Annonce
Biler

Storladen ny Octavia folder sig ud

Den nye Skoda Octavia vokser en smule og får en mere selvsikker attitude. De smalle lygteåbninger giver mulighed for de avancerede full LED-matrix forlygter. Foto: Skoda
Skoda Octavia vokser i den nye generation, som kan fås med en stribe avanceret sikkerhedsudstyr og lanceres som plug-in-hybrid.

Hvis du synes, at den nye Skoda Octavia ser stor ud, så er der noget om snakken.

Den helt nye generation er nemlig blevet mere voksen på alle fronter. Det gælder ikke alene på mål, men også hvad angår udstyr.

Her er masser af højteknologisk udstyr, der bringer Octavia helt på linje med lidt finere fætre som VW Golf og VW Passat fra Wolfsburg.

Tag bare muligheden for head-up-display med skiltegenkendelse, massageforsæder, infotainment-system, der kan styres med håndbevægelser og avancerede full LED-matrixforlygter, som målretter lyset meget præcist.

På udstyrsfronten er der nu også mulighed for et nyt og mere brugervenligt digitalt cockpit, nye centrale storskærme på op til 10,25 tommer og trezonet klimaanlæg.

Annonce

Bedre sikkerhed

En række nye sikkerhedssystemer kan fås til Octavia. Ud over ”Collision Avoidance Assist”, som hjælper på undvigemanøvren ved risiko for kollision, ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen ved trafik forfra eller bagfra ved venstresving, ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken, er der også andre tiltag.

Det gælder ”Predictive Cruise Control”, som bygger på den adaptive fartpilot og bruger kameraet i forruden og navigationsanlægget til at vogte sving samt fartgrænser og tilpasse farten.

Men også ”Side Assist”, der bygger på ”Blind Spot Detect”, og kan opdage og advare mod køretøjer op til 70 meter bag bilen, mod ellers 20 meter.

Hjælper med at undvige

Overflødighedshornet af udstyrsnyheder gælder også på sikkerhedsfronten, hvor der er mulighed for et nyt sikkerhedssystem som ”Collision Avoidance Assist”, som øger ratudslaget og dermed hjælper undvigemanøvren ved risiko for kollision.

Et andet system er ”Turn Assist”, der advarer og bremser bilen, hvis der kommer trafik forfra eller bagfra ved venstresving. Her findes også ”Exit Warning”, som advarer mod at åbne sidedøren, hvis der kommer cyklister, og ”Traffic Warning”, der advarer mod stop i trafikken. Ovenstående er dog i udstrakt grad ekstraudstyr. Men det danske udstyrsniveau kendes endnu ikke.

Skoda holder dog stadig fast i det helt lavpraktiske for kunderne, der ikke snydes for en paraplyholder, som her er placeret i venstre fordør.

Det står også klart, at Octavia stadig er en meget rummelig bil. Modellen er vokset med et par centimeter i længde og bredde, mens akselafstanden holder målene. Det betyder dog i alle tilfælde, at der er mere plads på især bagsædet og i bagagerummet, hvor stationcaren, Combi, udvider sig med 30 liter, så der nu er helt 640 liter at gøre godt med, hvilket er ny rekord i klassen.

Klarer 55 kilometer på strøm

På motorsiden er der nu mulighed for en plug-in-hybrid, som kan lades op i elnettet.

Her spiller en 1,4-liters benzinmotor på 156 hk sammen med en elmotor på 75 kW, hvilket giver en systemydelse på 204 hk i bilen. Med et batteri, der har en kapacitet på 13 kWh, kan den køre op til 55 kilometer på ren strøm efter WLTP-skalaen.

Octavia kommer i flere modeller som mild hybrid. Det gælder en 1,0-liters motor med 110 hk og en 1,5-liters motor med 150 hk.

Skoda har dog endnu ikke opgivet brændstofværdierne for motorerne, der også lanceres med samme ydelser uden hybridteknologien. Her følger også en 2,0-liters benzinmotor på 190 hk, der spiller sammen med firehjulstræk og DSG-automatgear.

DSG-automatgearet er en nyhed i sig selv. Her bruger Skoda for første gang ”shift by wire”-teknologi, hvor alt forgår elektronisk. Det er et system, der også kommer i den nye Golf. Det betyder, at den traditionelle gearvælger er afløst af en lille paddle mellem forsæderne.

På dieselfronten lancerer Skoda en ny generation af 2,0-liters EVO-motorer, der udleder 80 procent mindre NOx på grund af ny katalysator-teknologi. De kommer med ydelser på 115 hk, 150 hk og 200 hk.

Den nye Skoda Octavia lander herhjemme til næste sommer.

Danske priser kendes endnu ikke.

Modellen kan nu fås en mere omfattende digital instrumentering, hvor der kan swipes på den central skærm på op til 10 tomme. Biler med DSG-gear har nu et joystick-gearskifte. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Mit Sverige in memorian

Min barndoms Sverige var også min mors og min farfars Sverige. Det var familiebesøg i min mors moster Adeles røde hus i skoven i Halland. Stedet, der stadig emmede af sommerferie paradis for min mor og hendes broder, Roland, i en svunden tid. Familien passede gården som generationer havde gjort det før dem. Adele og hendes broder, Henning, sled og slæbte med at passe besætningen og dyrke den stenede jord. Familiens blod og jord gik i et. Adele og Henning Nilsson døde mætte af dage, ikke fattige, heller ikke rige. Gravstenene på kirkegården i Hishult minder om, at de udgjorde grundstammen af etniske svenskere. Hårdt arbejde havde de, men til gengæld ærligt arbejde fra en tid med et fornuftspræget Sverige, hvor rettigheder og pligter fulgtes ad. Min farfars mor ankom til København fra Blekinge omkring forrige århundredeskifte lige som 100.000 andre etniske svenskere. Som et broderfolk gled de ind i en dansk hverdag på alle niveauer af samfundet. Kun de mange svenske slægtsnavne minder om fortiden. Min oldemor stod på et tidspunkt alene med farfar. Oldemor klarede skærene, og min farfar fandt sin mors fødested i Mørrum, før han gik bort. Ringen blev sluttet. Min længsel mod Sverige er en stærk, ubetinget kærlighed. Det er svenske traditioner, det er Abba, trubadouren Cornelis Wreeswijk, pianisten Jan Johansson, og gensynsglæde med familien i Helsingborg og Skanør. Det er en togtur med Indlandsbanen til Lapland for 40 år siden. Båndene holder trods de mange år, som er gået. Minderne er mange. Jeg sætter en ære i at tale svensk med min familie. Det er velkendt, at Sverige som humanistisk stormagt er ved at blive ført ud over afgrunden. Klinisk renset for fordomme går der en lige linje fra internationalisten og marxisten, Palmes, Rigsdags forslag i 1975 om at gøre Sverige multikulturelt til dagens verdensrekord i antallet af bombesprængninger og voldtægter. Den grænseløse tolerance over for indvandring udvikler sig til en forbrydelse, når det man tolererer er ondskab. Når politikere ved eller bør vide, at indvandring fra 3. verdenslande forøger faren for personfarlig kriminalitet, så mister de deres legitimitet ved ikke at sige fra. I Sverige har den politiske mangfoldigheds utopi udviklet sig til befolkningens modsvarende trøstesløs dystopi i bedste Blade Runner stil med endeløse kampe mellem bevæbnet politi og velorganiserede indvandrerbander. En officiel statsbegravelse kunne være en passende måde, at ære det Sverige politikerne og et flertal af svenskerne selv har lagt i graven; Midnatssolens, de dybe skoves, Pipi Langstrømpes og Emil fra Lönnebergs underfundige Sverige, men også den moderne velfærdsstat funderet på fred fremgang og sikkerhed. Hvil i fred, du blågule, du vil blive savnet, så længe der er nogen, der kan huske dig, du fria, du fjällhōga nord.

Middelfart

Se hele programmet: Navne til Rock Under Broen 2020 afsløret - med populær popduo som genganger

Annonce