Annonce
Erhverv

Succes for Odense-virksomhed: England vælger Lindø-krigsskibe

Lindøværftets allersidste nybygninger er tilsyneladende en succes, nu vil Storbritannien i hvert fald have fem af samme slags. Her det første af skibene, "Iver Huitfeldt" ved at tage form på Lindø. Arkivfoto: Michael Bager
En fynsk ingeniørvirksomhed står foran noget, der ligner et meget stort gennembrud i en svær tid. Den store britiske flåde har valgt Odense-firmaets design til sine næste fem fregatter.

Den britiske flåde vil have fem nye fregatter, og de skal ligne de danske. Det er rigtig godt nyt for Odense Maritime Technology (OMT), som har designet skibene, og som ellers er i noget, der ligner en krise.

De kommende engelske krigsskibe er baseret på de danske fregatter af Ivar Huitfeldt-klassen, som blev bygget på Lindøværftet op til dets lukning. Det er tidligere Lindøansatte, der nu har tilpasset deres gamle tegninger til de engelske krav, og som formentlig skal være rådgivere under konstruktionen.

Odense Maritime Technology, som blandt andet beskæftiger mange ingeniører og andre teknikere fra Lindøværftet, er et af selskaberne i konsortiet Arrowhead 140, som netop har vundet en konkurrence med andre konsortier om at levere ordren. Den endelige kontrakt med Royal Navy på 10,5 milliarder kroner er dog ikke underskrevet endnu.

Design fra handelsskibe

Den nye fregattype bliver enklere, mindre og billigere i forhold til andre nye krigsskibe, der er på vej til den britiske flåde. Byderne skulle fortælle, hvilket skib de kunne levere til en fast pris på lidt over to milliarder kroner pr. skib. Til sammenligning er flåden i øjeblikket ved at få bygget otte fregatter af en tungere klasse, der vil koste over otte milliarder kroner pr. styk.

De danske fregatter har ifølge engelske hjemmesider for flådeinteresserede vakt opsigt i flådekredse, fordi de er relativt billige men alligevel har bevist deres værd i praksis. De er modsat sædvanen i høj grad baseret på principper fra kommerciel skibsbygning - især hos A.P. Møller Mærsk og Lindøværftet.

Det indædte fokus på prisen i det nye projekt har fået nogle engelske kritiker til at kalde resultatet for Lidl-fregatter. Selv i forhold til de danske modeller, bliver skibene skrabede på grund af et mere elementært udstyr af våben og radarer.

På forhånd havde det danskprægede bud fået ros for blandt andet størrelse og et fleksibelt design, der betyder, at det er relativt enkelt at ændre på udstyret. Skibene skal bygges af virksomheden Babcock på dens værft i nærheden af Edinburgh i Skotland fra slutningen af 2019 til 2023.

Annonce

Kæmpeunderskud

Direktøren for Odense Maritime Technology, Kåre Groes Christiansen, siger, at alle deltagere i projektet har forbud mod at udtale sig om det.

Der er dog ingen tvivl om, at det er en ekstrem stor blåstempling af virksomheden, at dens skibsdesign er blevet valgt af selve Royal Navy - en af verdens absolut mest respekterede forsvarsorganisationer.

Og den fynske virksomhed har stærkt brug for medvind. På grund af krise i verdens rederier, bliver der ikke bygget mange nye skibe, og dermed er det heller ikke let at få job som rådgiver, som er det, OMT lever af. Derfor er regeringskontrakter på for eksempel krigs- og inspektionsskibe meget vigtige, og andre lande kigger også på den type skibe, som englænderne nu har valgt.

Modgangen betød et kæmpeunderskud på 49 millioner kroner før skat i regnskabsåret 2017/18, som er det seneste, der er offentliggjort. I regnskabet blev der budgetteret med et resultat på omkring nul i 2018/19. Selv om regnskabsåret er slut, vil Kåre Groes Christiansen ikke sige noget om, hvordan det er gået. Han kan heller ikke sige meget om mulighederne for andre ordrer end den britiske. Han oplyser dog, at antallet af ansatte, der ellers er faldet kraftigt, i dag er lidt højere end de 73, der er nævnt i det ældre regnskab.

OMT hjælper for tiden den australske regering med at opbygge et nyt værft - kaldet "Lindø 2.0" - i Adelaide, så landets krigsskibe kan blive bygget inden for dets egne grænser. Den type opgaver forhandler firmaet også om at udføre for andre lande, men direktøren kan ikke sige mere om emnet.

Annonce
Odense

Tag kandidattesten her

Nordfyn For abonnenter

Svømmehal og spillested midt i skoven: Det gamle mejeri i Rue tager form

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Annonce
Annonce
Annonce
Fyn

Otte ud af ti overvejer at forlade jobbet: Hårde arbejdsvilkår presser ambulancereddere - Odense er særligt ramt

Odense For abonnenter

Nomineret til Danmarks bedste bager: Fødevarekontrollen fandt ekskrementer og gnavemærker i marengs

Erhverv

Nikotinposer kan spare samfundet for milliarder, mener fabrikant: Men... skal en afhængighed erstatte en anden?

Sport For abonnenter

Navne fra Odense Idrætshal - med Elvis som fan, ABBA, giftige nordfynske overhåndsserver og ildløs i madvognen

Faaborg-Midtfyn

Én faktor betyder 'alverden', konkluderer valgforsker: Se kortet her - sådan stemte du og dine naboer sidste gang

Sport For abonnenter

Denmark Open slår flot med halen i Odense Idrætshal - alle drømte om en finale mellem Momota og Axelsen

Danmark

Fredagens coronatal: Yderligere 1270 er testet positive for corona

Kerteminde

Dragefestival - Drageoptog fra Fjord&Bælt og masser af aktiviteter

Kerteminde

Redningsaktion fik Folmers køer tilbage på land: - Det var lige før, at de var begyndt at svømme

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Kultur For abonnenter

Skilsmisse førte til lammende sorg: Trine fik et øksehug i hjertet, der aldrig forsvinder

Erhverv For abonnenter

Sif og Andreas er landmænd på en ny måde: 2000 medlemmer ejer gården og de vil give mere til jorden, end de tager

Nyborg For abonnenter

Helt til grin: Komiker tager gas på Nyborg Slot

Annonce