Annonce
Debat

Svendborgbanen i glemmebogen på side 37

Det er både overraskende og skuffende, at Svendborgbanen blot er en note på side 37 i en ny, fynsk strategiplan for infrastrukturen.

Planen er lagt frem af de 10 fynske borgmestre i fællesskab. Og til manges store overraskelse er Svendborgbanen ikke blandt de projekter, borgmestrene har givet topprioritet.

Ingen, som har fulgt den offentlige debat, kan være i tvivl om, at Svendborgbanen ikke blot er Syd- og Midtfyns, men en af hele Fyns problematiske flaskehalse.

Det har den været i de efterhånden mange år, hvor pendlerne på strækningen mellem Svendborg og Odense med jævne og alt for hyppige mellemrum har måttet affinde sig med forsinkede og aflyste tog.

Højlydte krav om forbedringer - som de blandt andet er kommet til udtryk i Fyns Amts Avis-kampagne "Giv os tog til tiden" - er tilsyneladende ganske vist blevet hørt i såvel DSB's hovedkvarter i København som i Transportministeriet.

En lydhørhed, som dog endnu ikke har ført til væsentlige og langsigtede forbedringer af togdriften på den omstridte regionalbane.

Derfor er det overraskende og skuffende, at Svendborgbanen ikke er med som den femte topprioritet i de fynske borgmestres strategiplan for infrastrukturen.

De fire projekter, der er topprioriteret, er et tredje spor på Den Fynske Motorvej, timemodellen med 60 minutters rejsetid fra Odense til København og Aarhus, en ny fast parallelforbindelse over Lillebælt og letbanen i Odense.

Det er alle vigtige og for den samlede fynske infrastruktur afgørende projekter. Men det er Svendborgbanen også. Og som en note på side 37 riskerer den at gå i glemmebogen.

De fynske borgmestres trafikale strategiplan kommer, netop som nye tal afslører, at et af DSB's helt store problemer på Svendborgbanen fortsat ikke er løst: Tilbagevendende forsinkelser og aflysninger i de morgentimer, hvor mange pendlere er afhængige af en stabil kollektiv transport til arbejde og skole.

Det er muligt, den generelle rettidighed på Svendborgbanen er ok. Men det er bare ikke godt nok.

Hvis pendlerne skal kunne regne med Svendborgbanen, skal togene køre til tiden - hele tiden. Og ikke kun i de stille stunder midt på dagen eller sidst på aftenen.

De fynske borgmestres strategi er i og for sig god nok.

Der kommer sjældent noget godt ud af at aflevere alenlange politiske smørrebrødssedler på Christiansborg. For den, der vil have det hele, risikerer som bekendt slet ikke at få noget.

Chancen for at blive hørt er større, hvis Fyn står sammen om at fremme trafikprojekter, som er åbenlyst vigtige og giver et godt samfundsøkonomisk udbytte.

Og det er præcis derfor, de fynske borgmestres fire topprioriteringer burde have været fem. For samfundsøkonomiens skyld og af hensyn til de tusinder af frustrerede pendlere, som fortsat døjer med en togforbindelse, de ikke kan regne med.

Chancen for at blive hørt er større, hvis Fyn står sammen.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

OB For abonnenter

OB's Jakob Breum var ikke klar over, at hans farfars bror var med i pokalfinalen for 48 år siden

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Et af de største overskud i virksomhedens historie: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce