Annonce
Biler

Svingende sikkerhedsniveau på de første kinesiske elbiler

Den elektriske crossover, MG ZS EV, henter pæne 5 stjerner i Euro NCAP-testen. Foto: Euro NCAP
Mens den nye elektriske MG ZS EV får fem stjerner i Euro NCAP-test, henter landsmanden Aiways U5 mere beskedne tre af slagsen.

De er ventet med spænding, de nye kinesiske elbiler.

Den helt nye teknologi fjerner nemlig tidligere tiders bindinger i bilbranchen og gør markedet mere åbent for helt nye bilmærker fra Riget i midten, hvor mange store producenter er garvede udi at lave elbiler.

Nogle af de første på det europæiske marked er MG ZS EV og Aiways U5. Det er modeller, som folkene bag også har bebudet vil kunne købes i Danmark til næste år.

Her er der flest roser til MG ZS EV crossover, der sammen med den benzindrevne søstermodel, MG HS, får pæne fem stjerner, mens den større Aiways U5 crossover henter mere middelmådige tre af slagsen.

Annonce

De er på vej

En række nye producenter af elbiler er på vej til Europa. Flere er fra Kina.

Kinesiske mærker med elbiler på vej til Europa: Byton samt Lynk & Co.

MG’s moderselskab, SAIC, har desuden en række modeller på hylderne, ligesom Geely, der står bag Volvo samt Lynk og Co. BYD, som i dag sælger elektriske busser i flere europæiske lande, har også mange elektriske personbiler i programmet. Alle tre lurer på Europa, fordi der er overkapacitet i Kina, efter at tilskud til køb af elbiler er fjernet.

Elbil-mærker fra USA og Europa, som er på vej, og også kan blive sikkerhedstestet: Fisker, Sion, Streetscooter, e Go, Uniti.

Udfordringer i testet

Her er dog også ros til MG’erne fra Euro NCAP, som produceres af kæmpe-koncernen, SAIC.

Med en imponerende liste over udstyr og god ydeevne i Euro NCAP’s test er bilerne et match til mange europæiske, japanske eller koreanske modeller, lyder det i den officielle vurdering.

Den glatte og futuristiske Aiways U5 havde derimod problemer i påkørsel fra siden og den såkaldte pæletest, ligesom den ikke fik point for nødbremsens funktion over for fodgængere og cyklister. Aiways har dog meldt ud, at mærket vil rettet op på problemerne. Her er målet at have den sikreste af de mellemstore SUV’er.

Søren W. Rasmussen fra FDM, der er dansk repræsentant i Euro NCAP, kalder MG VS EV for ”interessant”, mens han konstaterer, at Aiways'en er noget mere middelmådig.

- Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper, fordi blandt andet en airbag ikke virkede, som den skulle, siger Søren W. Rasmussen.

Gode takter

Mens vi for få år siden så biler fra Kina, som dumpede på stribe, ser de nye meget mere lovende ud.

Michiel van Ratingen, som er generalsekretær, hos Euro NCAP, vurderer dog, at kineserne nu for alvor har lært lektien, og at de vil komme være på niveau med de kendte mærker fra blandt andet Europa og Asien. Her har MG’en en fordel af, at mærket har været på markedet i England nogle år med benzindrevne modeller og kender markedet indgående.

- Det er det første år, at vi ser tre kinesiske biler testet af Euro NCAP. Det er klart, at kapaciteterne til at konstruere sikre køretøjer i Kina er steget i de senere år. Men U5-eksemplet viser, at opfyldelsen af de femstjernede krav stadig kan være en hindring for unge virksomheder. Ingen af disse problemer kan imidlertid ikke overvindes, og vi ser frem til at vurdere bilerne igen, når manglerne bliver løst, siger han.

MG, som ejes af den kinesiske kæmpe, SAIC, har været på markedet i England i nogle år, og folkene bag kender sikkerhedskravene på det europæiske marked indgående. Foto: Euro NCAP
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce