Annonce
Gear

Stor Peugeot med fransk flair

Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot

Peugeot 5008 er en ny og radikal fortolkning af en syvpersoners familiebil. Resultatet er en stor og rummelig suv, der kører godt og komfortabelt.

Det virker som en menneskealder siden, at børnefamilierne kun havde firkantede stationcars eller, hvis det gik rigtig højt, minibusser til at fragte husstanden rundt i. Siden kom de engang så populære syvpersoners mpv'er, og i dag er der masser af muligheder for familiefædre og -mødre, der vil skille sig ud.

Det har man også set hos Peugeot, der med 5008 forsøger at finde et hul i markedet med modellen, der nærmest kan beskrives som en suv med syv sæder. I al væsentlighed er 5008 baseret på lillebror 3008, der blev Årets Bil i Danmark 2017.

Vi befinder os i det luftlag, hvor konkurrenterne hedder Nissan X-Trail, men især den nye Skoda Kodiaq, hvor sidstnævnte endda når at etablere sig herhjemme til juni, mens vi skal helt frem til september, før Peugeot 5008 bliver lanceret. Derfor har vi heller ingen prisindikationer fra Peugeot Danmark, så vores gæt om en merpris på 40.000 kr. i forhold til 3008' eren må stå for egen regning.

Men holder den antagelse, koster en fornuftigt udstyret 5008 med 120 hk dieselmotor cirka 360.000 kr. Det vil gøre den lidt billigere end Skoda Kodiaq.

Peugeot 5008 1,2 130 Active

Fem stjerner ud af seksPris: Kendes endnu ikke. Prisgæt: 360.000 kr.

Forbrug: 19,6 km/ l.

Motor: 1,2 benzinmotor med tre cylindre og turbolader

0-100 km/ t.: 10,9 sek.

Topfart: 188 km/t.

Dimensioner: Længde 4,64 m - bredde 1,84 m - højde 1,65 m.

DOMMEN Peugeot 5008 er en spændende nytænkning af konceptet. Bilen er praktisk, men ser cool ud og er fyldt med ny teknologi. Vi giver fem stjerner under forudsætning af, at merprisen i forhold til lillebror, 3008, ikke løber løbsk.

Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot

Komfortabel

Men lad os komme ud at køre og det på meget varierende veje omkring Portugal, hvor den internationale præsentation foregår.

Her er der ikke meget trafik på denne tid af året, og en 5008 formår at tage snævre sving uden at protestere, selv om den ikke er så rap i bevægelserne som den mindre 3008. Her viser 5008 først og fremmest sin force som motorvejslokomotiv med en undervogn, der effektivt udglatter små ujævnheder.

Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot
Annonce

Lækkert interiør

Det stilige holder inden døre, efter at vi har smækket døren med en solid lyd, der lyder som noget, man ellers forventer at finde hos et tysk mærke med fire ringe. Den fornemmelse forstærkes af en kabine med bløde materialer og en gavmild brug af krom i instrumenteringen. Den digitale instrumentering er standard i alle 5008-modeller, mens den store farveskærm kun mangler i den absolutte basismodel.

Bagsæderne kan selvfølgelig fældes ned i plan med gulvet, og skal man have surfbrættet med, kan passagerforsædet også lægges ned. På anden sæderække er der virkelig generøs plads, og de tre sæder kan forskydes individuelt frem og tilbage, hvilket er nødvendigt, hvis der skal være plads til lidt større folk på allerbageste række. Her er det dog ikke rart at opholde sig, hvis man er voksen.

Bag fronten kan der ligge fem forskellige motorer: Den fine 1,2 benzinmotor med 130 hk, en 1,6' er med 165 hk og så en 1,6 diesel, der har 120 hk, mens der er to forskellige 2,0 dieselmaskiner med henholdsvis 150 eller 180 hk. Vi kører de to sidstnævnte, og hver for sig er de kraftige og støjsvage, men vi gætter på, at en 120 hk diesel også kan håndtere en 5008.

Den sekstrins gearkasse, som er standard, skifter udmærket, men er ikke nogen fryd, når det gælder præcision, ligesom koblingen kræver tilvænning. Vi vil til hver en tid foretrække automatgear i så stor en bil som en 5008. Bilkøberne skal nok komme til at elske den for sin eventyrerudstråling, det gode overblik fra det høje førersæde og følelsen af at være usårlig i trafikken. Nu venter så en udmelding om priser.

Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot
Det specielle i-cockpit med digital instrumentering er stort set det samme som i 3008. Foto: Peugeot
De bageste sæder kan selvfølgelig gemmes af vejen under gulvet, men også tages helt ud. Foto: Peugeot
Peugeot 5008 vokser og skifter attitude fra at være en forsigtig mpv til en mere vovet suv. Det er det, som bilkøberne vil have. Foto: Peugeot
Annonce

Mest læste

Odense For abonnenter

Kaos i handelsgade trækker ud: Truer med dagbøder til byggefirmaer - Pengene burde gå til os

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg

Årsag til dødsulykke i børnehave er nu fundet

Sydfyn For abonnenter

Fra vild mose til tør græsmark: Godsejer anmeldt til politiet for at dræne naturbeskyttet moseområde

Odense

Ny friskole åbner i Odense: De drømmer om at rykke ind på havnen

Sport

Max Fenger kan få chancen hos OB i pokalkamp

Sport

Han var med, da OB senest vandt DM-titlen: Også OB skal nu levere i Jørn Bonnesens ånd

Danmark

Mandagens coronatal: Fortsat under 100 indlagte - 17 i respirator

Nordfyn

Hvad synes du er vigtigt?: Gymnasieelever skal lave deres egen journalistik

SØSIDEN

Thomas Blachmans husbåd: Gammel Svendborgsund-færge vendte hjem

Sport

Chris Ankers enke: - Jeg kan slet ikke rumme tanken om, at jeg ikke skal kysse min mand igen

Bagsiden

Kan du banke en gås - eller en elefant? Svenskerne kan

Odense For abonnenter

Fik unikke H.C. Andersen-klip for 320.000 kroner: Ja, digteren har faktisk været i Afrika

Erhverv

Marianne storsmiler efter endnu en rekordsommer i havnekiosk på lille ø: Det er første gang nogensinde, hun har solgt bleer

Annonce