Annonce
Musik

Sprælsk konferencier: Preben Kristensen piller det højtidelige ud af Odense Symfoniorkesters nytårskoncert, og musikerne er med på spøgen

Preben Kristensen er både konferencier og solist ved Odense Symfoniorkesters fem nytårskoncert. Den dobbeltrolle mestrer han fornemt. Foto: Jacob Mads Kristensen/Odense Symfoniorkester
Odense Symfoniorkesters nytårskoncert hylder Wiener- og valsetraditionen, men tillader sig også at forny konceptet. Det fortjener genren.
Annonce

Hvad er en nytårskoncert? For nogle er det en koncert skåret over samme læst som nytårskoncerterne fra Wien. For andre er det en løssluppen sag, hvor gags og løjer fylder lige så meget som musikken.

Odense Symfoniorkesters nytårskoncerter har altid placeret sig et sted i midten. Dér hvor musikken aldrig blive ren underlægning, men hvor publikum af og til er blevet udfordret med koncerter renset for klassikere fra "An der Schönen Blauen Donau"-repertoiret.

Så drastisk går orkestret ikke til værks i år, for der er stadig Valse-Strauss, Lehár og Offenbach på programmet, men ikke nødvendigvis komponisternes største ørehængere, og den diskrete fornyelse fortjener genren.

Undervejs er der øjeblikke af stor kunstnerisk fylde, som Anna Dorothea Wolffs inderlige cellosolo i ouverturen fra Franz von Suppés "En morgen, en middag, en aften i Wien". Et værk der indkapsler mine forventninger til en nytårskoncert: Fra det stilfærdigt, søvndrukne over det sværmeriske til det løsslupne og overstadigt champagneprikkende - mens slagtøj og messingblæsere med største selvfølge tilkæmper sig mere og mere plads undervejs.

Om koncerten

Nytårskoncert

Fire stjerner

Odense Koncerthus, torsdag 9. januar: Odense Symfoniorkester under ledelse af David Riddell. Medvirkende: Berit Barfred-Christensen og Preben Kristensen.

Koncerten bliver gentaget i Odense Koncerthus lørdag 11. januar og torsdag 16. januar og spilles desuden i Forum Horsens søndag 12. januar og i Ejby-Hallen tirsdag 14. januar.

Annonce

Sikker timing

Musikken er hovedpersonen, men konferencieren er den akse, koncerten roterer om. Det er en svær opgave både at skulle være konferencier og solist, men Preben Kristensen kan sin metier og balancerer rollerne, så han aldrig bliver for dominerende. Hans timing var perfekt og ikke mindst hans højtlæsning af en russisk roman lagde salen ned.

Preben Kristensens sangnumre lå sidst i koncertens to afdelinger, så han kunne fokusere på at synge, når det gjaldt. Først et Leopold-musicalpotpourri genbrugt fra Nørrebro Teaters opsætning af "Sommer i Tyrol", og dernæst en hæsblæsende udgave af den blå ånds sang fra Disneys "Aladdin".

Annonce

Smagfuld lyd

Aftenens anden solist, sopranen Berit Barfred-Christensen, var et behageligt bekendtskab. Hendes stemmes varme glød klædte både Mozart og Johann Strauss. Hendes velartikulerede udtale gjorde det let at forstå, hvad hun sang, uanset hvilket sprog hun sang på. Og hendes fine dramatiske talent understøttede handlingen i arierne. Lydfolkene skal have ros for den smagfulde måde, de havde valgt at forstærke Berit Barfred-Christensens stemme på. Hendes vokal var løftet akkurat så meget, at den uden besvær kunne høres gennem orkestret. Det er mit gæt, at mange af tilskuerne slet ikke opdagede, at hun bar mikrofon.

Berit Barfred-Christensen og Preben Kristensen står godt til hinanden i duetter fra "Annie Get Your Gun" og "The Phantom of The Opera". Foto: Jacob Mads Kristensen/Odense Symfoniorkester
Annonce

Den frække dreng

David Riddell er en uhøjtidelig dirigent, som gør kærligt grin med sig selv og musikerne. Hans "Wiener Variationer" var et charmerende klovnenummer, mens hans musikalske sopran- og dirigent-vits var overflødigt fyld i et tætpakket program.

Odense Symfoniorkester spillede det såkaldt lette repertoire med vanligt overskud, og det klædte musikerne at gå med på spøgen som klassens frække drenge. Ikke mindst i det arrangement, orkestrets tidligere arkivar, Asger Bondo, havde lavet af "Pizzicato Polka", som med det behændigt indflettede "Olsen Banden"-tema blev et musikalsk clou.

Flyvske champagneglas og eksplosiv champagnebrusen gjorde finalen ved årets første nytårskoncert til en udfordring for solisterne Berit Barfred-Christensen og Preben Kristensen. Foto: Jacob Mads Kristensen/Odense Symfoniorkester
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Kritik af kommune i sag om ulovligheder i tidligere kro: Går efter de forkerte, mener lejerforening

Fyn

Odense-cheftræner i spidsen for Japan til OL

Odense

Borgerservice: Lejere blev advaret om manglende godkendelse af lejemål på tidligere kro

Annonce