet regel i papirkurven. Ekstra prisværdigt er det, hvis skrotningen bremser overflødigt bureaukrati, som samfundet har rigeligt af. Lad os vælge den positive tilgang: Skulderklap til boligminister Kaare Dybvad Bek, som dropper en tåbelig ændring i et bygningsreglement. Ændringen ville gøre arbejdet surt for masser af frivillige, som bruger deres fritid på at gøre livet sjovere for tusinder af danskere. Hvis en række fynske folketingsmedlemmer nåede at presse ministeren, sådan som de ifølge Kertemindes borgmester Kasper Olesen lovede at gøre, må de gerne tage en del af æren. Den nu droppede ændring drejer sig om de byfester og markeder, som holdes overalt i landet. Nogle er velkendte og traditionsrige, andre dukker op og lukker igen. Fælles for dem alle er, at de er populære og at de primært arrangeres og drives af frivillig arbejdskraft. Ofte får arrangørerne hjælp af lokale idrætsforeninger, som honoreres med et beløb til den altid trængende klubkasse. Bortset fra fuldemandstvister og lidt trafikkaos har der aldrig været problemer med disse folkelige arrangementer. Så hvad der fik Transport- og Boligministeriet til at lancere stramninger, der skulle træde i kraft 1. januar, er svært at fatte. Men i hvert fald: Det var nu ikke længere nok, at kommunen enten gratis eller mod et beskedent gebyr lavede en pladsfordelingsplan. Nu skulle en plantegning laves af en ekstern certificeret brandrådgiver til mellem 1200 og 1500 kroner i timen. For et lille marked ville den samlede pris blive over 10.000 kroner. Dertil kom mere papirbøvl. Ifølge formand for Sammenslutningen By- og Markedsfester, Otto Skak, ville denne ekstraudgift og dette ekstraarbejde få mange foreninger til at lukke ned - til ærgrelse for mange og til gavn for ingen. Nu kan - med Dybvad Beks ord - frivillige bruge kræfterne på at være frivillige. En selvfølge, kan man tilføje.

Erhverv

Plads til 1000 ansatte: Pensionsselskab investerer 381 millioner kroner i kæmpestort kontorbyggeri ved SDU

Annonce