Annonce
Indland

Storebælt: Formand for Brøndby IF til kamp for lavere brotakster

Tidligere på året blev han formand for Brøndby IF og nu skal den erfarne erhvervsmand Jesper Møller også slås for lavere takster på Storebæltsbroen. Foto: Robert Wengler.

Han står i spidsen for fodboldklubben Brøndby, har været formand for Dansk Industri og direktør i en række virksomheder. Nu går Jesper Møller til kamp for lavere takster på Storebæltsbroen som formand for nystiftet komité.

Annonce

Kampen for lavere takster på Storebæltsbroen får nu sin egen landsdækkende organisation. Det sker efter initiativ fra Fynsk Erhverv, der har fået den tidligere formand for Dansk Industri Jesper Møller til at stå i spidsen for en national Storebæltskomité.

- Vi får en formand, der gennem en lang baggrund i dansk erhvervsliv har et fantastisk netværk og via sine år i Dansk Industri er vant til at agere politisk, siger formanden for Fynsk Erhverv, direktør for juicegiganten Rynkeby Foods Jørgen Dirksen.

Det første mål for den nye Storebæltskomité er at få sat en stopper for, at bilisternes betaling for at køre over Storebæltsbroen skal gå til andet end udgifter forbundet med broen.

- Broafgiften hæmmer mobiliteten i samfundet, og væksten bremses, når politikerne bruger Storebæltsbroen som malkeko, siger Jesper Møller.

Han har tidligere været administrende direktør for Coca-Cola Tapperierne og Toms Gruppen og peger på erhvervslivets omkostninger ved at fragte varer over broen.

- Vi har en regering, der ønsker reformer for at fremme væksten i samfundet. Det vil kunne ske ved at sætte taksterne på Storebæltsbroen ned, siger Jesper Møller.

Den nye mand på broen

Jesper Møller er 60 år og bor på Frederiksberg.Han er uddannet cand.merc.

Fra 2008-2012 var han formand for Dansk Industri og har været bestyrelsesmedlem i Dansk Arbejdsgiverforening.

I 1994 blev han administrende direktør for Coca-Cola Tapperierne i Danmark.

I 1999 direktør i ISS.

I 2005 administrende direktør i Toms Gruppen, hvorfra han blev fyret i 2014.

Han blev tidligere på året formand for Brøndby IF.

Formand for Storebæltkomiteen Jesper Møller: Lavere brotakster vil sætte gang i væksten. Foto: Robert Wengler
Annonce

Får eget sekretariat

Tidligere har Fynsk Erhvervs fået lavet en samfundsøkonomisk analyse, der viser store gevinster ved at reducere afgiften eller helt fjerne den. På den baggrund foreslår erhvervsorganisationen en takstnedsættelse på 25 procent og på sigt helt gratis kørsel på broen.

- Det vil være en del af løsningen på den tomgang, som dansk økonomi befinder sig i, siger Jørgen Dirksen.

Han og Jesper Møller understreger, at lavere broafgifter ikke vil berøre kernevelfærden i Danmark. Ganske vist er der stadig en gæld på 22 milliarder i Storebæltsbroen, men lavere takster vil øge trafikken over broen og dermed indtægterne. Og rækker det ikke, åbnes i analysen fra Fynsk Erhverv mulighed for at afdrage gælden med få år ekstra.

Den nye Storebæltskomité vil bestå af et formandsskab på to personer og 10-15 komitémedlemmer. Desuden skal sammensættes et repræsentantskab med erhvervsfolk, videnspersoner, politikere og andre med interesse i sagen. Fynsk Erhverv har længe haft følere ude til en række personer, men vil ikke offentliggøre navne.

- Arbejdet med at få sammensat komitéen vil ske i samarbejde med Jesper Møller, siger Jørgen Dirksen.

Statens malkebro

Storebæltsbroen blev indviet i 1998 og finansieres af brugerne. Prisen for at køre over er politisk bestemt, og betalingen går til andre formål end kun at afdrage på gælden.

En politisk aftale fra 2009 betyder, at der frem til 2022 skal afleveres ni milliarder til staten. De penge er på forhånd brugt til infrastruktur andre steder i landet. Aftalen fra 2009 forlænger gældsafviklingen på broen med seks år.

I 2014 besluttede et flertal i Folketinget også at ty til bropengene på Storebælt, da der skulle findes finansiering til en vækstpakke. 200 millioner om året reducerede staten betalingen til Sund & Bælt for drift af jernbanen. Det betød igen ét års længere betaling for at køre over broen.

I 2015 valgte et folketingsflertal så igen at reducere i vederlaget for jernbanevirksomhedernes brug af Storebælt med 264 millioner kroner. Blandt andet for at skaffe penge til et politiforlig.

Gælden på Storebæltsbroen er cirka 22 milliarder og forventes tilbagebetalt i 2029. Det kunne have været cirka otte år før, hvis ikke politikerne havde brugt penge til at finansiere andre formål.

Jesper Møller skal som formand for den nye Storebæltkomité arbejde for lavere takster på Storebæltsbroen. Foto: Robert Wengler
Annonce

Til gavn for Brøndby-fans

Komiteen skal understøttes af et sekretariat, og hvorvidt det skal forankres hos Fynsk Erhverv, i Region Syddanmark eller et andet sted, er endnu ikke taget stilling til. Pengene til driften er heller ikke på plads.

- Men vi har forhåndstilkendegivelser fra private sponsorer. Også kommuner og regioner vil få en henvendelse, siger Jørgen Dirksen.

Den nye formand skal også have løn. Hvor meget vil ingen af parterne udtale sig om.

Jørgen Møller beskriver selv sin rolle sådan:

- Jeg skal udnytte mit netværk til at påvirke det politiske system, men også i den brede offentlighed få brotaksterne på dagsorden. De skal sættes ned ikke alene til gavn for erhvervslivet, men også for familier og andre, der bremses af barrieren på Storebælt, siger han.

Og andre kunne være de mange fans fra hele landet, der følger fodboldklubben Brøndby. Den er Jesper Møller også formand for.

- Så ja. De vil få stor glæde af lavere takster, siger han med et smil.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce