Annonce
Odense

Supercykelsti på vej: Lys for enden af tunnellen

Man er i gang med at forlænge cykelstien langs Langesø. I den forbindelse skal der blandt andet laves en tunnel under Åløkke Allé, der derfor er spærret. Poul Ivan Ikkala viser rundt og fortæller om projektet. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Arbejdet med at forlænge Langesøstien er i fuld gang, og om en uge er den nye tunnel under Åløkke Allé etableret.
Annonce

Odense: Der er lys for enden af tunnellen under Åløkke Allé.

I begge ender endda.

For tre uger siden var der ingen tunnel, men takket være arbejde i døgndrift er der nu gravet ud til den tunnel, som cyklister og gående fra efteråret kan benytte.

Projektet er en del af forlængelsen af Langesøstien, så man, når arbejdet er udført, kan cykle og gå trygt, sikkert og komfortabelt hele vejen fra havnen til Langesøskoven.

Forlængelsen er 1,3 kilometer lang og går fra Rugårdsvej til Toldbodgade. Blandt andet via den nye tunnel under Åløkke Allé, som i nu tre uger har været spærret på grund af tunnelarbejdet.

Cykelsti

Odense Kommune er i gang med etablere en 1,3 kilometer lang forlængelse af Langesøstien. Det bliver en dobbeltrettet cykelsti, hvor der også er plads til gående.

Cykelstien bliver en såkaldt supercykelsti, og det betyder, at den er fire meter bred, og at belægningen er mere jævn en på almindelige cykelstier. Det betyder, at en supercykelsti er mere komfortabel at køre på, og man derfor kan cykle hurtigere.

Samtidig vil den blive forsynet med gadebelysning, så den også er sikker at færdes på, efter mørkets frembrud.

Langesøforlængelsen koster 20 millioner. Med i den pris er udover etablering af selve cykelstien blandt andet også udgifter til jordkøb, jordleje under etablering, omlægning af rør og administration.

Om morgenen mandag 27. juli bliver der åbnet for trafik på Åløkke Allé igen, fortæller Poul-Ivan Ikkala, der er funktionsleder i Anlæg & Fornyelse i Odense Kommune.

Man er i gang med at forlænge cykelstien langs Langesø. I den forbindelse skal der blandt andet laves en tunnel under Åløkke Allé, der derfor er spærret. Poul Ivan Ikkala viser rundt og fortæller om projektet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Men at vi er færdige med tunnellen og igen åbner for trafikken på Åløkke Allé, er ikke ensbetydende med, at vi færdige forlængelsen. Det er vi først til oktober.

- Så har vi tre måneder til stiopbygning, til at lave belægning og til at lave de tilslutninger til stien, som der skal være, forklarer Poul-Ivan Ikkala.

Annonce

Risikofri adgang

Fra den nye cykelsti bliver der således lavet adgang til Åløkkeskolen, Seniorhuset, Nordisk Klima, Odense Marcipan og PFA Kollegiet på Toldboldgade.


Det bliver en god transitrute, og den sparer cyklister for, at de ikke skal ud og køre på stærkt trafikerede veje.

Poul-Ivan Ikkala


Samtidig bliver der lavet nye ramper til op- og nedkørsel ved Rugårdsvej og Næsbyvej og altså også tunnellen under Åløkke Allé.

- Dermed bliver der risikofri adgang på Åløkkevej, fordi man ikke skal skære over en meget trafikeret vej. Vi laver også mere optimal tilslutning, så den ikke er stejl og krum, men mere tilpasser sig stien, siger Poul-Ivan Ikkala, der forudser, at stiforlængelsen bliver modtaget godt af de bløde trafikanter.

- Det bliver en god transitrute, og den sparer cyklister for, at de ikke skal ud og køre på stærkt trafikerede veje, siger han og nævner, at der i de senere år også er lavet tilslutning fra Langesøstien til blandt andet Gartnerbyen.

Annonce

Røromlægning

En stor del af arbejdet på Åløkke Allé har været at omlægge rør til blandt andet fjernvarme, vand, højspænding og telekabler.

De lå nemlig under Åløkke Allé og skulle flyttes for at gøre plads til den nye tunnel.

- Det har været et kæmpe arbejde at lægge de rør om, for de lå i vejen, og der var ikke plads nok til dem med tunnellen.

- Så nu er de ført op over tunnellen, så man cykler under rørene, forklarer Poul-Ivan Ikkala og kigger til højre for tunnellen, hvor håndværkere er i gang med at støbe pølefundering i beton, mens andre i den anden ende af tunnellen er i gang med at sikre, at jorden bliver på plads ved at lægge betonklodser.

Man er i gang med at forlænge cykelstien langs Langesø. I den forbindelse skal der blandt andet laves en tunnel under Åløkke Allé, der derfor er spærret. Poul Ivan Ikkala viser rundt og fortæller om projektet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Under arbejdet har man sikret sig, at flere gamle træer bliver bevaret, og når cykelstien er lavet, får naturen lov til at gro, som den har lyst. Præcis som var tilfældet hidtil.

- Der bliver ikke plantet træer og den slags. Naturen får bare lov til at gro, så det bliver ikke som en golfbane, siger Poul-Ivan Ikkala.

Når Åløkke Allé igen åbner mandag, vil vejen igen være belagt med asfalt, ligesom tunnellen vil være etableret. Den vil dog ikke være klar til brug før efteråret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

En ny kærlighed med svære vilkår: - Det er specielt at fri til en kvinde, når man er gift med en anden

Danmark

Det skal nok gå gutter

Annonce