Annonce
Sydfyn

Sydfynske borgmestre: Transportordførere fralægger sig ansvaret for Svendborgbanen

De sydfynske borgmestre vil holde transportordførere op på prioritering af Svendborgbanen. Foto: Michael Bager og Maria Fonfara
Borgmestrene i Svendborg og Faaborg-Midtfyn Kommune undrer sig over, at transportordførerne lægger ansvaret for den manglende plan for Svendborgbanens nye signaler over på Banedanmark. I sidste ende er det politikerne, der styrer prioriteterne, og det vil borgmestrene holde ordførerne op på.
Annonce

Svendborg: Fyns Amts Avis bragte i søndags et interview med transportordførerne fra Enhedslisten, Venstre og Dansk Folkeparti om nedprioriteringen og den manglende plan for Svendborgbanens nye signaler. Her lød meldingerne fra ordførerne, at det var både utilfredsstillende og uacceptabelt. Samtidigt lød det dog, at det er Banedanmarks prioritering, og at der ikke er meget, ordførerne kan stille op.

Den udmelding får borgmestrene fra Sydfyn op af stolene. For selvfølgelig kan transportordførerne påvirke Banedanmarks prioriteringer, lyder der fra Bo Hansen (S), borgmester i Svendborg Kommune.

- Deres svar gik meget på, hvad Banedanmark ville. Men der synes jeg, at der mangler en demokratisk forklaring, for det er jo ikke Banedanmark, der bestemmer det - det gør de folkevalgte med et simpelt flertal, siger borgmesteren.

Samme melding kommer fra borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S), der også undrer sig over, at de forskellige transportordførere giver udtryk for, at de ikke er tilfredse med, at banen er blevet nedprioriteret ad flere omgange, men alligevel mener, at de ikke kan gøre noget ved det.

- Det er trods alt det politiske system, der styrer det land her. Så, at man ikke kan sætte sig igennem over for Banedanmark og sige: 'Det er ikke tilfredsstillende det her, det må I lave om', det har jeg svært ved at forstå, siger han.

Annonce

Vil kræve svar fra ordførerne

Derfor vil begge borgmestre nu afkræve ordførerne et svar. Ud fra udmeldingerne til avisen, mener Bo Hansen nemlig, at der tegner sig et politisk flertal for, at det er for dårligt, at Svendborgbanen mangler en plan og bliver nedprioriteret.


Det er jo ikke bare noget, man siger til avisen og så giver Banedanmark skylden, altså magten ligger jo faktisk ved politikerne.

Bo Hansen (S) borgmester i Svendborg Kommune


- Jeg vil gerne, hvis jeg kan få Økonomiudvalget med på det, vil jeg henvende mig til alle ordførerne og sige: 'Hvis I alle sammen er konstruktive og positive om, at Svendborgbanen skal prioriteres, hvad er så grunden til ikke at gøre det'. Det er jo ikke bare noget, man siger til avisen og så giver Banedanmark skylden, altså magten ligger jo faktisk ved politikerne, siger han.

Den plan har Hans Stavnsager også lagt.

- Jeg påtænker, at tage fat i mine kollegaer i de andre kommuner, og se om vi ikke i fællesskab både skal tage fat i ministeren, men også ordførerne i Folketinget.  Det undrer mig, at de ikke mener, at de kan gøre noget, siger han og tilføjer, at det er de snore borgmestrene har mulighed for at trække i.

- Det er regeringen og Folketinget, der har ansvaret for banen, og vi kan ikke gøre andet end at blive ved med at råbe op og sige, at det her er ikke godt nok, siger Hans Stavnsager.

Annonce

Endnu en utilfredsstillende melding

De fynske borgmestre sendte tilbage i februar et brev til transportminister Benny Engelbrecht (S), hvor de krævede et klart svar på, hvornår de nye signaler ville være på plads. Svaret lød forventeligt i 2022, derfor vækker den seneste melding fra Banedanmark frustration.

- Det svar, som vi fik dengang, var jo ikke et svar, vi rigtig kan bruge til noget. Den nye udmelding er lige så utilfredsstillende. Man har prioriteret anderledes, og det må jeg jo acceptere, men vi vil gerne vide, hvor vi er placeret i den her pipeline, siger borgmester Bo Hansen og tilføjer, at man i Svendborg Kommune vil gøre et nyt forsøg på at få ministeren i tale.

- Handlingen herfra skal være, at vi endnu engang skal henvende os til ministeren, for det er utilfredsstillende, siger han.

Hans Stavnsager er heller ikke tilfreds med den nye melding og han lover også et nyt forsøg på at råbe ministeren op.

- Vi var heller ikke tilfredse i februar, men meldingen på 2022 kunne man trods alt forholde sig til. Men nu hvor meldingen er, at man ikke aner, hvornår det bliver, så frygter jeg, at der i mellemtiden falder endnu flere pendlere fra på banen, siger han.

Fyns Amts Avis har spurgt Transportminister Benny Engelbrecht, hvordan han forholder sig til Banedanmarks nedprioritering og manglende plan for Svendborgbanen. Ministeriet meddeler, at de skal svare på et folketingsspørgsmål om samme emne stillet af Erling Bonnesen (V), før ministen kan kommentere sagen.

Sagen kort

Svendborgbanen var oprindeligt prioriteret højt i udrulningen af det nye signalsystem på grund af massive problemer med aflysninger og forsinkelser på strækningen. Men der er stadig lange udsigter til det signalsystem, der oprindeligt skulle installeres på banen i 2019.

I 2017 traf politikerne, i samarbejde med Banedanmark, nye beslutninger omkring signalprojektet på grund af markante forsinkelser i udrulnigen af det nye system. Her blev planerne for Svendborgbanen fremrykket til 2021, men det har vist sig heller ikke at holde stik. Tidligere i år krævede de fynske borgmestre en melding fra transportministeren, og her lød svaret, at de nok skulle vente til 2022.

Inden sommerferien lød vurderingen imidlertid, at signalerne tidligst ville komme mellem 2024 og 2026 på grund af forsinkelserne og opprioritering af en række strækninger på Sjælland.

Men det står nu klart, at der ikke findes en konkret plan for, hvornår de nye signaler kommer til Svendborgbanen, og derfor er der igen garanti for, at det overhovedet bliver imellem 2024 og 2026.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Cannabiseventyret og jobmarkedet smuldrer: Frustreret producent må fyre 20 medarbejdere på Odensefabrik

Annonce