Annonce
Debat

Støjpulje: To milliarder skal dæmpe trafikstøjen

Trafikstøj dræber hvert år 200-500 personer i Danmark, forårsager 600 slagtilfælde og medfører 1400 tilfælde af diabetes i Danmark. Så klar er konklusionen i Miljøstyrelsen.

Derfor foreslog vi i Det Konservative Folkeparti for en lille måned siden, at vi får nedsat en national støjpulje til bekæmpelse af støj fra vej og bane. Simpelthen for at styrke sundheden i de områder, hvor støjgenerne er størst.

Jeg har været på besøg hos flere støjplagede fynboer i løbet af dette år, som lider under den store trafik fra motorvejen. Det har gjort dybt indtryk på mig både at opleve støjgenerne på nærmeste hold, men også den betydning som det har for de borgere, der bor i de støjplagede områder.

Derfor er jeg også glad for, at vi i forbindelse med den netop indgåede finanslov har fået aftalt, at vi i regeringen i foråret 2019 sætter os sammen med Dansk Folkeparti og afklarer, hvordan vi sikrer en fremadrettet planlægning af infrastrukturområdet. Som vi fortalte for en måned siden, vil vi i Det Konservative Folkeparti bære ønsket om en national støjpulje med ind i disse forhandlinger.

Vores forslag er en støjpulje på to milliarder kroner. Det håber vi, at de øvrige partier i den borgerlige blok vil være med til at bakke op.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Klumme

Dagen i dag: Bombetrussel førte til evakuering af IC3-tog

1994 En bombetrussel, der i går blev indtelefoneret til billetkontoret på banegården i Odense, betød, at et IC3-tog blev evakueret og togdriften afbrudt i 20 minutter. Meldingen lød på, at en bombe på et tog ville eksplodere kl. 7.45 – og det fik DSB til at rette søgelyset mod et tog, der netop skulle afgå fra Fredericia. Toget blev tømt for passagerer og kørt ud på et øde sidespor uden at noget skete. For en sikkerheds skyld valgte man at standse alle forbipasserende tog i 20 minutter omkring det tidspunkt, hvor eksplosionen skulle ske. Vicekriminalkommissær Jørgen Mikkelsens, Fredericia Politi, siger, at politiet tager altid den slags anmeldelser alvorligt – selv om der næsten altid er tale om tomme trusler. 1969 Takstforhøjelsen i de odenseanske bybusser skabte ingen vanskeligheder i morges. Bybuschaufførerne mærkede ingen reaktioner på den ekstra femøre, som folk tilsyneladende tog i stiv arm. Det hele var også nøje tilrettelagt med tydelige skilte og anden oplysning om de nye priser. Takstforhøjelsen ved vedtaget i byrådets møde i aftes med kun Alfred Andersen (SF) som modstander. De to bybusdirektører Høffding og Westergaard ilede ud fra byrådssalens tilhørerloge for at give deres personale besked om forhøjelsen, og hele natten blev der arbejdet med at montere skilte og skifte poletposer ud, så man var klar til de nye priser straks fra morgenstunden. 1944 Som følge af den mørke boligsituation i Odense har formanden for socialudvalget, overportør C.V. Jørgensen og formanden for de kommunale bygninger, kontorbestyrer Georg Jørgensen, for nylig været i København for at forsøge at skaffe nogle barakker til hurtig opstilling. Men i aftes vendte C. V. Jørgensen hjem med uforrettet sag, da det ikke var muligt at få bevilget træ til nye barakker. Årsagen til den akutte bolignød i Odense skyldes ikke tilflyttere men skal søges i de mange giftermål. Hver uge bliver 20-30 par gift i denne tid, og de skal jo have et sted af bo. Man kan jo ikke forhindre folk i at gifte sig, men når der kun opføres så nye boliger, skal det selvfølgelig give boligmangel.

Annonce