Annonce
Faaborg-Midtfyn

Svendborgbanen får tidligst nyt signalsystem i 2022: Banedanmark prioriterer strækninger på Sjælland

Det nye signalsystem forventes at give flere tog til tiden på Svendborgbanen. Arkivfoto: Michael Bager
Forsinkelser fra signalleverandør gør, at Banedanmarks nye signalsystem sandsynligvis ikke bliver udrullet på Svendborgbanen før 2022 eller senere. I stedet opprioriterer man strækningerne Køge-Næstved og Næstved-Rødby, der er vigtige i forhold til Banedanmarks øvrige store projekter.

Banedanmarks nye signalsystem bliver ikke udrullet på Svendborgbanen i januar 2021, sådan som det oprindeligt var planlagt. Det skriver Banedanmark i et svar til Fyens Stiftstidende.

- Det er vigtigt for Banedanmark at understrege, at vi ikke søger at underprioritere Svendborgbanen. Der har været forsinkelser på udrulningen af det nye signalsystem på nogle strækninger, blandt andet på Svendborgbanen. Det skyldes, at Banedanmarks signalleverandør, Alstom, desværre er blevet forsinket med såvel design, produktion og installation af det nye signalsystem på strækningen, skriver Banedanmark.

Det er ikke første gang, der er forsinkelser på det milliarddyre signalsystem, som oprindeligt skulle være fuldt udrullet i hele landet i 2021, men som i den seneste plan er udskudt til 2030. Og forsinkelserne hos signalleverandøren får desuden den afledte effekt, at Banedanmark rykker to sjællandske strækninger frem i køen, således at de nu står foran Svendborgbanen, når det kommer til udrulningen af signalprogrammet.

- Der er mange hensyn at tage - både til de øvrige strækninger, der skal have det nye signalsystem og til alle Banedanmarks øvrige projekter. Derfor bliver vi af hensyn til Banedanmarks øvrige store projekter nødt til at prioritere strækningerne Køge-Næstved og Næstved-Rødby. Det er derfor sandsynligt, at Odense-Svendborg først sættes i drift i 2022 eller senere, skriver Banedanmark.

Annonce

Derfor udskifter man signalerne

Signalanlæggene på det danske jernbanenet er typisk mere end 30 år gamle og er et miks af mange forskellige teknologier. De ældste sikringsanlæg daterer sig helt tilbage fra 1930'erne, og hovedparten af anlæggene er installeret i perioden frem til og med 1970'erne. Gennemsnitsalderen er altså meget høj, og det kan give fejl der medfører forsinkelser i togdriften.

Ved en totaludskiftning af signalanlæggene til moderne teknologi, forventer Banedanmark, at en stor del af de forsinkelser, der skyldes signalfejl, forsvinder. På fjernbanen forventes et fald på cirka 80 procent i signalrelaterede fejl, hvilket betyder, at passagererne vil spare cirka 790.000 forsinkelsestimer årligt på fjernbanen.

De nye signalsystemer vil desuden medføre en række fordele for togdriften og passagererne, herunder en mere effektiv togdrift, mulighed for højere hastighed og større kapacitet på nogle strækninger.

Kilde: Banedanmark

Nyt system giver færre fejl

Det nye signalsystem står ellers højt på de fynske borgmestres ønskeliste, fordi det forventes at give flere og mere pålidelige afgange på Svendborgbanen. Men helt så højt prioriteret er det altså ikke hos Banedanmark.

- Svendborgbanen står desværre langt nede på Banedanmarks prioriteringsliste over, hvilke strækninger der skal have indført det nye signalsystem først. Jeg vil meget gerne have rykket det længere op listen, for mange forsinkelser og aflysninger på Svendborgbanen skyldes netop signalfejl, udtalte borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager (S) i Fyens Stiftstidende torsdag.

Banedanmark forventer, at det nye system forventes at nedbringe antallet af signalrelaterede fejl på fjernbanen med op til 80 procent, og trods forsinkelserne så understreger Banedanmark, at det endelige resultat vil være lige så godt som lovet.

- Det nye signalsystem – med alle de fordele, det har – kommer også til Svendborgbanen. Indtil det kommer, vil vi i Banedanmark gøre vores for, at det eksisterende anlæg fungerer – og at det fungerer så godt som overhovedet muligt. Når det nye signalsystem kommer til Svendborgbanen, vil det være et system, der er gennemprøvet, og dermed forventes Svendborgbanen på denne baggrund at opleve færre ”børnesygdomme” end de øvrige strækninger, skriver Banedanmark i deres svar til Fyens Stiftstidende.

Udrulningen af det nye signalsystem på Svendborgbanen skal gentænkes, og det betyder, at det bliver yderligere forsinket på den sydfynske strækning. Grafik: Banedanmark
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Brandvæsenet måtte rykke ud: Brand i lade

Leder For abonnenter

Trods corona tæt på danskerne: Der er ingen grund til at gå i panik

Endnu er ingen danskere diagnosticeret med coronavirus, men lægernes vurdering er, at det kun er et spørgsmål om tid. Det er derfor sandsynligt, at OUH som et af de seks danske modtagehospitaler snart tager imod en eller flere patienter, der er smittet med coronavirus. Det vil være en nyhed, som både fynske og landsdækkende medier vil bringe, og nyheden vil uden tvivl øge nervøsiteten og bekymringen hos mange danskere. Men er der reel grund til at være bekymret, hvis forudsigelserne om smittede danskere holder stik? Ikke ifølge læger med speciale i infektionssydomme - hvis man vel at mærke følger lægernes råd om hygiejne og omgang med andre mennesker. Og disse lægelige anvisninger kan man finde snart sagt alle steder, både på nettet og i de trykte medier. Et ekstra middel til at dæmpe nervøsiteten kan være at få nogle proportioner om sygdommen på plads. Fra Hubei-provinsen i Kina har coronavirus bredt sig til Iran og en række europæiske lande. Værst ramt i Europa er det nordlige Italien med over 300 smittede og 11 dødsfald. Det er slemt og trist, og sundhedsmyndighederne skal ønskes held og lykke med at inddæmme sygdommen. Men over for det og overført til hjemlige forhold står imidlertid, at der i vinteren 2017-2018 døde 1644 danskere af influenza. Med andre ord har især ældre, svækkede mennesker mangefold større grund til at frygte en vinterinfluenza end coronaen. De kinesiske tal for smittede og døde af sygdommen kan forekomme voldsomme, men dels er Kina som bekendt et stort land med et enormt indbyggertal, dels er det et faktum, at den generelle hygiejne i Kina ikke er på europæisk niveau. Desuden kan man have tillid til, at det danske sundhedsvæsen er gearet til at håndtere situationen, ligesom man kan stole på informationerne. Coronavirus skal bekæmpes på tværs af landegrænser, og de begrænsninger, som er en del af bekæmpelsen, må folk tage i stiv arm. Der er grund til fornuftig adfærd efter fagkundskabens vejledninger. Men der er ingen grund til panik.

Kerteminde For abonnenter

Gense hele borgermødet: Er byggeriet på Nordre Havnekaj en rigmands-ghetto eller en gave til byen?

Fyn

Trods corona: 650 efterskoleelever fra Oure på vej ud i verden

Odense For abonnenter

Tidligere overlæge fra OUH efter dødsfald på Havebæk: Forbryderisk ikke at reagere

Annonce