Annonce
Debat

Storby: Infrastrukturen og det gode liv

Mange har sikkert trukket på smilebåndet i forbindelse med Aarhus Letbanes manglende succes omkring åbningsdagen, hvilket har givet nyt liv til fortidens Aarhus-historier. Dette har utvivlsomt ærgret mange i "Verdens mindste storby", der på flere planer er en meget ambitiøs vækstdriver og sandelig har meget at byde på i disse års.

I Odense er der jo stadig mange som i byens store transformation dagligt møder de besværligheder, som de forskellige indgreb og synlige omlægninger betyder i hverdagen. Evident er dog nødvendigheden af, at dette finder sted - og langsomt, men sikkert ser vi jo også løbende resultaterne heraf.

I denne store transformationsproces er Odense Letbane med sine 14,4 km sporlinje fra Tarup i nordvest til Hjallese i sydvest jo hovedaktøren, som bidrager til en mere bæredygtig by. Både i forhold til "besværet i dagligdagen" - men også med de vigtige ambitioner Odense Byråd har sat for at fremtidssikre den infrastruktur, som vores ønsker omkring byudviklingen forudsætter.

Det kan ikke siges tydeligt nok både på et nationalt og lokalt plan, men infrastrukturen og den løbende udvikling, som opstår heri, er grundlaget for den vækstdriver, som skaber vores byers udvikling - på godt og ondt. Heldigvis har vi gennem den sidste generation lært af fortidens fejl - sandelig også i Odense.

Ud over de mange store byggeprojekter, som Odense Kommune direkte har været katalysator for, vokser der i takt med letbanens anlæg en række nye byrum frem i forhold til de planlagte stop, som anlægges på ruten. I alt 26 letbanestationer, som i forskellig grad vil aktivere liv og stigende grundpriser samt gradvis realisere nye bybilleder, hvor de enkelte stop i Odense vil forekomme.

Disse områder aktiverer en række byggeprojekter, som primært har private investorer, som hver for sig medvirker til den overordnede fortætning af bymiljøet, med nye boliger, forretninger, cafeer og andre bylivsskabende elementer. Alt sammen noget som passer perfekt i den overordnede politiske strategi om Odenses transformation - fra "stor dansk by til dansk storby". I alt vurderes dette at kunne give et løft i investeringer på yderligere 15-20 milliarder kroner - ud over de andre to-cifrede milliardbeløb, som pt. er ved at blive omsat andre steder.

Det er her, vi skal huske på, at kvaliteten af de bebyggede omgivelser - både som byggeri i en helhed, hvor byrum, udearealer og bygningerne sammen skal gå op i en større arkitektonisk helhed og hvor det kvalitative niveau ikke må sænkes i ønsket om at få tiltrukket yderligere investorer. "Vi skal bage, mens Odense er varm" - men samtidig skal vi huske, at de projekter, som bygges nu, står i mange årtier fremover. Her har kommunen som myndighed en opgave, som jeg håber, man kan leve op til.

Denne signatur har et par gange fremhævet behovet for en større sammenhængende arkitekturpolitik, der sikrer, at de fine visioner for vores by også kan ses i en kvalitet, som vi kan glæde os over - samtidig med, at det endeligt kan mærkes, at der sker noget i Odense. Men en positiv byvækst kan hurtigt udvandes, hvis vi ikke skaber en væsentligt forbedring af vores gader og offentlige rum fremadrettet.

Jeg er én af dem, som ser frem til 2020, hvor vi forhåbentlig kan indvie Odense Letbane - uden problemer, men også kan tage et transportmiddel i brug, som både i sit design og funktion, samt i forhold til vores stigende miljøproblemer bidrager til, at Odense flytter sig i retning af en mere bæredygtige by. Intentionerne er der helt sikkert - så håber jeg, at alle aktører kan og vil sikre, at helheden også bliver perfekt med en høj kvalitet og en sammenhængende byarkitektur som mål.

Det fortjener vi alle - planerne er lagt, og ambitionerne er høje - så må fremtiden vise, om målet nås.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce