Annonce
Indland

Studerende er glade for farvel til udskældt karakterbonus

Farvel til karakterbonus for tidlig studiestart og mere fleksible uddannelser vækker glæde på universiteterne.

Alle Folketingets partier er enige om en aftale om de videregående uddannelser, der giver mindre fokus på karakterræs og bedre mulighed for at flexe mellem studier og erhvervsarbejde. Og det vækker glæde hos de studerende.

Sana Mahin Doost, forkvinde for Danske Studerendes Fællesråd, er glad for, at den såkaldte karakterbonus for tidlig studiestart bliver afskaffet.

- Den blev oprettet udelukkende med det formål at presse folk igennem systemet, og det synes vi, er et ringe formål, siger Sana Mahin Doost.

Også fra interesseorganisationen Danske Universiteter modtages aftalen med glæde.

- Karakterbonussen har aldrig været sagligt funderet. At man bliver belønnet for hurtighed frem for faglighed, har aldrig været vores kop te, siger direktør Jesper Langergaard.

Med aftalen afskaffes den såkaldte karakterbonus, der giver de studerende mulighed for at gange deres karaktergennemsnit med 1,08, hvis de startede på et studie inden for to år efter for eksempel gymnasiet.

Samtidig udvides retskravet, så de studerende får mulighed for at begynde en kandidatoverbygning op til tre år efter endt bachelor.

Den del er vigtig, fordi uddannelserne skal afspejle det arbejdsmarked, der venter, lyder det.

- De studerende skal ud i et komplekst erhvervsliv, som kræver fleksibilitet. Derfor skal uddannelserne også være fleksible, siger Jesper Langergaard.

For de studerende kan det give et tiltrængt nyt perspektiv på uddannelsen. De får mulighed for eksempelvis at tage på udlandsophold eller få erhvervserfaring efter færdiggjort bachelor, lyder det fra Sana Mahin Doost.

- Vi får mulighed for at stoppe op og gøre noget andet end at have hovedet nede i bøgerne. Og måske prøve vores evner af i praksis. Det vil mange studerede få glæde af, siger hun.

Hun havde dog gerne set, at politikerne var gået et skridt længere med fleksibiliteten.

- Vi kunne også godt have tænkt os, at man havde taget fat på både fremdriftsreformen, der er med til at presse de studerende igennem studierne, og uddannelsesloftet, der får de unge til at frygte, at de vælger et forkert studie, siger hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce