Annonce
Kerteminde

Syv års støjhelvede løst på en uge: - De brosten var en fejl helt fra starten af

Lørdag den 7. december 2013 blev den nyanlagte renæssancehavn indviet med tidligere borgmester Sonja Rasmussen på talerstolen. Lige siden er kritikken haglet ned over brostenene. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Siden 2013 har Renæssancehavnens brosten plaget bilister, hotelgæster og beboere i Kerteminde. 28. januar slutter det.

Kerteminde: Lørdag den 7. december 2013 blev Renæssancehavnen i Kerteminde indviet med pomp og pragt. Farvel asfalt og parkeringspladser, goddag til det gode liv, brosten og langsom biltrafik.

Helt sådan gik det som bekendt ikke. I syv år har kritikken haglet ned over den nyanlagte vejstrækning. Gæsterne har ikke kunnet sove på Tornøes Hotel, ruderne klirrer hos naboer, og fodgængere og cyklister er havareret på stribe på de ujævne sten.

Gennem årene har politikerne flere gange forsøgt at finde en løsning. Skulle brostenene skiftes ud med granitplader? Var det en bedre idé at asfaltere det hele? Eller var støjen fra stenene, bare noget naboerne måtte lære at leve med? Adskillige gange er løsningerne strandet i byrådssalen, men nu sker der faktisk noget.

Tirsdag den 28. januar rykker Munch Forsyningsledninger til Kerteminde for at fjerne de forhadte sten på Hindsholmvej frem til lyskrydset. Hver og én bliver pillet ud af vejen og erstattet med en lysegrå asfaltbelægning, der - ifølge teorien - vil matche omgivelserne. Seks dage tager det helt præcist at løse et problem, som har varet i syv år.

- Jeg kan huske, at der blev spurgt til, om det ville komme til at larme. Vi fik bare at vide, at de ville blive lidt mere toppede, og at det ville sænke hastigheden på biltrafikken, og det var jo også meningen.

Lars Ole Valsøe (K), medlem af miljø- og teknikudvalget

Blev ikke advaret om støj

Lars Ole Valsøe (K), der har siddet i byrådet alle årene, glæder sig til at se resultatet. Han har gennem tiden lagt ører til en del kritik:

- Folk har sagt "lad os nu få de rumlerier væk". Og jeg tror da også, at de brosten var en fejl helt fra starten af. De kinesiske sten minder slet ikke om de originale, der blev lagt i Vestergade i gamle dage, fortæller han.

Politikerne anede intet om støj-generne, da de besluttede sig for stentypen:

- Jeg kan huske, at der blev spurgt til, om det ville komme til at larme. Vi fik bare at vide, at de ville blive lidt mere toppede, og at det ville sænke hastigheden på biltrafikken, og det var jo også meningen, fortæller han.

Lars Ole Valsøe har følgende anbefaling til øvrige danske byrødder, som måtte forelske sig i brosten i fremtiden:

- Jeg vil anbefale dem at lægge et prøvestykke først.

Annonce

Lulu's: - Jeg er så stolt af min by

Ikke alle er dog utilfredse med stenene, som vi snart må vinke farvel til. Rikke Steffensen, der er indehaver af Lulu's Café overfor Langebro, nyder synet hver dag:

- Jeg synes, de er smukke, og mine kunder klager ikke. Hvis larmen generede dem, ville der nok ikke være fyldt helt op udenfor hver sommer. Jeg er faktisk sindssygt stolt af vores smukke by. Jeg elsker at vise den frem for folk udefra og høre, hvordan de roser den. For det livlige butiksliv, kulturlivet og strandene. Jeg ville ønske, at folk var lidt mere stolte i stedet for at brokke sig.

Hun håber, den nye løsning bliver pæn, og at vejarbejdet er hurtigt overstået.

- Jeg håber bare, at de har valgt et pænt alternativ, siger Rikke Steffensen.

I første omgang udlægges et såkaldt bærelag asfalt. Det skal sidde i et års tid, hvorefter der lægges et afsluttende slidlag ovenpå, og det bliver en lysegrå asfalt. For cyklister, der måtte døje med de ujævne, kløvede brosten i det sydlige Langegade, er der også godt nyt. Miljø- og trafikudvalget besluttede før jul, at brostenene skal udskiftes med savet granit svarende til det, der indtil nu har udgjort "prøvefeltet" ud for Tornøes Hotel. Det sænker også støjniveauet lidt på den strækning.

Har du glemt, hvordan området oprindeligt så ud? Så kan du se de videoer, Kerteminde-borger Christian Wang har lavet, da han fulgte tilblivelsen af Renæssancehavnen.

I perioden 28. januar til 2. februar bliver der fjernet brosten og lagt asfalt i Renæssancehavnen. Arkivfoto: Mette Louise Fasdal
Annonce

Renæssancehavnen, timelapse 2011

Annonce
Odense For abonnenter

Vild kokain-variant skaber alvorlige problemer i Odenses gader: - Folk bliver sindssyge i hovedet af det

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Se billederne: Folk kom langvejs fra til indvielsen af Fyns største bikepark - skal sætte nye standarder

Erhverv For abonnenter

Bitcoin-pioner i Schweiz køber Sarahs drøm om at støvsuge verdenshavene for mikroplast

Faaborg-Midtfyn

Anitas græskar var 20 kilo tungere end forventet: Måtte alligevel nøjes med ottendepladsen

Odense

Ældgammel ro-tradition genopstod på Odense Kanal: - Det handler om fællesskab og forpligtelse

Assens

Andreas kan cykle mere sikkert i skole på ny dobbeltrettet cykelsti forbi fynsk slot: - Det var et væmmeligt sted

Odense Håndbold For abonnenter

Odense Håndbold skal ramme topform i Champions League - storholdet Györ og Anne Mette Hansen venter i Gudme

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Sport For abonnenter

Søndagsnavne - med søstrene Iversen, Kasper Schmeichels smuttur og GOG som vært

Erhverv

Populær kro lander solidt overskud trods flere måneders nedlukning: - Vi har eddermame knoklet for det

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Kerteminde

Christina blev træt af lang transport og udfordrende arbejdstider: Nu åbner hun sin egen frisørsalon

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Aggressiv vildkat jagter kvarterets andre katte: Har brugt over 10.000 kroner på operationer til sin 11 år gamle kat

Assens

To eksplosionsbrag på kort tid: - Det er klart, man bliver forskrækket

Annonce