Annonce
Odense

Stort byrådsflertal har lagt klimaplan: Men udskældt beslutning om forbud mod benzin- og dieselbiler er udskudt

Der kommer ikke på denne side af byrådsvalget noget svar på, hvad der konkret skal gøres for blandt andet at give mere plads til cyklisterne og reducere CO2-udledningen fra benzin- og dieselbiler. Beslutningen er udskudt til senest 2023. Foto: Stefan Sommer Jagd
Selv om et stort flertal i Odense Byråd nu står klar med en klimahandleplan, er der fortsat intet svar på, om benzin- og dieselbiler skal forbydes i store dele af Odense. Den beslutning er udskudt til senest 2023, fremgår det af planen.

Odense: - Vi skal handle nu. Og vi skal skabe markante forandringer.

Det er blandt introduktionsordene i den klimahandleplan, alle byrådets partier med undtagelse af De Lokalnationale sent mandag aften enedes om, og som skal indfri de politiske ambitioner om en klimaneutral by senest i 2030.

Men alligevel er den endelige beslutning om især et af de på forhånd omdiskuterede og udskældte initiativer udskudt til senest 2023.

Annonce

Det gælder forslaget om de såkaldte nul-emissionszoner, der forbyder benzin- og dieselbiler i store dele af Odense og kun tillader elbiler på mange af vejene. Det vil skære markant i CO2-udledningen, for transport er en af de helt store syndere i det odenseanske CO2-regnskab, og frem mod 2030 skal den fossile trafik på vejene mere end halveres.

Ifølge handleplanen skal det ske gennem en ny, grøn mobilitetsplan, der blandt andet skal fremme kollektiv transport, cykel og gang, og som skal prioritere den bæredygtige trafik over fossil biltrafik "for eksempel gennem trafikøer, nul-emissionszoner, parkeringsforbud mv."

Intet hoved under armen

Inden en sådan grøn mobilitetsplan kan vedtages, er der imidlertid brug for at gennemføre en række analyser, og derfor kan planen først være klar til politisk beslutning på et senere tidspunkt, fremgår det af handleplanen. Og altså senest i første halvår af 2023.

Borgmester Peter Rahbæk Juel (S) afviser, at den udskudte beslutning er prisen for et bredt forlig.

- Jeg får energi af den utålmodighed, der er på klimadagsordenen. Den elsker jeg. Men vi har ikke tid til at tage fejlbeslutninger. Transportomlægninger er ikke helt ukomplicerede, og vi skal ikke med hovedet under armen fare ud og sætte initiativer i gang, vi ikke helt har styr på konsekvenserne af, understreger han.

- Og så har jeg ikke noget selvstændigt mål om nul-emissionszoner. Det kan være et virkemiddel til at få nedsat udledningen af CO2 i transportsektoren, men før vi bruger de hårde virkemidler med at lukke ned, skal vi også have svaret på, hvordan folk så skal transportere sig. Folk binder ikke deres hverdag op på biler for sjov, siger Rahbæk Juel.

Annonce

Lidt til grin

Nul-emissionszonerne har splittet byrådet, og Radikale Venstres Susanne Crawley Larsen var forud for forhandlingerne bekymret for, at en bred aftale ville resultere i "en udvandet handlingsplan". Sammen med både Enhedslisten og SF har hun erklæret sig klar til forbud mod benzin- og dieselbiler på mange af Odenses veje.

- Vi er altså lidt til grin, hvis vi bare skubber de svære beslutninger til næste byråd, har hun sagt.

Og selv om det nu er sket, så kalder hun det alligevel kæmpe stort, at der ligger en klimahandleplan.

- Det er ingen hemmelighed, at der er beslutninger, vi ikke har taget, og løsninger, vi ikke har fundet. Det skyldes både, at det er svære beslutninger, og at vi har brug for mere viden, forklarer Susanne Crawley Larsen.

