Annonce
Livsstil

Strikke-dille: Butik Hanne endte sidste år med at sælge garn som næsten aldrig før

Hanne Pedersen (i midten), indehaver af Butik Hanne i Bogense, oplever en stigende skare af strikkeglade kunder. Foto: Henrik Larsen
Hanne Pedersen, gennem 23 år indehaver af Butik Hanne i Bogense, oplever, hvordan flere er begyndte at strikke det seneste år. Det har smittet gunstigt af på omsætningen, selv om hun i nu to perioder har været tvunget til at holde lukket.

Bogense: Med lidt god vilje kan det gamle ordsprog "nød lærer nøgen kvinde at spinde" ændres til "corona lærer mange at strikke".

Flest kvinder, men også enkelte mænd har det seneste år opdaget glæderne ved at strikke. Det fortæller Hanne Pedersen, gennem 23 år indehaver af strikkebutikken Butik Hanne i Bogense.

Da corona brød ud, var hun som alle andre butiksejere ængstelig for, hvad det ville betyde for salget. Hun har ingen webshop og sælger kun fra sin fysiske butik. Da pandemien samtidig betød, at hun måtte holde lukket i en periode, så det mildest talt ikke lyst ud.

Men det ændrede sig i næsten samme øjeblik, hun igen måtte åbne.


Hanne Pedersen er ikke meget for at sige det. Først og fremmest føler hun med de kolleger i handelslivet for hvem, corona har haft store konsekvenser. Men hun har under corona haft sin bedste omsætning i de seneste fem-seks år.


Hanne Pedersen er ikke meget for at sige det. Først og fremmest føler hun med de kolleger i handelslivet for hvem, corona har haft store konsekvenser. Men hun har under corona haft sin bedste omsætning i de seneste fem-seks år.

Annonce

Unge piger

Den ekstra tid, som mange har haft til rådighed, har nogle benyttet til at strikke. Hanne Pedersen har oplevet, hvordan unge piger, der er sendt hjem fra skole, har opsøgt butikken med det formål at købe garn. Hvorefter de senere vender tilbage og stolte fremviser resultatet.

- Har du ikke også set inde i fjernsynet, hvordan næsten alle i dag har strikketrøjer på, spørger Hanne Pedersen.

Hun og hendes tre medarbejdere oplever, at kunderne komme langvejs fra. Varemærket for Butik Hanne er, at der med den tætte kundekontakt er hjælp at hente til stort set alle de genvordigheder, som stikning kan byde på. Det bliver bemærket. For eksempel af turister, der vender tilbage, når de først én gang har været i butikken.

- Københavnerne er så misundelige på os, som hun udtrykker det.

Hun har lagt arbejdsplaner for genåbningen. Det eneste, hun venter på, er, at få lov til atter at måtte åbne døren for den stigende skare af strikkeglade kunder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce