Annonce
Erhverv

Sure kunder ødelægger butiksansattes humør - og hver 20. har været udsat for vold

Tænk over hvordan du taler og lad være med at lade dit dårlige humør gå ud over butikkens ansatte, lyder opfordringen fra HK Handel i en ny kampagne. Arkivfoto: Michael Svenningsen.
Tænk over hvordan du taler og lad være med at lade dit dårlige humør gå ud over ekspedienten. Sådan lyder opfordringen fra HK Handel i en ny kampagne.

Fyn: Har du altid ret, hvis du brokker dig til ekspedienten i en forretning? Og tænker du over, hvordan du taler til ekspedienten? Det opfordrer HK Handel alle til at gøre, for det er ikke uden konsekvenser for den, der modtager kritik fra kunderne.

2497 butiksansatte er af Epinion blevet spurgt om blandt andet deres oplevelser med kunder, og undersøgelsen, som er lavet for HK Handel, afslører, at næsten hver tredje butiksansat dagligt eller ugentligt oplever, at kunder taler grimt eller nedladende. 13 procent er blevet truet verbalt af en kunde, og fem procent har været udsat for en voldelig kunde.

Ifølge HK Handel opstår de pressede situationer især, når en kunde ikke kan få opfyldt sine ønsker, eller der er en misforståelse mellem kunden og den butiksansatte - for eksempel hvis kunden ikke har den nødvendige dokumentation for købet af en vare, som er defekt eller skal byttes.

Annonce

Kunder udnytter høflighed

- Det er uacceptabelt, at så mange butiksansatte har haft ubehagelige oplevelser i deres kontakt med kunderne. Det viser, at der er en arbejdsmiljømæssig udfordring, der her skal tages hånd om, siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.

Fagforeningen vil med sin nye kampagne "Ha' en god dag" opfordre alle til at opføre sig ordentligt over for ekspedienter og andre butiksansatte - for de grimme ord kan have konsekvenser. Ifølge Epinion-undersøgelsen oplever nogle af de ansatte søvnbesvær, negative tanker, stress og angst efter konfrontationer med kunder.

- Devisen om, at kunden altid har ret, kan være med til at lægge et ekstra pres på de ansatte i butikkerne, da de jo er opdraget til at være servicemindede og opføre sig høfligt til hver en tid, og derfor kan det være svært at sige fra over for en kunde. Det vælger nogle kunder at udnytte – blandt andet ved at tale grimt, til de får deres vilje, siger Per Tønnesen.

HK Handel har lavet en kampagnevideo, som du kan se herunder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce