Annonce
Tre Spor Nu

Staten har købt 68 ejendomme: Huse for millioner må vige for motorvej og ny jernbane

Ejendommen ved Nr Aaby blev revet ned i sidste uge. Det blev opkøbt i forbindelse med den nye jernbane, og ikke på grund af motorvejsudvidelsen. Foto: Michael Bager
Vejdirektoratet har overtaget 68 huse på Vestfyn - mange af dem bliver solgt igen

Nørre Aaby: En bunke byggematerialer er alt, hvad der er tilbage af en ejendom på Hovedvejen 240 i Nørre Aaby midt mellem Fynske Motorvej og den gamle hovedvej mellem Middelfart og Odense.

Bygningen er det seneste eksempel på ejendomme, der er blevet fjernet for at give plads til Vejdirektoratets to store anlægsprojekter på Vestfyn - den nye jernbane over Vestfyn samt udvidelsen af Fynske Motorvej mellem Gribsvad og Nr. Aaby.

Siden 2010 har Vejdirektoratet overtaget 68 ejendomme på Vestfyn i forbindelse anlægsarbejdet.

Annonce

I mange tilfælde er ejendommene blevet opkøbt mange år inden en ekspropriation kom på tale, og det er noget, Vejdirektoratet tilbyder mange af de borgere, der er kommet i vejen for et byggeri.

Kun frivillig overtagelse

- Vi overtager kun ejendomme, hvis folk selv beder om det, siger Michael Larsen, der er landinspektør i Vejdirektoratet, og har arbejdet med ekspropriationer i 13 år.

Det er typisk ejendomme, som ligger lige midt i linjeføringen, der på den måde kan blive overtaget på forhånd:

- Vi forsøger egentlig at gøre det samme som ekspropriationskommissionen alligevel ville gøre på et senere tidspunkt, forklarer han.

Fra de første streger til et nyt vej- eller baneprojekt slås og til gravemaskinerne går i gang, kan der gå adskillige år. I den periode kan borgere, som bor nær strækningen, føle sig stavnsbundne til huse, der er svære at sælge, inden de måske skal eksproprieres.

For eksempel var tre forskellige linjeføringer på tale, da den nye jernbane på Vestfyn skulle planlægges. Her nåede Vejdirektoratet at opkøbe ejendomme på både den nordlige og sydlige linjeføring, inden Folketinget besluttede sig for den endelige placering af banen.

Ejendommen ved Nr. Aaby lå meget tæt ved Fynske Motorvej, og mange trafikanter på den travle vej har kunnet følge med i arbejdet med nedrivningen. Foto: Michael Bager

- Sådan nogle ejendomme kan være svære at sælge på normale vilkår, og her kan vi gå ind og hjælpe, forklarer Michael Larsen.

Annonce

Bekymret på forhånd

Det er dog langt fra alle berørte borgere, der vælger at blive opkøbt på forhånd, og mange vælger at blive boende indtil den dag, ekspropriationskommissionen banker på døren.

- Nogle gange, når jeg er ude og forklarer folk om et nyt projekt, har de frygtet, at bulldozerne nærmest kommer om 14 dage. Men der kan sagtens gå tre-fire år, inden ekspropriationen kommer. I den tid kan deres børn for eksempel nå at blive færdige med skolen, hvis det er dét, de har været bekymret for, og så falder der ro på, lyder det fra Michael Larsen.

Tre spor lige nu

Hvad laver alle de mennesker og maskiner, man kan se, når man kører på den vestfynske motorvej?

Det store arbejde med udvidelsen til tre spor mellem Nr. Aaby og Blommenslyst er godt i gang.

Masser af mennesker har deres daglige gang på projektet, og i denne serie kigger avisens udsendte jævnligt forbi og fortæller, hvad de arbejder med.

Udvidelsen af E20 til tre spor sker i to etaper. Først mellem Blommenslyst og Gribsvad, som i det store hele er afsluttet. Siden årsskiftet har entreprenørerne været i gang på strækningen mellem Gribsvad og Nr. Aaby, som efter planen vil være færdig inden udgangen af 2022.

På Vestfyn har Vejdirektoratet overtaget ejendomme for knapt 147 mio. kroner til både motorvejsudvidelse og den nye jernbane. Alene baneprojektet har overtaget 56 ejendomme til en samlet pris på 126 mio. kr. Frem til det endelige valg af linjeføring i september 2017 blev der overtaget ejendomme på alle tre linjer i spil.

Jorden og de ejendomme, der alligevel ikke skal rives ned, vil stille og roligt blive solgt i offentligt udbud i de kommende år. Det er kun ejendomme, som er berørt af valgte linjeføring, der ikke sælges, men jorden kan indgå i jordfordeling og magelæg i projektet, oplyser Michael Larsen.

Annonce

Mest læste

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Flextaxachauffør fór vild til Bentes bisættelse: Nu siger Fynbus undskyld og sender blomster

Fyn

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Hør brølet i videoen: 'Løvens Hule-' investor tog sine venner og 45 superbiler med til Odense

Erhverv For abonnenter

Formuen er på vej mod to milliarder: Odenses største butiksejer Karsten Bill Rasmussen har haft et fantastisk år

Erhverv

Til kamp mod virus og bakterier: Odense-firma skal levere yderligere 100 robotter til hospitaler i EU

Faaborg-Midtfyn

Hurtig indsats reddede gammel bygade fra ny storbrand

Sport

Der er kun 15 medlemmer i Henriks klub: Nu sejler medlemmerne mest for andres skyld

Danmark

Fredagens coronatal: Næsten 4,5 millioner danskere har fået mindst ét stik med corona-sprøjten

Debat

Ja tak til en hundeskov eller et friløbsområde

Hvem skal passe farmor

342 sosu'er er guld værd: Se alle indstillingerne til "Fyns bedste sosu" her

Nyborg

Sommerhuse-ejere begraver stridsøksen efter afgørelse i klagesag: - Vi orker ikke mere ballade

Erhverv

57 bæredygtige huse står klar næste sommer: - Det er et godt område at bygge i

Odense For abonnenter

Nye lejligheder buldrer frem: Er parcelhusets dage talte som odenseanernes favorit?

Assens

Det starter og slutter i den lille by med 330 indbyggere: Årets Landsby er kåret for sidste gang

Annonce