Annonce
Odense

Storms Pakhus glade for Nørrebro-udvikling: - Det er med til at binde havnen sammen med centrum

Bjørn Hentze er direktør i Bargroup og partner i Storms Pakhus. Han glæder sig over hvordan hele området omkring pakhuset udvikler. Der er dog også udfordringer på sigt, som skal løses. Arkivfoto:
Midt i Nørrebro-kvarteret ligger Storms Pakhus. Direktør i Bargroup og partner i Storms Pakhus, Bjørn Hentze, er meget begejstret for den udvikling, der sker i området i øjeblikket med masser af nye boliger for unge og udsigten til et stort statsligt hus med 1600 arbejdspladser som nabo.

Hvad tænker du om den udvikling, der er i fuld gang i Nørrebrokvarteret i øjeblikket?

- Jeg synes, det er utroligt godt og dejligt for Odense som by. Man har i mange år haft fokus på udviklingen af selve havnen, men der har ligesom været et hul mellem Banegården og centrum og havnen. Jeg synes, det er positivt, at der også begynder at være fokus på at udvikle det stykke imellem, for det er med til at binde havnen tættere sammen med centrum.

Hvad betyder udviklingen i området for jer i Storms Pakhus?

- I det daglige betyder det ikke så meget. Vi er business as usual. Vores gæster er ikke centreret om det område specifikt, selvfølgelig har vi en del fra Skibhuskvarteret, Næsby og Åløkkekvarteret. Men når vi har haft over 500.000 besøgende sidste år, så tæller det en stor del fra hele Fyn og turister.

Tror du, det kommer til at give jer mere at lave?

- Det tror jeg helt sikkert. I takt med at området udvikler sig, håber vi bestemt også på, at det giver noget mere til os. Men jeg tror også, det kommer til at skabe muligheder for andre aktører i området, så vi kan få mere gang i havnen og området som helhed. Jeg tror bestemt, der både vil være plads til os og andre, der kan se deres eksistensberettigelse i området.

Kan udviklingen give nogle udfordringer?

- Jeg har en forhåbning og en bøn til, at Odense Kommune i den forbindelse har øje for parkeringsudfordringerne i området. Vi har længe haft en god dialog med dem om, at der er lidt udfordringer med parkering i området, og der er ikke nogen tvivl om, at med 1600 arbejdspladser (i et nyt statsligt kontorhus i Lerchesgade red.), så kan man næppe tvinge dem alle sammen til at tage cyklen, selvom det ville være godt for miljøet og for konditionen. Så jeg håber, at der bliver taget højde for det, og tænkt i både bæredygtigt byggeri, men også løsninger til de trafikale udfordringer, der kan komme i området, og som vi allerede nu ser.

Har du andre ønsker til området?

- Jeg synes, det er vigtig, at der er den rigtige balance mellem boliger og liberalt erhverv. Da man byggede havnen i sin tid, var det med strategien om, at man skulle have en masse erhverv derned og bygge en masse erhvervs-domiciler. Men der manglede ligesom liv, der var jo mørkt efter klokken 16, når folk gik hjem. Men nu har man set potentialet også i den del, og det kræver, at der både er boliger - til alle typer folk, det kræver nogle dagligvarebutikker og indkøbsmuligheder, og så kræver det selvfølgelig både restauration og almindeligt butiksliv. Hvis man har det for øje, synes jeg helt sikkert, vi er på rette spor.

Annonce

En ny bydel skyder op

Det hedengangne Nørrebro-kvarter mellem jernbanen og havnen rejser sig for alvor igen i disse år. Før sommerferien sidste år vedtog byrådet en udviklingsplan for et nyt Nørrebro-kvarter. Og i sidste uge fik kvarteret yderligere et løft med en statslig investering på 800 millioner til et nyt kontorfælleskab for 10 statslige institutioner i Lerchesgade. PFA har netop åbnet deres nye kollegie i området med 298 boliger, og i år bygges og udbydes der over 200 ungdomsboliger lige ved Storms Pakhus. I år ventes også den nye supercykelsti/Langesøstien at blive forlænget fra Rugårdsvej helt ind i området, og så er der udviklingsplaner om hotel og techvirksomheder i den gamle postterminal i Dannebrogsgade.

En af tankerne i kommunens udviklingsplan for Nørrebro er at gøre Lerchesgade, der går fra nordsiden af Byens Bro og ned mod havnen, til en sivegade primært for bløde trafikanter. Til venstre i billedet ses Storms Pakhus. Illustration: JAJA Architects/Odense Kommune
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

På motorvejen: Ud af øjenkrogen så Sofie en lastbilanhænger komme glidende imod hende

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Fyn

Lastbil tabte tre ton tung anhænger på motorvej: - Vi kunne have stået med en kæmpe katastrofe

Danmark For abonnenter

Tusindvis af borgere betaler allerede mere end gennemsnittet: Nu risikerer de højere skat efter udligningslussing

Annonce