Annonce
Erhverv

Sure kunder ødelægger butiksansattes humør - og hver 20. har været udsat for vold

Tænk over hvordan du taler og lad være med at lade dit dårlige humør gå ud over butikkens ansatte, lyder opfordringen fra HK Handel i en ny kampagne. Arkivfoto: Michael Svenningsen.
Tænk over hvordan du taler og lad være med at lade dit dårlige humør gå ud over ekspedienten. Sådan lyder opfordringen fra HK Handel i en ny kampagne.

Fyn: Har du altid ret, hvis du brokker dig til ekspedienten i en forretning? Og tænker du over, hvordan du taler til ekspedienten? Det opfordrer HK Handel alle til at gøre, for det er ikke uden konsekvenser for den, der modtager kritik fra kunderne.

2497 butiksansatte er af Epinion blevet spurgt om blandt andet deres oplevelser med kunder, og undersøgelsen, som er lavet for HK Handel, afslører, at næsten hver tredje butiksansat dagligt eller ugentligt oplever, at kunder taler grimt eller nedladende. 13 procent er blevet truet verbalt af en kunde, og fem procent har været udsat for en voldelig kunde.

Ifølge HK Handel opstår de pressede situationer især, når en kunde ikke kan få opfyldt sine ønsker, eller der er en misforståelse mellem kunden og den butiksansatte - for eksempel hvis kunden ikke har den nødvendige dokumentation for købet af en vare, som er defekt eller skal byttes.

Annonce

Kunder udnytter høflighed

- Det er uacceptabelt, at så mange butiksansatte har haft ubehagelige oplevelser i deres kontakt med kunderne. Det viser, at der er en arbejdsmiljømæssig udfordring, der her skal tages hånd om, siger Per Tønnesen, formand i HK Handel.

Fagforeningen vil med sin nye kampagne "Ha' en god dag" opfordre alle til at opføre sig ordentligt over for ekspedienter og andre butiksansatte - for de grimme ord kan have konsekvenser. Ifølge Epinion-undersøgelsen oplever nogle af de ansatte søvnbesvær, negative tanker, stress og angst efter konfrontationer med kunder.

- Devisen om, at kunden altid har ret, kan være med til at lægge et ekstra pres på de ansatte i butikkerne, da de jo er opdraget til at være servicemindede og opføre sig høfligt til hver en tid, og derfor kan det være svært at sige fra over for en kunde. Det vælger nogle kunder at udnytte – blandt andet ved at tale grimt, til de får deres vilje, siger Per Tønnesen.

HK Handel har lavet en kampagnevideo, som du kan se herunder.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Ole Maare-sagen: Skandaløs optræden af advokat

Fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat blev ikke stiftet for at yde bistand til advokatfirmaer, der er på randen af konkurs. Tværtimod: Fonden blev grundlagt for at støtte forskning, blinde, handicappede og kronisk syge. Derfor er det skandaløst, at fondens midler ikke er blevet anvendt til de nævnte formål, men i stedet i overvejende grad er blevet anvendt til at betale regninger til det nu krakkede advokatfirma Maare Advokatanpartsselskab, som den kendte advokat Ole Maare stod bag. Der er tillige stærkt kritisabelt, at der er foretaget et antal ulovlige dispositioner i fonden, sådan som fondens revisor har påpeget, og sådan som avisen har beskrevet det de seneste dage. Disse forhold er nu - helt berettiget - ved at blive undersøgt af Erhvervsstyrelsen. Det er i skrivende stund uklart, hvornår Erhvervsstyrelsens juridiske gennemgang af sagen er afsluttet, men man kan allerede nu med sindsro konstatere, at Maare Advokatanpartsselskab har optrådt amoralsk i sagen. For en fondsformand skal ikke bruge en fonds pengetank som malkeko, og en fondsformand bør ikke både bestyre en fond og samtidig modtage store millionbeløb for at administrere fonden, sådan som Ole Maare har gjort i den konkrete sag. Det er imidlertid en realitet, at Ole Maare i sin egenskab af advokat med den ene hånd har udskrevet dyre advokatregninger til fonden og i sin egenskab af fondsformand med den anden hånd godkendt de samme regninger i fondsbestyrelsen - i øvrigt sammen med en af sine egne ansatte, som var blevet indsat i fondens bestyrelse. Det er helt utilstedeligt. Og skandaløst. Og forbløffende skamløst. Ole Maare har igennem et langt advokatliv været i berøring med masser af mennesker i Odense og omegn. Nu har han med denne sag helt egenhændigt sværtet sit eget navn til. Derfor er sagen skidt for Ole Maare, for fonden Kirsten og Volmer Rask Nielsens Legat - og ikke mindst for alle de mennesker, som fondens millioner kunne være kommet til gavn.

Annonce