Annonce
Erhverv

Sydbank overtager kriseramt Bank Trelleborg

Bank Trelleborg reddes af Sydbank efter massiv økonomisk krise. Tidligere direktør fralægger sig ethvert ansvar, mens den kommende direktør intet anede

Danmarks fjerdestørste bank, Sydbank, har smidt en redningskrans efter den kriseramte Bank Trelleborg, der er ramt af økonomisk krise. Det fremgik i går af en fondsbørsmeddelse fra Sydbank, som dog ser store muligheder i overtagelsen af den kriseramte bank.

- Bank Trelleborg har henvendt sig, og vi har så sat os sammen. Bank Trelleborg er blevet ramt af likviditetskrisen, og derfor er de nået til den erkendelse, at det kunne være spændende at snakke sammen med os. Men jeg vil gerne understrege, at Bank Trelleborg kommer ud af 2007 med et overskud, siger Carsten Andersen, administrerende direktør i Sydbank.

Annonce

Den sorte liste

Bank Trelleborg blev tidligt i går overført til fondsbørsens observationsliste med begrundelsen "betydelige finansielle problemer".

Ingen fra Bank Trelleborg ønsker dog at uddybe årsagerne. Oplysningerne kom tilsyneladende også bag på Bank Trelleborgs nye, kommende direktør Kim Christensen, som tiltræder 1. april. Han vidste ifølge business.dk intet om de massive problemer i Slagelse-banken.

Det vides endnu ikke, hvilken betydning fusionen får for Kim Christensens fremtid i Bank Trelleborg.

Carlo Chow var direktør i Bank Trelleborg for mindre end et halvt år siden - alligevel kommer de økonomiske problemer helt bag på ham. Den tidligere direktør fralægger sig ethvert ansvar og afviser, at krisen skulle hænge sammen med beslutninger taget i hans tid som direktør.

Carlo Chow, som nu er administrerende direktør i Føroya Banks danske afdeling, var i efteråret genstand for hård kritik fra blandt andet bestyrelsesformand Flemming Holm, som beskyldte direktøren for at have påført banken store tab gennem en række låneengagementer. Men Carlo Chow afviser.

- Da jeg forlod banken i august 2007, havde banken en likviditet på 2,5 milliard og en likviditetsoverdækning, der svarede til lovens krav på 95 procent - det fremgår også af bankens halvårsregnskab. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, siger Carlo Chow.

Nedjusterede

Det var Bank Trelleborgs bestyrelsesformand Flemming Holm, der i oktober beskyldte direktøren for at have foretaget en række fatale fejlvurderinger og have givet bestyrelsen en alt for rosenrød beskrivelse af situationen.

Efter en gennemgang af bankens låneengagementer i efteråret besluttede bestyrelsen at nedjustere forventningerne til årets overskud kraftigt. Og disse forventninger måtte mandag skrues endnu længere ned.

Banken nedjusterer forventningerne til resultatet for 2007 til mellem 10 og 20 millioner kroner på grund af yderligere nedskrivninger og øgede omkostninger i 4. kvartal.

Enestående tilfælde

Bank Trelleborg er et enkeltstående tilfælde, vurderer bankekspert Bjarne Jensen, direktør i Bjarne Jensen Consult. Han venter ikke at se flere småbanker med problemer i den nærmeste fremtid.

Bjarne Jensen mener modsat den tidligere direktør, at problemerne i Bank Trelleborg må bunde i enten tab på værdipapirer eller uheldige investeringer.

- Jeg er dybt chokeret over, at der er et pengeinstitut, der kommer ud med sådan en meddelelse på nuværende tidspunkt om at de er i likviditetsnød og i solvensnød. Så dårlig er konjunkturen i Danmark ikke. Jeg havde slet ikke troet, at der kunne være et pengeinstitut, der kunne være i så dårlig form, siger Bjarne Jensen. (ritzau)

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce