Annonce
Faaborg-Midtfyn

Svendborgbanen får tidligst nyt signalsystem i 2022: Banedanmark prioriterer strækninger på Sjælland

Det nye signalsystem forventes at give flere tog til tiden på Svendborgbanen. Arkivfoto: Michael Bager
Forsinkelser fra signalleverandør gør, at Banedanmarks nye signalsystem sandsynligvis ikke bliver udrullet på Svendborgbanen før 2022 eller senere. I stedet opprioriterer man strækningerne Køge-Næstved og Næstved-Rødby, der er vigtige i forhold til Banedanmarks øvrige store projekter.

Banedanmarks nye signalsystem bliver ikke udrullet på Svendborgbanen i januar 2021, sådan som det oprindeligt var planlagt. Det skriver Banedanmark i et svar til Fyens Stiftstidende.

- Det er vigtigt for Banedanmark at understrege, at vi ikke søger at underprioritere Svendborgbanen. Der har været forsinkelser på udrulningen af det nye signalsystem på nogle strækninger, blandt andet på Svendborgbanen. Det skyldes, at Banedanmarks signalleverandør, Alstom, desværre er blevet forsinket med såvel design, produktion og installation af det nye signalsystem på strækningen, skriver Banedanmark.

Det er ikke første gang, der er forsinkelser på det milliarddyre signalsystem, som oprindeligt skulle være fuldt udrullet i hele landet i 2021, men som i den seneste plan er udskudt til 2030. Og forsinkelserne hos signalleverandøren får desuden den afledte effekt, at Banedanmark rykker to sjællandske strækninger frem i køen, således at de nu står foran Svendborgbanen, når det kommer til udrulningen af signalprogrammet.

- Der er mange hensyn at tage - både til de øvrige strækninger, der skal have det nye signalsystem og til alle Banedanmarks øvrige projekter. Derfor bliver vi af hensyn til Banedanmarks øvrige store projekter nødt til at prioritere strækningerne Køge-Næstved og Næstved-Rødby. Det er derfor sandsynligt, at Odense-Svendborg først sættes i drift i 2022 eller senere, skriver Banedanmark.

Derfor udskifter man signalerne

Signalanlæggene på det danske jernbanenet er typisk mere end 30 år gamle og er et miks af mange forskellige teknologier. De ældste sikringsanlæg daterer sig helt tilbage fra 1930'erne, og hovedparten af anlæggene er installeret i perioden frem til og med 1970'erne. Gennemsnitsalderen er altså meget høj, og det kan give fejl der medfører forsinkelser i togdriften.

Ved en totaludskiftning af signalanlæggene til moderne teknologi, forventer Banedanmark, at en stor del af de forsinkelser, der skyldes signalfejl, forsvinder. På fjernbanen forventes et fald på cirka 80 procent i signalrelaterede fejl, hvilket betyder, at passagererne vil spare cirka 790.000 forsinkelsestimer årligt på fjernbanen.

De nye signalsystemer vil desuden medføre en række fordele for togdriften og passagererne, herunder en mere effektiv togdrift, mulighed for højere hastighed og større kapacitet på nogle strækninger.

Kilde: Banedanmark

Nyt system giver færre fejl

Det nye signalsystem står ellers højt på de fynske borgmestres ønskeliste, fordi det forventes at give flere og mere pålidelige afgange på Svendborgbanen. Men helt så højt prioriteret er det altså ikke hos Banedanmark.

- Svendborgbanen står desværre langt nede på Banedanmarks prioriteringsliste over, hvilke strækninger der skal have indført det nye signalsystem først. Jeg vil meget gerne have rykket det længere op listen, for mange forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen skyldes netop signalfejl, udtalte borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S) i Fyens Stiftstidende torsdag.

Banedanmark forventer, at det nye system forventes at nedbringe antallet af signalrelaterede fejl på fjernbanen med op til 80 procent, og trods forsinkelserne så understreger Banedanmark, at det endelige resultat vil være lige så godt som lovet.

- Det nye signalsystem – med alle de fordele, det har – kommer også til Svendborgbanen. Indtil det kommer, vil vi i Banedanmark gøre vores for, at det eksisterende anlæg fungerer – og at det fungerer så godt som overhovedet muligt. Når det nye signalsystem kommer til Svendborgbanen, vil det være et system, der er gennemprøvet, og dermed forventes Svendborgbanen på denne baggrund at opleve færre ”børnesygdomme” end de øvrige strækninger, skriver Banedanmark i deres svar til Fyens Stiftstidende.

Udrulningen af det nye signalsystem på Svendborgbanen skal gentænkes, og det betyder, at det bliver yderligere forsinket på den sydfynske strækning. Grafik: Banedanmark
Annonce
Kerteminde For abonnenter

Hårdtprøvede lejere barrikaderer sig mod rotter: - De skramlede i væggen bag mit sengegærde

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kraftige naboprotester tvinger Kvickly til at tage mere hensyn: Varehus må skrotte halvdelen af udvidelsesplaner i villakvarter

Assens For abonnenter

26-årig havde oversavet jagtgevær i skab på arbejde: - Jeg troede, det var et godt gemmested

Odense

19-årige Rosa har åbnet butik med egne designs midt i Odense: - Jeg var altid hende, der mødte op og lignede en regnbue

Middelfart

Taget på fersk gerning: Polsk vognmand må efterlade lastbil i Danmark

Nyborg

Reddet på målstregen: Balletskolen flytter til musikskolen

Navne For abonnenter

Gift i 65 år: - Og nu render du også med min tjenestepige!

Danmark

Tirsdagens coronatal: 756 nye smittede - positivprocenten er den højeste i 10 uger

Klumme

Debat: Når rodløsheden blomstrer, må nogen holde fast

Erhverv

Kirsten sælger sidste bid af sin mands firma: - De interesserede tænkte nok, at jeg var et let offer

Erhverv

Marcus og Marius drømmer om at overtage slægtsgården: - Men det bliver svært uden investorer udefra

Nordfyn For abonnenter

Odense kan være uoverskuelig for ældre: - Vi kommer nok "aller" til at prøve letbanen

Odense For abonnenter

Carlos Daabas anholdt i Bulgarien: På flugt siden politiet droppede håndjern på vej til arresten - Han ønsker at vende hjem

Navne For abonnenter

Ordblinde Mads hiver sølvmedalje med hjem fra svendeprøven: Tømrerfirma har allerede ansat ham

Annonce