Annonce
Biler

Stadig lang vej til selvkørende biler

De mest avancerede biler har i dag selvkørende funktioner på niveau 2 eller 2,5. Her bliver de en årrække. Foto: Volvo
De store drømme om selvkørende biler til den brede befolkning er skudt til hjørnespark, men der arbejdes stadig på sagen.

Det er ikke længe siden, at mulighederne for selvkørende biler blev fremhævet gang på gang.

De mest optimistiske mente endda, at vi ville have fuldt selvkørende biler på det såkaldte Niveau 5 på vejene inden for få år. Men udviklingen er gået i stå ved niveau 2,5, der svarer til en kø-assistent, der selv kan følge trafikken og holde vognbanen ned til stop og op igen til motorvejsfart, mens bilproducenternes snak om nye systemer er forstummet.

Det er der flere årsager til, lyder det i branchebladet, Automotive Week, der har lavet et ”reality tjek” på de selvkørende biler.

I dag taler bilbosserne nemlig om, at der er meget komplekst at få de helt selvkørende biler ud på vejene, mens alle penge og forskning i disse år er vendt hen mod elektrificering, der omfatter plug-in hybrider og elbiler. Samtidig er lovgivningen, som slipper de selvkørende biler løs på vejene, langtfra på plads.

Noget andet er, at bilister er blevet mere skeptiske over for selvkørende biler efter flere ulykker i de seneste år. En nylig undersøgelse fra Deloitte viste da også, at forbrugernes tillid til de selvkørende biler er faldet i de seneste år.

Annonce

Selvkørende biler

De selvkørende biler opdeles i niveauer. Her svarer niveau 0 til almindelige biler, mens de elektroniske systemer tager mere og mere over og ender i niveau 5, der er en bil, som ikke behøver noget rat. Lige nu kan de mest avancerede selvkørende biler på markedet køre niveau 2, hvor man kan slippe rattet nogle sekunder. Niveau 3-bilerne er endnu ikke godkendt til almen kørsel på vejene.

En avanceret opgave

Volvo er et af de bilmærker, der har været langt fremme med planerne om selvkørende biler. Men Hakan Samuelsson, der er topchef for Volvo, erkender udfordringerne.

- Det er noget mere udfordrende, end vi troede fra starten. Vi er derfor meget forsigtige med at lancere noget, som forventes at være automatiseret, men som ikke er det, fordi dette vil give føreren en falsk fornemmelse af sikkerhed, siger han.

Volvo fokuserer nu på mere avancerede assistent-systemer, der delvist kan overtage kørslen på motorvejen. Billedet tegner sig hen mod, at private bilister umiddelbart højst kan regne med et niveau op til 3 inden for de nærmeste par år, mens niveau 4 og 5 mere retter sig mod shuttle-busser eller udbringning af varer. Herhjemme har firmaet Holo således arbejdet med selvkørende busser i Aalborg, København, Slagelse og Køge.

Også Carlos Tavares, som er den magtfulde chef for PSA, er afventende.

- Vi ser ikke, at der er nogen interesse fra kunderne efter niveauer over 3. Herefter stiger omkostningerne skyhøjt, og de står ikke mål med gevinsten, siger han til magasinet.

Eksperter advarer dog mod, at bilproducenterne kan blive kørt over af udbydere som Uber eller Waymo, hvis de sætter udviklingen i stå. Hos PSA arbejder man dog også med selvkørende biler over niveau 3. Men det er robottaxier og små busser, hvor man kan tage en højere pris. De skal fungere i miljøer, som er indrettet specielt til formålet, hvilket vil holde omkostningerne nede.

- De vil kunne bruges i simple omgivelser, hvor der er specielle vognbaner og klar signalering. Jo mere enkle omgivelser der er, jo nemmere er det at indstille softwaren til de scenarier, som vil kunne ske, siger Tavares.

Store perspektiver

Perspektiverne er dog store, når teknologien fra selvkørende biler i fremtiden vil kunne parres med de mest effektive elbiler. Adrian Hallmark, der er chef for Bentley, forestiller sig således, at biler, der vil kunne køre selv på tværs af Europa med 300 km/t, vil kunne erstatte fly. Han mener dog ikke, at det vil være et scenarie, vi vil se de næste par årtier.

- Fra vores synspunkt vil der stadig være folk, som ønsker at køre selv, og det vil også være tilladt for dig som bilist at køre selv, uantastet at der kommer specielle vejbaner for selvkørende biler, lyder det fra Adrian Hallmark.

Han mener også, at det vil være meget dyrt at omdanne metropoler som for eks. London eller Mumbai, der aldrig har været bygget til selvkørende biler.

Bilproducenterne arbejder i kulissen med enorme budgetter på området. Volkswagen meldte således i fjor ud, at man har investeret tæt på 20 mia. kr. i Argo AI, som er et softwarefirma inden for området, hvor Ford også er aktør. Målet er at få VW erhvervskøretøjer med niveau 4 på gaderne i 2025.

Mercedes og BMW er også gået sammen i et projekt omkring niveau 4-biler, hvor 1.000 ingeniører er i sving for at få teknologien klar til de næste generationer af Mercedes S-klasse og BMW 7-serie.

Selv om bilproducenterne har sendt de selvkørende biler til hjørnespark, bliver der forsket videre hos underleverandører som bl.a. Bosch. Foto: Bosch
En række bilproducenter, som her Mercedes, har vist eksempler på selvkørende biler med en nærmest loungeagtig indretning. De er dog langt ude i fremtiden. Foto: Mercedes
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

OUH i corona-beredskab: - Vi bruger flest ressourcer på frygt og bekymring

Leder For abonnenter

Leder: Har vi et ansvar overfor den dræbte kvindes døtre?

Der er nogle ting, der er så barske, at du ikke kan læse om dem i avisen. Billederne af en ung syrisk kvinde fra Langeskov og hendes ni-årige søn, der blev dræbt og efterladt i en skov i Syrien. Dem kan du ikke se i Fyens Stiftstidende. Vi fortæller heller ikke, hvordan det præcist foregik, da deres liv endte i et middelalderligt ritual angiveligt udført af deres egen mand og far. Det er så forsimplet, uhyggeligt og afstumpet, at det ikke er til at forstå. Hvis du har lyst til at læse og se, hvad der skete natten til en søndag i februar i det nordlige Syrien tæt på grænsen til Tyrkiet, så kan du finde det i andre danske medier. Men vi bliver nødt til at tage en snak om, hvorfor en flygtningefamilie fra Langeskov vælger at rejse tilbage til det land, der er flygtet fra. Hvorefter familiens overhoved efter beskrivelser fra lokale medier og bekendte vælger at begå et sharia-inspireret mord på sin kone og søn. Den unge kvinde, der kom til Danmark for fire år siden, var efter alle beskrivelser særdeles velintegreret. Hun har taget kørekort og var netop ved at afslutte en uddannelse som frisør. Hendes ældste barn gik i 1. kasse i en dansk skole og havde danske venner. Paradoksalt nok var det netop derfor, kvinden endte med at dø, ifølge hendes venner i Danmark. Hun var blevet for dansk til sin ægtemand, der er gammel nok til at være hendes far. Rejsen til Syrien er efter alt at dømme sket i hemmelighed. Blev kvinden presset til at tage af sted? Har hun vidst, der var fare på færde? Det er ikke sikkert, vi nogen sinde får svar på de spørgsmål. Hendes mand meldte sig efter drabene til de lokale myndigheder, og lad os da håbe, de beholder ham et godt stykke tid, så han ikke kommer til Danmark igen. Lige nu og her er det mest presserende spørgsmål, hvad der skal ske med kvindens to yngste børn. To piger, der begge er født i Danmark, og som nu opholder sig hos familie i Syrien. Har vi i Danmark et ansvar over for dem? Eller skal vi lade dem sejle deres egen sø, og så må de klare sig, som de kan hos familien i Syrien?

Odense

Til trods for myndighedernes anbefalinger: Fjernvarme Fyn aflyser arrangement på grund af coronavirus

Danmark

Endnu en dansker er coronasmittet efter tur til Norditalien

Annonce