Annonce
Erhverv

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

Flybilletten bliver markant dyrere, hvis der indføres afgifter på flybrændstof, viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Annonce

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

Annonce
Middelfart For abonnenter

Naboer til motorvej er endt i tvist med Vejdirektoratet: - Vi er villige til at gå i retten for det her

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Butiksejere raser over betalingsparkering: - Kommunen har trådt på os i årevis

Odense For abonnenter

Åbnede for seks år siden: Nu skal indfaldsvej i Odense bygges om for millioner

OB

Bashkim Kadrii: Det er det, jeg har efterlyst

Navne For abonnenter

41-årige Jens er enlig far, selvstændig og politiker: - Jeg var meget bange for at miste mig selv

Formand om milliardaftale: Det kan fastholde sygeplejersker

Kerteminde For abonnenter

'Grønnely-metoden' får hug fra flere sider: De løber en 'vanvittig' risiko, der kræver 'røv i bukserne' hos kommunen

Bagsiden

Sprogdoktoren: Bogstavet ”jod” – eller ”joj”

Faaborg-Midtfyn

Bentes brunsvigere blev et stort hit: Men nu er det slut - bageri lukker ned efter 26 år

DF: Danmarks Radio skal skæres voldsomt og blive meget bedre

Odense

Politikere beklager uskønt forløb i autisme-byggeri: - Ja, kommunen har fejlet - det er bare ikke godt nok

Odense For abonnenter

Letbanedirektør langer hårdt ud efter spansk hovedentreprenør: - For mig er det soleklart, hvem der har ansvaret

Fyn

Der var rå, brutal filmpremiere og kostumelegeplads, da Cafe Stiften inviterede 100 læsere på Boltinggaard Gods

Annonce