Annonce
Odense

Virksomhed med vokseværk: Texas stortrives i Højby

Johnny Lolk er administrende direktør for Texas i Højby. Virksomheden udvidede for fire år siden med netbutikken Moreland.dk, og det kræver plads på lageret. Foto: Stine Jessen Jensen
En ny stor lagerhal skyder i denne tid op i Højbys industrikvarter. Det er den lokale virksomhed Texas, der har brug for mere plads - blandt andet til netbutikken Moreland.dks varer.

På adressen Knullen i Højby bliver der for tiden støbt fundament til en 2000 kvadratmeter stor hal.

Der er virksomheden Texas, der breder sig og har brug for mere plads. Virksomheden, der har eksisteret siden 1960, producerer og sælger havemaskiner, og fik for godt fire år siden en lillebror - en pladskrævende en af slagsen- og det er blandt andet derfor, at der er behov for nybyggeri.

Det er netbutikken Moreland.dk, der - som navnet antyder, vil have mere. I dag kan man på Texas' adresse i Højby foruden havemaskiner købe trampoliner, svømmebassiner, havegriller, legeredskaber, motionsredskaber, møbler og nips til boligen, og administrerende direktør i Texas Johnny Lolk forventer, at den del af forretningen vil vokse de kommende år.

- Texas er stadig suverænt den største del af forretningen, men Moreland tager mere og mere plads. Vi har 17.000 kvadratmeter i dag, og næsten halvdelen af lagerpladsen optages af Moreland, fortæller han.

Det var i slutningen af 2014, at Texas' indkøbere begyndte at kaste kærlige blikke på nogle af de mange andre interessante varer, der var på messerne i Kina, hvor de var for at købe havemaskiner. På en af turene begyndte indkøberne at tale om at tage andre typer af varer hjem. Til at begynde med var det mest ting til haven, men de seneste år er det også blevet møbler og andet til boligen.

- Vi havde lagerpladsen, og vi havde et website, så det var egentlig nemt for os at udvide med nye varer, fortæller Johnny Lolk, som den gang var indkøbschef i virksomheden.

Ledelsen kunne godt på det tidspunkt se, at de nye varer ikke kunne optræde i Texas' katalog, og på den måde opstod navnet Moreland.

Annonce
Moreland har et ubemandet showroom, hvor man kan prøve motionsredskaberne og sidde i møblerne, inden man køber dem. Det er videoovervåget og der er et telefonnummer, man kan ringe på, hvis man har spørgsmål. Her er det administrende direktør Johnny Lolk i showroomet. Foto: Stine Jessen Jensen

Robotter på lagret

I dag er der 27 ansatte på virksomheden Texas og Moreland. Hver eneste dag kommer der nye 40-fods containere med varer fra blandt andet Kina, hvor Texas har to fabrikker, og hver eneste dag sendes der masser af pakker af sted med Danske Fragtmænd.

Det er afgørende for en netbutik som Texas og særligt Moreland, at kunderne får deres varer, dagen efter de har bestilt, fortæller Johnny Lolk.

Virksomheden Texas har over 25.000 reservedele og Moreland mere end 2000 produkter, og for nylig investerede virksomheden 4,5 millioner kroner i et særligt automatiseret lagersystem, hvor computere selv finder varerne, og sender dem videre til pakkeafdelingen.

- Det har sparet os masser af arbejdstid og betyder, at vi ekspederer kunderne hurtigere. Det er noget af nøglen til vores succes, siger Johnny Lolk, der glæder sig til, at tre nye store lagerautomater dukker op i slutningen af året og sparer endnu mere plads.

Han glæder sig også til byggeriet på nabomatriklen bliver færdig til foråret, hvor det er højsæson for salget af både havemaskiner og andre ting til haven som trampoliner og svømmebassiner.

De fleste ansatte arbejder på kontoret hos Texas og Moreland. Her er det administrende direktør Johnny Lolk (tv) og eksportmanager Jacob Hesseldal ved computeren. Foto: Stine Jessen Jensen
Et nyt it-system, som er ved at blive sat i funktion på Texas og Moreland vil i fremtiden gøre det nemmere at finde de rigtige pladser til varerne, så de skal transporteres så kort som muligt. Foto: Stine Jessen Jensen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Odeon. Jeg håber, at sandheden kommer frem

Læserbrev: Det glæder mig at læse, at borgmester Peter Rahbæk Juul (S) nu også bakker op om en forklaring fra Odeon i forbindelse med aflysningen af den eksilkinesiske dansetrup Shen Yun. Forhåbentlig kan vi nu endelig kan få en afklaring på, hvilken af de forskellige forklaringer Odeon ønsker at holde fast i, om der rent faktisk er hold i én af disse forklaringer, eller om Kinas håndlangere virkelig har fået slået deres klo i Odeon. Borgmesteren har tidligere givet udtryk for, at byråd og myndighed skal passe på med at stikke deres lange næse i en privat virksomhed og deres forretning. Men når selvsamme virksomhed er ejet og betalt af byens borgere og har indgået en driftsaftale med Odense Kommune, er det en anden sag. Med dén aftale har Odeon nemlig forpligtet sig til at overholde Odense Kommunes kulturpolitik, ”Med odenseanerne i centrum. Kunst- og kulturliv som storbygenerator”, som tager udgangspunkt i følgende; beriger, udfordrer og skærper odenseanerne gennem hele livet; bidrager til odenseanernes livskvalitet, trivsel og udfoldelsesmuligheder inden for kunst og kultur og; skaber fællesskaber mellem mennesker og sammenhængskraft i byen. Ydermere skal ‘...kunst- og kulturlivet i Odense være relevant for sit publikum’ samt …’berige og bidrage med kant og refleksion til odenseanerne og byens gæster.’ Uanset af hvilke årsager Odeon begrunder aflysningen af Shen Yun med, mener jeg ikke, at de har levet op til deres aftale. Og det ser jeg som et kæmpe troværdighedsproblem - for Odeon selv, vores by, borgere og besøgende. Men især for Odense set i et internationalt perspektiv. Jeg håber, at sandheden ser dagens lys, så vi alle fremadrettet kan være forvisset om, at i Odense er der rum for alle former for kunst og kultur.

Odense For abonnenter

Odense Kommune erkender svigt: Spejlglat vej skulle have været saltet længe inden dødsulykke

Annonce