Annonce
Tre Spor Nu

Staten har købt 68 ejendomme: Huse for millioner må vige for motorvej og ny jernbane

Ejendommen ved Nr Aaby blev revet ned i sidste uge. Det blev opkøbt i forbindelse med den nye jernbane, og ikke på grund af motorvejsudvidelsen. Foto: Michael Bager
Vejdirektoratet har overtaget 68 huse på Vestfyn - mange af dem bliver solgt igen

Nørre Aaby: En bunke byggematerialer er alt, hvad der er tilbage af en ejendom på Hovedvejen 240 i Nørre Aaby midt mellem Fynske Motorvej og den gamle hovedvej mellem Middelfart og Odense.

Bygningen er det seneste eksempel på ejendomme, der er blevet fjernet for at give plads til Vejdirektoratets to store anlægsprojekter på Vestfyn - den nye jernbane over Vestfyn samt udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Gribsvad og Nr. Aaby.

Siden 2010 har Vejdirektoratet overtaget 68 ejendomme på Vestfyn i forbindelse anlægsarbejdet.

Annonce

I mange tilfælde er ejendommene blevet opkøbt mange år inden en ekspropriation kom på tale, og det er noget, Vejdirektoratet tilbyder mange af de borgere, der er kommet i vejen for et byggeri.

Kun frivillig overtagelse

- Vi overtager kun ejendomme, hvis folk selv beder om det, siger Michael Larsen, der er landinspektør i Vejdirektoratet, og har arbejdet med ekspropriationer i 13 år.

Det er typisk ejendomme, som ligger lige midt i linjeføringen, der på den måde kan blive overtaget på forhånd:

- Vi forsøger egentlig at gøre det samme som ekspropriationskommissionen alligevel ville gøre på et senere tidspunkt, forklarer han.

Fra de første streger til et nyt vej- eller baneprojekt slås og til gravemaskinerne går i gang, kan der gå adskillige år. I den periode kan borgere, som bor nær strækningen, føle sig stavnsbundne til huse, der er svære at sælge, inden de måske skal eksproprieres.

For eksempel var tre forskellige linjeføringer på tale, da den nye jernbane på Vestfyn skulle planlægges. Her nåede Vejdirektoratet at opkøbe ejendomme på både den nordlige og sydlige linjeføring, inden Folketinget besluttede sig for den endelige placering af banen.

Ejendommen ved Nr. Aaby lå meget tæt ved Fynske Motorvej, og mange trafikanter på den travle vej har kunnet følge med i arbejdet med nedrivningen. Foto: Michael Bager

- Sådan nogle ejendomme kan være svære at sælge på normale vilkår, og her kan vi gå ind og hjælpe, forklarer Michael Larsen.

Annonce

Bekymret på forhånd

Det er dog langt fra alle berørte borgere, der vælger at blive opkøbt på forhånd, og mange vælger at blive boende indtil den dag, ekspropriationskommissionen banker på døren.

- Nogle gange, når jeg er ude og forklarer folk om et nyt projekt, har de frygtet, at bulldozerne nærmest kommer om 14 dage. Men der kan sagtens gå tre-fire år, inden ekspropriationen kommer. I den tid kan deres børn for eksempel nå at blive færdige med skolen, hvis det er dét, de har været bekymret for, og så falder der ro på, lyder det fra Michael Larsen.

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?

Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Blommenslyst er godt i gang.

Masser af mennesker har deres daglige gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Blommenslyst og Gribsvad, som i det store hele er afsluttet. Siden årsskiftet har entreprenørerne været i gang på strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022.

På Vestfyn har Vejdirektoratet overtaget ejendomme for knapt 147 mio. kroner til både motorvejsudvidelse og den nye jernbane. Alene baneprojektet har overtaget 56 ejendomme til en samlet pris på 126 mio. kr. Frem til det endelige valg af linjeføring i september 2017 blev der overtaget ejendomme på alle tre linjer i spil.

Jorden og de ejendomme, der alligevel ikke skal rives ned, vil stille og roligt blive solgt i offentligt udbud i de kommende år. Det er kun ejendomme, som er berørt af valgte linjeføring, der ikke sælges, men jorden kan indgå i jordfordeling og magelæg i projektet, oplyser Michael Larsen.

Annonce

Mest læste

Odense For abonnenter

Rolig villavej i oprør efter kæmpehunden Rollo igen bider en lille hund: - Den skal aflives

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

Kromand fortryder ikke efter 20 år med voldsom arbejdsbyrde og et forlist ægteskab : - Jeg har mødt nogle fantastisk dejlige mennesker

Odense For abonnenter

Ninas 'bedste ven' ville sulte hende ihjel: - Jeg gjorde alt for at skjule min hemmelighed

Kerteminde

Ib er tredje generation i frugtplantagen: - Jeg møder stadig folk, der ikke ved, at de kan købe æbler herude

Sport For abonnenter

Stor sejr i den slovenske højborg - men sejr over Krim var tæt at blive en krimi

Tyske oversvømmelser chokerede verden: Det kan også ske i Danmark, for vi bygger for tæt på vandet

Odense For abonnenter

- Løgn, løgn og atter løgn: Rollos ejer svarer på kritik efter Rollo igen bider en lille hund

Danmark

Søndagens coronatal: Endnu en dag med over 25.000 nye smittede

Sport

Otterup HK melder klar til genstarten i 1. division: - Den lange pause har været ens for alle

Assens

Det store rottekort - tjek om der er rotter på din vej: - Vi kan ikke komme dem til livs

Løvkvist om formandsdebat i DF: Messerschmidt skal tirres, indtil han forløber sig

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Nicolai vil ikke gøre dyr ondt: Sælger bacontang til Irma og Kvickly - Nu er han på vej med vegansk cookie-mix

Odense For abonnenter

Dronningens pointe ramte Peter lige i hjertet: - Det gør ondt, når folk stirrer på mig i gågaden

Erhverv

Direktør træder tilbage: Navnerokade hos 62 år gammel Middelfart-virksomhed

Annonce