Annonce
Odense

Stoppet igen: Spritbilist fik taget motorcyklen

Politiet tog tre påvirkede personer i trafikken torsdag aften og natten til fredag. Den ene fik konfiskeret sin motorcykel. Genrefoto: Michael Bager

En odenseansk mand på det der kaldes en lille motorcykel i politimæssig forstand, må nu tage cyklen eller et løbehjul, hvis han vil frem i trafikken på to hjul. Klokken 01.10 natten til fredag blev manden stoppet i Thorsgade i hjertet af Odense af en politipatrulje. Manden blev testet og viste sig at være spirituspåvirket. Desuden fandt politiet tre gram hash på vedkommende. Da føreren har været sigtet for spirituskørsel to gange tidligere indenfor de seneste tre år, hvor han ikke har haft kørekort, valgte betjentene at beslaglægge motorcyklen på stedet, så kan ikke umiddelbart kan køre igen.

Det fremgår af Fyns Politis døgnrapport.

Her kan man også se at to andre påvirkede trafikanter blev taget. Klokken 22.58 torsdag aften, blev føreren af en bil på Åsumvej. Her gav en test udslag for kokain i blodet. Og på Bogensevej var det føreren af en lille knallert, der klokken 23.34 blev stoppet af politiet. Også her var vedkommende påvirket - i dette tilfælde af spiritus over den tilladte promillegrænse på 0,5.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce