Annonce
Indland

Stor rejseweekend forude - forvent kø på de tyske motorveje

Frank Leonhardt/Ritzau Scanpix
Weekenden bliver travl både på de danske og tyske motorveje samt for flytrafikken i Københavns Lufthavn.

Hvis man kører sydpå i denne weekend, kan man godt indstille sig på, at der skal pakkes en god portion tålmodighed ned i kufferten.

For på de tyske motorveje bliver det svært at undgå at holde stille.

Sådan lyder det fra Dennis Lange, der er juridisk konsulent hos bilejernes interesseorganisation, FDM.

- Denne weekend på de europæiske veje bliver en af de rigtig slemme med rigtig meget trafik og dermed også risiko for kø.

- Det bliver særligt slemt i Tyskland set med danske briller, fordi hvis vi skal sydpå, skal vi igennem Tyskland, siger Dennis Lange.

Travlheden skyldes, at både tyskere og hollænderes skoleferie ifølge Dennis Lange lige er begyndt.

- Det bedste vil være ikke at køre i weekend. Kør mandag eller tirsdag i stedet, hvis det kan lade sig gøre.

- Hvis det ikke er en mulighed, så kan man køre om natten, hvor der er mindre trafik og mindre sandsynlighed for at sidde i kø, siger Dennis Lange.

Han peger på, at dagtimerne bliver værst og særligt lørdag.

Også de danske motorveje får en travl weekend, fortæller Vejdirektoratet.

- Søndag forventer vi tæt trafik mellem 11 og 16, men ikke lige så slemt som i morgen (lørdag, red.), hvor der bliver rigtig travlt mellem 11 og 15, siger vagthavende i Vejdirektoratet Brit Osted Nielsen.

Hun peger på, at der særligt bliver travlt på Køge Bugt Motorvejen i sydlig retning, og i vestlig retning fra Sjælland mod Jylland hen over Fyn.

- Så kommer der tæt trafik ned mod Rødby-Puttgarden. Og begge retninger i Jylland, hvor der er mange danskere, der kører sydpå, og mange tyskere der skal på ferie i Danmark, siger Brit Osted Nielsen.

Københavns Lufthavn har 110.000 passagerer lørdag og søndag og forventer dermed også en travl weekend.

- Weekenden ser travl ud, ligesom vi har haft travlt siden skoleferien startede.

- Man kan forvente, at det forløber normalt, men i nogle tilfælde skal man afvæbne sig med tålmodighed, fordi der er rigtig mange mennesker i de her dage, siger kommunikationsrådgiver hos Københavns Lufthavn Sara Westphal Emborg.

Københavns Lufthavn havde deres travleste dage i sommerferie mandag og i denne uge, hvor 114.000 passagerer var igennem.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce