Annonce
Indland

Sundhedsøkonomer beder S genoverveje nærhospitaler

Socialdemokratiet er klar til at afsætte et trecifret millionbeløb til at oprette nye nærhospitaler, der skal supplere de nye supersygehuse.

Flere nærhospitaler kan være en god idé, men der skal ikke opereres, mener sundhedsøkonomer.

Det er helt misforstået at begynde at flytte operationer væk fra de nye supersygehuse og ud på nye nærhospitaler.

Det mener flere sundhedsøkonomer, der beder Socialdemokratiet genoverveje sit forslag om at oprette flere nærhospitaler, hvor der blandt andet kan udføres knæoperationer.

- Man skal holde sig fra operationer. Det er helt misforstået. Ting kan jo gå galt, når man opererer, og så er det rigtig rart, at der for eksempel er en intensivafdeling tæt på.

Det siger Jakob Kjellberg, der er sundhedsøkonom hos Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, Kora.

- Vi skal ikke langt ud over det, man foretager i en almen praksis i dag. Hvis vi er ude over noget meget småt, så kan jeg ikke se gevinsten.

- Og vi har nu en gang kastet terningerne og bygget de her supersygehuse og har bygget vores akutstruktur op omkring dem. Hvis det skulle være anderledes, så skulle man nok have tænkt det ind på et andet tidspunkt, tilføjer han.

De seneste ti år er der lukket 25 lokale sygehuse, mens der bygges nye supersygehuse.

Men Socialdemokraternes formand, Mette Frederiksen, går til valg på at oprette flere nærhospitaler rundt omkring i landet. Det skriver DR.

Jakob Kjellberg bakkes op af professor i sundhedsøkonomi ved Syddansk Universitet Kjeld Møller Pedersen. Han mener, at Socialdemokratiets forslag skal genovervejes og gøres langt mere præcist.

- Jeg tror, det skal gennemtænkes, og det skal gennemtænkes godt. Vi skal ikke vende tilbage til de små sygehuse og hospitaler, der har senge. Så først og fremmest skal det omdøbes til for eksempel sundhedscentre, siger han.

Men han kan godt se flere fordele ved at genoverveje hele systemet.

- Det er en god idé at stille det spørgsmål, om vi har fået skubbet behandlinger ind på de større sygehuse, som i realiteten godt kan klares af almen praktiserende læger og kommuner, siger Kjeld Møller Pedersen.

Både han og Jakob Kjellberg mener, at forslaget fra Socialdemokratiet kommer som en reaktion på, at det ikke er lykkedes at forstærke almen praksis i de mindre byer sammen med centraliseringen af sygehusene.

- Der er kommet et gab mellem den almene praktiserende læge og sygehusene, der ligger langt væk. Her kan man godt diskutere, om det er nødvendigt, de skal ligge så langt væk.

- Det kan løses i en styrket almen lægepraksis. Det vil være den ideelle løsning, men vi må erkende, at vi ikke har formået at opbygge almen praksis i samme periode (som supersygehusene er blevet bygget, red.), siger Jakob Kjellberg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];