Annonce
Odense

Storudlejer ud af busken: Klar til at hjælpe dem, der har det svært

Administrerende direktør i Barfoed Group P/S, Frederik Barfoed, vil gerne i dialog med de lejere af erhvervslejemål, der er kommet i klemme på grund af corona-krisen. Men han mener også man skal undersøge, hvordan de får hjælp gennem den lange række af hjælpepakker først. Arkivfoto: Nils Svalebøg
Barfoed Group P/S har en del lejere i den trængte café- og restaurationsbranche i Odense. Udlejeren har været i dialog med alle om den svære situation.

Odense: Barfoed Group P/S er en af Odenses store udlejere i café- og restaurationsbranchen, og adm. direktør Frederik Barfoed har haft travlt i de seneste uger med at tale med restauratører og caféejere, som har det hårdt med helt eller delvist lukkede forretninger.

- Vi forsøger at finde individuelle løsninger med alle. Vi er altid parat til at gå i en konstruktiv dialog, når en lejer har det svært. Det har vi også gjort her, og det er heldigvis foregået i en helt anden og bedre tone end med Lagkagehuset, der bare har meddelt, at de ikke betaler husleje i tre måneder, siger Frederik Barfoed til Fyens Stiftstidende.

- Jeg vil ikke sige noget offentligt om de løsninger, vi har lavet, det er en sag mellem den enkelte lejer og os, og der kan også være forskel fra lejer til lejer. Vi er selvfølgelig også interesserede i, at vore lejere kommer bedst muligt ud på den anden side af dette og også har en forretning til den tid.

- Lad mig i den forbindelse også lige slå fast, at der altså også er erhvervslejere, som betaler deres husleje, som de skal, her til den 1. april. Det er ikke alle, der er i krise – eller som Lagkagehuset slet ikke vil betale, tilføjer Frederik Barfoed.

Annonce

Afhænger også af hjælpepakker

Der er også forskel på den hjælp, de forskellige virksomheder kan få via de hjælpepakker, der er vedtaget. Derfor henviser Barfoed Group som regel lejere til først at få afklaret, hvad de kan få af hjælp fra staten, inden der indledes en dialog om eventuel henstand med huslejen.

- Vi har nærmest ageret som en slags hotline for mange, fordi der har været – og stadig er – stor usikkerhed om, hvilke hjælpepakker man kan få del i. Men vi er nødt til at se på, hvad den enkelte har af støttemuligheder i øvrigt, inden vi går ind i, hvad vi eventuelt kan bidrage med i form af henstand med huslejen, understreger Frederik Barfoed.

Finanskrisen var værre

- Mange sammenligner denne krise med finanskrisen og forudser, at den kan blive lige så dyb. Hvordan ser du på det?

- Det er slet ikke det samme. Det her er ikke nær så slemt som finanskrisen, fordi bankerne er meget bedre stillet nu end dengang, og hele samfundsøkonomien er også sundere. Jeg ser det her som et alvorligt bump på vejen, men vi skal nok komme over det, og der er også et liv efter coronaen, også for de mange i café- og restaurationsbranchen.

- Men er det ikke sådan, at det bliver svært at finde erstatning for dem, der trods hjælpepakker og nedsat husleje måske alligevel ender med at lukke?

- Sådan ser jeg det ikke. Hvis der er tale om gode beliggenheder, står der altid nogen klar. Jeg har hørt om de første, der taler om, at der måske bliver gode placeringer ledige, når vi kommer ud på den anden side.

- Så Barfoed Group klarer sig gennem disse svære uger uden de store bekymringer?

- Ikke uden bekymringer, men vi arbejder normalt. Vi fyrer ikke folk, vi sender nærmest ingen hjem, og vore byggerier, bl.a i Munkebjerg Park, kører videre på fuldt tryk. Men det er klart, at håndværkerne tager de forholdsregler, de skal, med at holde afstand, ikke spise sammen og den slags. Ellers forsøger vi at køre videre så normalt, som det nu er muligt.

_

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Middelfart For abonnenter

Sommerhuse er revet væk i sommerferien: - Vi var helt nede på gulvet, og så kom vi hurtigt op igen

Annonce