Annonce
112

Stjal en bil og blev genkendt af politiet, da han blev blitzet i fartkontrol

En automatisk trafikkontrol har afsløret en mand, som nu sigtes for at have stjålet en bil i Odense i begyndelsen af maj. Arkivfoto: Michael Bager.

Odense: En 42-årig mand fremstilles onsdag eftermiddag i grundlovsforhør ved Retten i Odense, hvor han er sigtet for tyveri af en bilnøgle og bilen, som nøglen passede til. Det skete 4. maj i Odense, men først nu er det lykkedes politiet at finde manden.

Det var ifølge anklager Philip Dan Skovgaard manden selv, der, omend nok ufrivilligt, ledte politiet på sporet af sig. Han blev nemlig fotograferet i en automatisk trafikkontrol, og da politiet blev opmærksom på, at bilen på billedet var stjålet, blev billedet sendt videre til efterforskere i politiet.

- De kunne genkende føreren af bilen, og så tog man ud for at tale med ham, forklarer anklageren.

Manden er ifølge Philip Dan Skovgaard også sigtet for at have kørt, selvom han er frakendt sit kørekort, og manden kræves varetægtsfængslet med baggrund i risikoen for gentagen kriminalitet, oplyser anklagemyndigheden.

Annonce

Brødtekst

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce