Annonce
Erhverv

Stærk sommer giver opjustering hos Carlsberg

Fodboldfans drikker sig en Carlsberg til VM i fodbold i Rusland.

Efter et andet kvartal med god salgsvækst og et spareprogram, der kører, opjusterer Carlsberg forventningerne.

Carlsberg opjusterer sine forventninger efter en sommer, der har budt på pæn salgsvækst. Det viser regnskabet for første halvår, der netop er offentliggjort.

I første halvår omsatte Carlsberg for 31,0 milliarder kroner og fik et nettoresultat på 2,9 milliarder kroner - små 200 millioner kroner mere end i samme periode sidste år.

- Vi har leveret stærke resultater for de første seks måneder af 2018 med en sund vækst i salget, marginforbedringer i flere regioner, stærke pengestrømme og fortsat gældsnedbringelse.

- Vi er glade for at kunne øge vores forventninger, skriver administrerende direktør i Carlsberg Cees 't Hart i regnskabet.

Carlsberg ser nu en stigning i driftsresultatet i en høj encifret procentsats.

Den organiske vækst i salget - altså uden opkøb, frasalg og valutaeffekter - steg med 5,1 procent i halvåret og kigger man på andet kvartal, de tre måneder, der slutter med juni, steg omsætningen med 7,6 procent.

Kigger man til salget af øl og andre drikkevarer steg det til 65,6 millioner hektoliter i første halvår fra 63,8 millioner hektoliter.

Specielt det asiatiske marked var i solid vækst og omsætningen steg her med 14,3 procent godt hjulpet af både øget salg og øget salg af dyrere øl.

I det ellers så plagede Østeuropa, hvor Carlsberg har kæmpet med russiske restriktioner, sanktioner og et Ukraine i kaos, havde Carlsberg også et solidt halvår.

- Fremgangen er drevet af en vækst i markedet, der igen er drevet af godt vejr og VM i fodbold, skriver Carlsberg om regionen.

Regnskabet bringer også glæde hos Sydbanks Carlsberg-analytiker Morten Imsgaard:

- Det er et rigtig godt regnskab, hvor Carlsberg overgår forventningerne på mange parametre, selv om der i forvejen var høje forventninger på grund af en rigtig god sommer.

- Men når man kigger ud over det, så vidner regnskabet om, at Carlsbergs strategi om en stærk styring af omkostningerne og et højere salg af de dyrere øl virker, siger han.

Et er salget, noget andet er, hvad Carlsberg laver på de indre linjer. Og også herfra er der godt nyt.

I regnskabet skriver Carlsberg, at effektiviserings- og spareplanen "Funding the Journey" nu forventes at give besparelser på over 2,3 milliarder kroner mod tidligere omkring 2,3 milliarder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Odense

Ørnens Dag på Stige Ø

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Annonce