Annonce
Danmark

Stribevis af klassikere efterladt af rigmand i lagerhaller: Nu skal kæmpe bilsamling på vejen igen

Kenneth Falke er spændt på, hvad samlingen kan indbringe. Han håber, at bilerne samlet kan indbringe mellem seks og ni millioner kroner. Samlingen er især præget af amerikanske mærker. Som her en Ford F100 pickup, en Mustang og en Capri. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
For de fleste bilentusiaster er det ikke altid nok med ét projekt ad gangen. Men de færreste danske bilfanatikere har prøvet at købe så stort ind som den handel, Kenneth Falke og Falke Biler fra Vejen og Kolding netop har lavet i Frifelt. 59 specialbiler stod gemt væk, men nu skal de på vejen igen.

FRIFELT/VEJEN: Sommetider trækker man en lykkepose, men det er nok de færreste, der kan sige, at de har købt en så stor lykkepose som den, bilforhandleren Kenneth Falke i øjeblikket er ved at pakke ud i Frifelt.

59 specialbiler stod efterladt i to lagerhaller i Frifelt efter den amerikanske ejendomsinvestor og millionær Carmi Cohen flyttede tilbage til staterne. Bag sig efterlod han sin virksomhed, og som dansk lovgivning foreskriver, så tvangsopløses et firma, hvis årsregnskabet ikke indleveres. Det åbnede efter lang tid muligheden for et køb - og således endte Kenneth Falke med muligheden for at købe en stor del af amerikanerens bilsamling - ubeset.

- Det stammer fra en tvangsopløsning af et firma, som ikke leverede regnskab. Inden havde jeg hørt om stedet, og da jeg ansatte en af hans tidligere ansatte, som dog ikke var på talefod med ham på det tidspunkt, kom der så småt gang i processen. Jeg fik de to til at tale sammen igen, og i dag er de gode venner igen.

Han fortsætter:

- Og bilerne? Jeg mener, at det er biler, som knap 60 forskellige entusiaster burde få glæde af, snarere end at de bare står her og samler støv. Og det er sådan set hele meningen med, at jeg købte det, forklarer Kenneth Falke.

Annonce

Min indgangsvinkel er helt klart, at alle de her biler skal ud at gøre nogen glade. Jeg gjorde det mindre for forretningens skyld.

Kenneth Falke, indehaver, Falke Biler.

Ombyggede biler og hotrods

At gå en tur gennem de to haller er på mange måder som at gå gennem over 20 års amerikansk bilkultur. Langt hovedparten af bilerne er ombygget, og oftest i amerikansk stil. Her er flere hot rods, her er masser af flammemaling og kæmpestore V8-motorer.

Og det er lidt bagvendt, for bilernes nye ejer har faktisk sværget til europæiske biler i mange år - men amerikanerbilerne, og især den stærke kultur omkring dem, er interessant, slår Kenneth Falke fast:

- Projektet i at bygge en rigtig, amerikansk hot rod (meget ombygget amerikanerbil, red.) synes jeg er super fedt. Amerikanerbiler har ellers ikke rigtigt sagt mig noget før, men det har ændret sig lidt. Der er jo altid kæmpe motorer i, og de kan godt larme - det kan noget. Men min indgangsvinkel er helt klart, at alle de her biler skal ud at gøre nogen glade. Jeg gjorde det mindre for forretningens skyld.

Men eftersom hovedvægten er på amerikanske biler, så er der også gode chancer for, at en del af bilerne ender i udlandet. Særligt i Sverige er markedet for amerikanerbiler nemlig enormt stærkt:

- Vi vil kigge i retning af Sverige og se, hvad det bliver til. De har en kæmpe kultur for amerikanerbiler, og lovgivningen gør, at man må bygge meget om på bilerne - det er et godt udgangspunkt. Der står blandt andet et par Cadillacs inde i den anden hal, og de er for eksempel ikke meget værd på vores marked, men for en svensk bilbygger kunne det være et fedt projekt at få fat i.

Masser af henvendelser

At et ladefund af den her kaliber langt fra er hverdagskost i Danmark har også givet udslag på Kenneth Falkes telefon. Den har ikke stået stille, siden nyheden om handlen kom ud:

- Flere af bilerne har vi fået masser af henvendelser på allerede, men vi venter med at starte salget op. Vi vil gerne lige gøre det hele klar, og så åbner vi op, forklarer han og tilføjer:

- Jeg beholder nok et par af bilerne selv, men som udgangspunkt er alt til salg. Der står dog et par stykker, som jeg godt kunne tænke mig at fikse selv, forklarer den nyslåede ejer af 59 specialbiler.

Samlingen spænder vidt og bredt, men fælles for mange af bilerne er, at de har rødder i den klassiske, amerikanske tunings-kultur. Det gælder både hot rods og tunede Folkevognsbobler. Foto: Hans Chr. Gabelgaard
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

23-årig havde været til fest: Politiet mangler oplysninger om dræbt ung mand på motorvejen

Leder For abonnenter

Bevar sjælen i byerne

Hver gang man fjerner et hus, fjerner man noget af sjælen, sagde socialdemokraten Anders W. Berthelsen til avisen tidligere på ugen, mens han travede rundt i Hunderup-kvarteret i Odense sammen med en journalist for at kigge på en række af de matrikler, hvor gamle villaer er blevet revet ned til fordel for nybyggeri. Berthelsen har ret: Der forsvinder noget af et kvarters sjæl, når man river en epoke-typisk bygning ned i et kvarter for at erstatte den med et nymodens byggeri. Derfor er det klogt, at de fynske lokalpolitikere beslutter sig for at gennemføre bevarende lokalplaner for kvarterer og bydele, hvor man ønsker at bevare et særligt arkitektonisk udtryk. Det gælder både i Hunderup-kvarteret og i andre boligområder i Odense og på Fyn. Diskussionen om at bevare bygninger drejer sig nemlig ikke blot om nedrivning af gamle villaer i det fornemme Hunderup-kvarter. Det drejer sig også om Gerthasminde og om Møllers Villaby i Odense, og det drejer sig om dusinvis af bymiljøer i Faaborg, i Assens, i Svendborg, ja, i stort set alle de fynske byer. For i langt de fleste byer, landsbyer og bydele findes der karakteristiske bygninger eller kvarterer, som er værd at bevare. Bevares: Vores byer er ikke museer. Derfor er det ikke alle udhuse, cykelskure og parcelhuse, der partout skal bevares for eftertiden, for vores byer skal være levende og kunne udvikle sig i takt med tiden og behovet. En levende by betyder imidlertid ikke, at man som boligejer skal kunne rive bygninger ned efter forgodtbefindende. Tværtimod: I en levende by udviser man respekt for byen, for historien. For dens sjæl. De nedrivninger og nybygninger, som blev nævnt i avisen tidligere på ugen, var markante eksempler på, at det er nødvendigt at skærpe bevaringskravene i Hunderup-kvarteret. Derfor vil det være klogt at gennemføre en bevarende lokalplan i rigmandskvarteret, ligesom det vil være klogt at se på bevaringsindsatsen i andre områder i Odense og i de andre fynske byer. For vi skal have sjælen med. Også i vores byer.

Annonce