- Havde vi afleveret den her plan og sagt "værsgo, nu har vi løst klimaproblemerne", så havde det ikke været godt nok. Men vi har aftalt en vedvarende både politisk og organisatorisk opfølgning, og derfor kan jeg godt være i det.

Annonce

For vag

På den anden side står Venstre, der er et af de partier, som i klare vendinger har gjort det klart, at de siger nej til nul-emissionszoner.

Og det fastholder Christoffer Lilleholt, selv om netop den løsning fortsat er nævnt i klimahandleplanen.

- Der er ingen tvivl om, at vi som parti overhovedet ikke synes, at nul-emissionszoner er en fornuftig ting, fordi det har en kæmpe social slagside. Det vil have ekstremt store konsekvenser for odenseanerne. Både dem, som arbejder eller har virksomheder i midtbyen, dem som bor i centrum og for den sags skyld i hele Odense.

- Det er langt bedre, at vi går ad de veje, hvor man ikke bruger tvang, men bruger CO2-fangst, skovrejsning, ålegræs, elbiler og ladestandere. At vi hjælper odenseanerne med at blive CO2-neutrale i stedet for at tvinge dem, påpeger Lilleholt.

Som eneste byrådsparti har De Lokalnationale ikke sat en underskrift på klimahandleplanen, og Christel Gall begrunder det blandt andet med, at aftalen er for vag.

- Det er rigtig fint at undersøge nogle ting, men det er for tidligt at lave aftalen. Hvis jeg tiltræder aftalen nu, ved jeg ikke, om vi reelt ender med et forbud mod alle biler, der ikke kører på el. Jeg vil ikke sige ja, når jeg ikke ved, hvad jeg siger ja til, siger hun.

- Jeg vil hellere tiltræde aftalen senere end at træde ud af den – hvis de andre altså vil have mig med. Jeg er helt med på den grønne omstilling, men alternativerne til bilerne skal være der, og jeg vil være sikker på, at folk kan komme rundt i byen.

Annonce

50 millioner kroner

Klimahandleplanen præsenteres som "den første version af en dynamisk plan", der løbende skal justeres i takt også med nye, teknologiske muligheder. Og den baserer sig på de 10 anbefalinger, byrådet før sommerferien fik i hænderne fra Odenses klima-taskforce med prorektor på Syddansk Universitet og professor i klimaforandring Sebastian Mernild i front.

Med klimahandleplanen lægger byrådet op til, at der ved de kommende dages budgetforhandlinger skal findes 50 millioner kroner til næste år at sætte de første klimainitiativer i værk.

Det indebærer blandt andet etableringen af et klimasekretariat. Og så skal der hvert år aflægges et klimaregnskab.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Hør brølet i videoen: 'Løvens Hule-' investor tog sine venner og 45 superbiler med til Odense

Erhverv For abonnenter

Formuen er på vej mod to milliarder: Odenses største butiksejer Karsten Bill Rasmussen har haft et fantastisk år

Faaborg-Midtfyn

Formand undskylder beslutning: Nu må omstridt kandidat alligevel komme med i paneldebat

Erhverv

Til kamp mod virus og bakterier: Odense-firma skal levere yderligere 100 robotter til hospitaler i EU

Faaborg-Midtfyn

Hurtig indsats reddede gammel bygade fra ny storbrand

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Sydfyn For abonnenter

13 år siden sidst, at alle har skrevet under på budgettet: Nyt børnehus på Thurø, cykelstier i lokalområderne og penge til et plejehjem

Hvem skal passe farmor

342 sosu'er er guld værd: Se alle indstillingerne til "Fyns bedste sosu" her

Nyborg

Sommerhuse-ejere begraver stridsøksen efter afgørelse i klagesag: - Vi orker ikke mere ballade

Sport

Der er kun 15 medlemmer i Henriks klub: Nu sejler medlemmerne mest for andres skyld

Odense For abonnenter

Nye lejligheder buldrer frem: Er parcelhusets dage talte som odenseanernes favorit?

Erhverv

57 bæredygtige huse står klar næste sommer: - Det er et godt område at bygge i

Annonce