Annonce
Erhverv

Store forskelle under corona: Havemøbler storsælger, mens hotellerne lider

Adm. Direktør i Cane-Line, Brian Djernes, har oplevet virksomhedens bedste måneder nogensinde i april og maj. Foto: Frederik Steen Nordhagen
Corona har ramt med forskelligt i det fynske erhvervsliv, fortæller direktører og investorer som onsdag deltager i et webinar, som EY, Fynsk Erhverv og Fyens Stiftstidende står bag. Cane-line og direktør Brian Djernes har haft sin bedste måned nogensinde i maj, mens Milling Hotels er i sin sværeste krise nogensinde, fortæller ejer Jan Milling.
Annonce

Sådan ser forskellene ud:

Bedste måneder i coronakrisen

Direktør i Cane-Line, Brian Djernes. Foto: Frederik Steen Nordhagen.

Brian Djernes, indehaver og direktør i møbelfirmaet Cane-Line i Rynkeby.

Hvordan har corona påvirket jer? - Der er ingen tvivl om, at det har påvirket os både positivt og negativt. Nogle markeder og salgskanaler har lukket til, mens andre er åbnet op, hvor efterspørgslen er blevet større. Privatkunderne har købt flere varer end normalt, mens vores kontaktmarkedsalg er meget dårligt. Vi sælger normalt meget til cruiseskibe, hoteller og den slags. Det professionelle marked er stort set lukket ned, mens de private køber ind til at holde ferie.

Hvad har I gjort? - Vi gjorde som mange andre. Indførte sprit, holdt afstand og sendte folk hjem. Lige nu har vi et beredskab, hvor vi forsøger at holde risikoen nede, mens vi driver virksomheden. Som virksomhed besluttede vi os for at kæmpe sammen med kunderne for at komme igennem. Da Mette Frederiksen lukkede ned, kunne vi have valgt at bremse ned eller gasse op. Vi valgte at gasse op på markedsføringen samt intensiverede afsendelsen af varer alle steder fra – således er vi nu i stand til at klare den store efterspørgsel. Havde vi trådt på bremsen, så havde vi simpelthen ikke haft møbler til at dække efterspørgslen, vi ser nu. Vi tog risikoen, og heldigvis var det en rigtig beslutning.

Hvad kan du tage med videre? - Nogle af de forandringer, vi har indført, kan vi tage med videre, men det vigtigste, jeg har lært, er, at vi har været rigtig godt med på den digitale front allerede før corona. Vi har stået godt i forhold til kontakt til slutbrugerne, og så havde vi styr på data og arbejdsgange, fordi vi havde investeret i it. Samlet set lavede vi den bedste måned nogensinde i april og den slog vi igen i maj, så det går forrygende faktisk.

- Du er nødt til at bevare optimismen

Hotelejer og direktør Jan MIlling. Foto: Kim Rune.

Jan Milling, ejer og hoteldirektør, Milling Hotels.

Hvordan har corona påvirket jer? - Krisen har påvirket os med en voldsom grad af usikkerhed. Det er nok usikkerheden, der er det mest kendetegnede fra drift til finans. Hvad sker der og har vi midler til at stå det igennem, det er den slags, man spørger sig selv om.

Hvad har I gjort? - Vi har forsøgt at styrke os ved at finde frem til vores kerneværdier og finde ud af, hvor sikre vi er. I sidste ende drejer det som penge, og det er lige fra budgetlægning til andre planer, men det handler dybest set om likviditet, og derfor har vi også optaget nogle lån for at sikre os ved at vise rettidig omhu.

Hvad kan du tage med videre? - Spørgsmålet er, om jeg overhovedet kan tage noget med. Jeg kan tage den lære med, at man skal være forberedt på ting, der kan slå os ud af kurs og måske have nogle andre scenarier liggende, som ikke blot handler om det, man kender til. Måske skal vi bruge tid på at forestille os, hvad der kan komme af nye trusler, som vi ikke kender. Måske kunne vi have undgået noget af det her, men jeg havde aldrig forestillet mig, at det kunne gå sådan her. Heldigvis har vi også haft medvind, og vi stod til at have det bedste år nogensinde, så man skal bevare optimismen og den konstruktive tilgang til de udfordringer, så vi kan komme videre.

- Der venter altid en ny krise rundt om hjørnet

Investor og entreprenør Helge Munk. Arkivfoto.

Helge Munk, erfaren fynsk investor, som bl.a. har investeret i flere ny drone-virksomheder. Årets investor i 2018.

Hvordan har du oplevet coronakrisen? - Det er omfanget af krisen, der er anderledes ved corona. Jeg har oplevet kriser før og kommet gennem dem, men normalt ville det være en krise i en enkelt branche. I det her tilfælde er det alt fra transport til turismeerhvervet og det offentlige.

Hvad har du gjort? - Det handler om at være klar og agere, når man bliver ramt. Typisk skal jeg som investor ud og fortælle de firmaer, jeg har investeret i, at vi er godt polstret, og det skal nok gå. Der er ingen grund til panik, vi kommer igennem det, selv om vi måske bliver lidt forsinket.

Hvad tager du med? - Du vil aldrig opleve, at tingene udvikler sig, som du havde planlagt. Der vil altid dukke udfordringer op, som du ikke havde set komme, og rundt om hjørnet venter der altid noget nyt i form af udfordringer eller en krise, som du ikke havde forventet. Det er man nødt til at forberede sig på og være klar til at lægge planerne om efter.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Koks i kulissen i Den Fynske Opera: Tidligere næstformand genkender ikke to vigtige mødereferaters indhold

Kerteminde

At blive voksen

Nordfyn For abonnenter

Min sommer uden: Mette og Carsten må undvære Roskilde og Skanderborg festival - nu står deres foodtruck på Bogense Havn hele sommeren

Odense

Politichef om drabssagen fra Egeparken: - Det er for tidligt for os at melde ud, hvad der præcis er sket

Kerteminde For abonnenter

Million-priser på Nordre Havnekaj fastsat: Nu sættes 18 eksklusive Kerteminde-huse til salg

Annonce