Annonce
Nyborg

Stenmann på svigersønnens slot

Martin Stenmann mødte Neuburgs overborgmester Bernhard Gmehling ved slotsfesten i weekenden, og de to fik en snak om de nære forbindelser mellem Nyborg og Neuburg. Foto: Foto: Winfried Rein, Donaukurier.
Byrådsmedlem Martin Stenmann var med en Nyborg-delegation i navne-byen Neuburg i weekenden. Her løb han ind i en god historie om tætte tråde mellem Nyborg og Neuburg i 1500-tallet.

Nyborg/Neuburg: Verden er lille, siger man. Og det var den også tilbage i 1500-tallet, selv om de dengang hverken havde rutefly, tog eller internet.

I weekenden var en delegation af politikere og embedsmænd fra Nyborg på studietur til navne-byen Neuburg i det sydlige Tyskland. De skulle se, hvordan byen tager sig ud, når den holder Schloßfest - en begivenhed a la Danehof i Nyborg, bare meget større og efter sigende også mere festlig.

Alle var klædt ud i middelaldertøj, naturligvis også Martin Stenmann, der som så ofte før gav den som Chr. II, og i den festklædte tyske by, løb han så og sige ind i sin egen svigersøn. Eller i hvert fald ind i svigersønnens slot.

Annonce

- Dernede i Neuburg i lørdags opdagede jeg sammen med en neuburger, at der er en meget interessant forbindelse mellem Chr. II (Nyborg) og Neuburg. Kongens datter blev nemlig gift med den greve – Frederik der Weise – som var med til at bygge slottet i Neuburg, fortæller Martin Stenmann.

- Så når ”Chr. II” i 2019 besøger slottet i Neuburg med sit følge fra Nyborg, Danmark, besøger han også et slot, som i 1520 blev genrejst af den pfalzgreve, som siden blev gift med hans egen datter Dorothea.

Chr. II - undskyld, Martin Steenmann - fortæller, at tyskerne kender til historien om den danske prinsesse og dermed den danske forbindelse.

Arrangeret ægteskab

Dengang i 1500-tallet var arrangerede ægteskaber højeste mode i de fineste kredse, og Chr. II giftede sin 15-årige datter til den tyske greve for at få en stærk allieret i forsøget på at at genvinde den danske trone.

Historien om den nære forbindelse mellem Neuburg og Nyborg fik Martin Stenmann i øvrigt lejlighed til at fortælle til den lokale avis, Donaukurier.

I weekenden holder Nyborg som bekendt Danehof, men i Neuburg fester de bare videre. Dernede er der kun slossfest hvert andet år, men til gengæld holdes festen over to weekender, fortæller Martin Stenmann.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce