Annonce
Biler

Sport med strøm i blodet

De kraftige Peugeot 508 Sport Engineered-modeller yder 360 hk og klarer 42 km på en opladning. Foto: Peugeot
Peugeot er klar med de første sportslige Sport Engineered-versioner af plug-in-hybrid-modellerne og lægger ud med 508 og 508 SW.
Annonce

Kan man gøre snusfornuftige plug-in-hybrider sexede? Ja da.

I hvert fald hvis lokkemaden er sportsligt trim og opgraderet motorkraft, hvor omdrejningspunktet er en kraftigere drivline, der tager afsæt i større og flere elmotorer.

Det er lige netop tilfældet hos Peugeot, som nu toner rent flag med den nye ”Sport Engineered”-afdeling, der har præsenteret sin første model.

Bilen hedder 508 Sport Engineered, der både fås som hatchback og stationcaren SW. Den bygger på PSA-koncernens kraftigste plug-in-hybrid-drivline, der her har en system-ydelse på op mod 360 hk, mod ellers 225 hk i en almindelig 508’er. Rækkevidden er til gengæld kun 42 kilometer, mod ellers op til 62 kilometer.

Peugeot Sport Engineered

Med den nye afdeling, Peugeot Sport Engineered, vil det franske mærke rendyrke en serie af mere sportslige plug-in-hybrid-varianter. De første modeller er 508, men en række følger. Det ventes også, at den nye kommende 308 vil kunne ses i programmet.
Annonce

Klare signaler

Det er en opsætning, vi også har set hos for eksempel VW, der leverer en Golf eHybrid med en systemydelse på 204 hk, mens den sportslige Golf GTE yder 245 hk.

Hos PSA er der dog også firehjulstræk med i pakken. Hjertet er en 1,6-liters turbomotor med 200 hk og 300 Nm. De to elektriske motorer, som er placeret ved forakslen og bagakslen, yder henholdsvis 110 hk og 113 hk.

Den kan kendes på en lidt heftigere styling, hvor der blandt andet er et logo med tre kløer i fronten, der er skabt i et hårdt materiale, som franskmændene kalder ”kryptonit”. Samtidig er den elektronisk styrede undervogn med adaptive støddæmpere optimeret, sporvidden er gjort bredere mens de store 20-tommer fælge er udstyret med Michelin Pilot Sport 4S-dæk, der bremses ned af forstærkede bremser med skiver på 380 mm.

Samtidig har Sport Engineered-modellen langt kraftigere bremser med bremseskiver med 380-mm diameter - og de store 20-tommer fælge er udstyret med Michelin Pilot Sport 4S-dæk.

Annonce

Flere indstillinger

Den store effekt hentes dog kun, når køreindstillingerne står i Sport. Her hedder værdierne en acceleration 0-100 kilometer i timen på 5,2 sekunder, mens topfarten er 250 kilometer i timen. I Sport er der skarpere udslag på styretøjet, mens undervognen, der har elektronisk styrede støddæmpere er sat hårdt op. Desuden er speederresponsen skarpere og farvetemaet i den digitale instrumentering peppet op.

I alt er der fem køreindstillinger at vælge imellem. De øvrige køreindstillinger er: Hybrid, Comfort og 4WD. Her sørger elmotoren ved bagakslen for, at der altid er træk på alle fire hjul, så den bedre kan forcere sneklædte eller glatte veje.

Det vides ikke, hvornår de mere hidsige opladningshybrider lander herhjemme, eller hvad de vil komme til at koste.

Modellerne har bredere sporvidde, er sænkede og har elektronisk styrede støddæmpere. Foto: Peugeot
I kabinen er der lagt op til en hightech sportslig styling med specielt lys i instrumenterne og alcantara-indtræk. Foto: Peugeot
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce