Annonce
Sport

Stolt Lars Bak slutter med sæsonens bedste resultat

Jeff Pachoud/Ritzau Scanpix
Efter 18 år som professionel sluttede Lars Bak cykelkarrieren med en syvendeplads i Paris-Tours.

Lars Bak tog afsked med professionel cykelsport i søndagens Paris-Tours, og den danske rytter sagde farvel med en meget synlig indsats.

I de senere år har Baks rolle primært været som slider i hovedfeltet, men søndag gik han i offensiven og var for en sjælden gangs skyld med helt fremme til sidst.

Bak sad i gruppen lige bag vinderen Jelle Wallays, og han lavede en mindre jubelscene, da han sluttede som nummer syv i karrierens sidste professionelle ridt.

- Det er mit bedste resultat i sæsonen, så det er jo aldrig for sent at komme i gang. Nu er det hele færdigt, så det er jeg glad for.

- Man skal stoppe, mens legen er god. Legen var god i dag (søndag, red.), og det er ikke sikkert, den ville være det, hvis der var et løb på søndag. Det er fedt at slutte sådan her, siger Lars Bak til TV2 Sport.

At det var karrierens sidste løb gav ekstra motivation til at levere en stor indsats, fortæller han.

- Når det var sidste gang, man kunne præstere, var det med at levere varen. Jeg er super glad for, at jeg sad i finalen i dag. Det er en kæmpe drøm, så det var fedt, siger Lars Bak.

Den nu 39-årige veteran indledte sin professionelle karriere hos det daværende Team Fakta tilbage i 2001.

Siden 2005 har han kørt på sportens højeste niveau for hold som Team CSC, HTC-Highroad og Lotto Soudal.

Før denne sæson skiftede han til Dimension Data, men Bak har i et stykke tid kunnet fornemme, at det var ved at være slut.

- Man kan mærke det på kroppen. Min krop er sgu ved at være slidt. Når jeg står op om morgenen, kan jeg godt mærke, at jeg har ondt i min krop, og jeg tænker "puha".

- Jeg elsker stadig at træne, men jeg synes efterhånden, at de unge kører i ottetaller omkring mig. Jeg vil stadig træne – selvfølgelig i mindre dosis – og have det sjovt med det, sagde han tidligere på ugen til Ritzau.

Hans lange karriere bød på ni professionelle sejre og deltagelse i 20 grand tours.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce