Annonce
Debat

Stort skulderklap fra USA til fynsk robotvirksomhed

Gribeværktøjet, som Scape Technologies fremstiller, monteres på en robotarm og kan med den medfølgende software bruges til at plukke genstande til produktionen på for eksempel bilfabrikker - vel at mærke uden at der sker fejl, som kan føre til produktionsstop. Foto: Scape Technologies.
Scape Technologies i Odense er med på erhvervsmagasinet Silicon Reviews årlige liste over verdens 50 mest værdifulde brands.

Odense: Et guldrandet diplom har fundet vej til Scape Technologies på Kochsgade i Odense. Det kommer fra det amerikanske erhvervsmagasin Silicon Review og fortæller, at den fynske robotvirksomhed i år er med på magasinets liste over de 50 mest værdifulde brands i verden.

Scape Technologies, som har kunder i Danmark, Sverige, Tyskland, Frankrig, England, Spanien, Finland og Kina, laver software og gribevæktøjer, som kan installeres og monteres på robotarme fra Universal Robots, ABB, Kuka eller andre producenter.

Blandt de store kunder er bilfabrikker som Ford, Audi og Volkswagen, og Odense-virksomheden, der er baseret på en algoritme, som blev udviklet af ph.d.-studerende ved Syddansk Universitet i 2004, betragtes i dag som førende inden for såkaldt "bin-picking".

På eksempelvis bilfabrikker samles genstande til produktionen normalt op fra kasser med håndkraft, fordi der ikke må ske fejl. Med teknologien, som Scape Technologies har udviklet, kan en robot gøre arbejdet - vel at mærke uden fejl, som er bandlyst på bilfabrikkerne.

- Vores kunder kræver, at vi gør det rigtigt i 99,99 procent af tilfældene, fordi bilfabrikkerne i for eksempel Tyskland kører i døgndrift, og de har ikke råd til produktionsstop, forklarede Søren Bøving, direktør i Scape Technologies, til Fyens Stiftstidende, da virksomheden sidste efterår annoncerede, at den ville børsnoteres.

Annonce
Diplomet fra erhvervsmagasinet Silicon Review, som udnævner Scape Technologies til et af verdens 50 mest værdifulde brands. Foto: Scape Technologies.

Scape Technologies blev i november sidste år noteret på Nasdaq First North Denmark. Interessen for at købe aktier i firmaet var markant; der blev udbudt aktier for 35 millioner kroner, men der kom tegningsordrer på aktier for over 100 millioner kroner.

Aktierne kunne tegnes til kurs 8,68, og i dag koster en aktie i firmaet 16 kroner.

Pengene, som kom ind i firmaet ved aktieudstedelsen, bruges til at udvikle softwaren og gribeværktøjet, så det bliver nemmere at anvende for kunderne. I april blev et af firmaets nye produkter præsenteret: En mini-picker, som er et startsæt til virksomheder eller for eksempel uddannelsesinstitutioner, der har brug for at få erfaringer med bin-picking uden først at lave store investeringer.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nordfyn

Radiostation deler gratis antenner ud

Læserbrev

Kultur. Tak til kronprinsparret 2

Synspunkt: Da jeg læste Peter Hagmunds leder ”Tak til kronprinsparret” den 1. november, glædede jeg mig over de mange gode synspunkter, han bringer frem såsom: ”Alligevel kan man godt opfatte det en kende sært, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary står på en scene i netop Odense, når parret lørdag uddeler priser til en række kunstnere og kulturfolk. For Odense Kommune har netop besluttet omfattende nedskæringer i byens kulturudgifter.” Lige siden har jeg funderet over årsagen til, at der spares så heftigt på kulturen i Danmark i disse år. Vore nabolande Norge, Sverige og Tyskland – lande vi gerne sammenligner os med – gør det stik modsatte. De øger kulturbudgetterne, og de gør det markant. Efter min mening er der to væsentlige årsager til den stedmoderlige behandling, kulturen får i Danmark. For det første er de allerfleste af vore beslutningstagere unge eller yngre mennesker, som vort skolesystem ikke i tilstrækkelig grad har givet mulighed for at stifte bekendtskab med klassisk kultur og dannelse. De kender og respekterer simpelthen ikke den kultur, de koldblodigt skærer ned på. Det ironiske er, at kulturpengene jo er pebernødder i det store budgetspil, men da beslutningstagerne ikke kender nok til området, gør det ikke ondt på dem at svinge sparekniven, og som ofte sagt: ”Der er ikke stemmer i kultur” – desværre. For det andet mener jeg, at Peter Hagmund og hans kolleger burde gribe i egen barm og overveje, om medierne i almindelighed og - når vi taler kultur i Odense - Fyens Stiftstidende i særdeleshed kunne påtage sig et større ansvar i denne sag. For det er jo sådan, at i vore dage eksisterer man kun, hvis man er synlig i medierne. Jeg kender til hudløshed argumentet, at kulturstof ikke er populært, men det får mig til at tænke tilbage på en korrespondance, en af mine veninder for en del år siden havde med en dansk tv-station. Min veninde klagede over, at en stor operaforestilling blev sendt kl. 02.00 (det var inden, man i samme grad som nu havde mulighed for at optage, streame og se tv on-demand). Svaret fra TV-stationen lød, at de sendte udsendelsen på dette sene tidspunkt, fordi der ikke var ret mange, der så den slags. Man kunne også forestille sig, at problemstillingen i virkeligheden var den omvendte, nemlig at folk ikke så den slags, fordi det blev sendt på et tidspunkt, hvor de fleste lå i dyb søvn. Måske ville læserne faktisk værdsætte større mængder af velformidlet kulturstof, hvis det fandtes i medierne. I øvrigt tror jeg, at mange af de mennesker, der læser kultursiderne, læser den trykte avis og ikke avis på nettet. Populariteten af kulturstoffet er derfor ikke målbar på samme måde som ”klik" på avisens hjemmeside. Hagmund skriver at ”kronprinsparrets besøg i Odense kan være med til at flytte opmærksomheden tilbage til det, der også er kunstens og kulturens kerne: At den er dannelse. At den er identitetsskabende. At den har en særlig berettigelse.” Kære redaktører og journalister. Jeg mener absolut, I kan medvirke til at flytte opmærksomheden tilbage på kulturen og fjerne det ”spørgsmålstegn ved, om byen nu egentlig har det levende, aktive kulturliv, som man ofte påstår at ville anvende som salgsargument over for tilflyttere.” I skal blot opprioritere kulturområdet, så det bliver mere synligt i mediebilledet.

Annonce