Annonce
Fyn

Sporarbejde må udsættes: Pendlere over Storebælt får et ekstra pusterum

DSB's passagerer skulle efter planen have været gennem cirka et halvt års omfattende renovering af både spor og station ved Slagelse. Nu er arbejdet udskudt til 2021, oplyser Banedanmark. Arkivfoto: Michael Bager.
Der er mangel på de eksperter, som skal sikkerhedsgodkende udskiftningen af sikringsanlæg ved Slagelse Station. Derfor er Banedanmark nødt til at udskyde et omfattende arbejde til næste år.

Fyn/Sjælland: På begge sider af Fyn er Banedanmark i gang med store renoveringer af jernbanenettet, som har påvirket fynske togpassagerer dagligdag. Det vil de også gøre fremover, men de mange, som pendler mellem Fyn og Sjælland, får nu skubbet en del af rejse-besværlighederne til næste år.

Allerede før det store sporarbejde mellem Korsør og Ringsted begyndte i marts sidste år, måtte pendlerne mellem Fyn og den østlige del af Sjælland indstille sig på, at de i et par år skulle bruge længere tid at komme til og fra arbejde med toget. For Banedanmark planlagde også en gennemgribende renovering af Slagelse Station, blandt andet med fornyelse af 18 sporskifter, forlængelser af flere spor, flytning af næsten alle signaler og etablering af syv kilometer ny sporkasse.

Det var planen, at de mange arbejder ved Slagelse Station skulle være begyndt til sommer og have varet cirka et halvt år, men pendlerne har nu udsigt til en forlænget periode uden sporarbejde. Det skyldes ifølge Banedanmark, at der er mangel på de eksperter, som skal inspicere og sikkerhedsgodkende alle nye installationer på jernbanerne.

De såkaldte validatorer, som der er mangel på, er eksperter i signalteknik og er specialiseret i de gamle sikringsanlæg, som bruges langs jernbanesporene.

Annonce

FAKTA Så stort er arbejdet ved Slagelse

  • 18 sporskifter skal fornyes og de resterende skal fjernes.
  • Spor 1 og 4 skal forlænges cirka 350 meter.
  • Fem kilometer nye skinner og cirka 7000 nye sveller.
  • Syv kilometer ny sporkasse og to kilometer ballastrensning.
  • Nyt afvandingssystem på hele stationen.
  • Alle signaler flyttes på nær tre styk.
  • Fornyelse af perron ved spor 2-5.
  • Sænkning af forsyningsledning ved SK Forsyning.
  • 140 meter spunsvæg til forlængelse af spor 4.
  • To nye B-spor.
  • Fjernelse af gammelt standeranlæg.
  • Afledte kørelednings- og sikringsarbejde.

Nye eksperter i gammel teknik

- Vi går aldrig på kompromis med jernbanesikkerheden, og derfor slækker vi heller aldrig på kravene til den validering, der skal gennemføres i forbindelse med vores projekter. En del af arbejdet på Slagelse Station er, at sikringsanlægget bygges om, men der mangler validatorer til at udføre opgaven. Derfor har vi desværre måttet beslutte at udskyde opgaven til næste år, siger områdechef Annette Justesen Bech fra Banedanmark i en pressemeddelelse.

Problemet er opstået, netop fordi sikringsanlæggene de kommende 10 år erstattes af et nyt, digitalt signalsystem - derfor er der ifølge Banedanmark ikke mange, som ønsker at specialisere sig i de gamle anlæg.

- Det er et dilemma, vi har i forbindelse med mange af vores projekter i disse år. Vi gennemfører en historisk stor udbygning og modernisering af jernbanen i Danmark, og derfor har vi et kæmpestort behov for validering - men samtidig er der ret få validatorer på markedet, som kender de gamle sikringsanlæg, så vi skal hele tiden tilpasse vores projekter efter, hvornår vi kan få valideret arbejderne, forklarer Annette Justesen Bech.

I 2022-2024 venter den sidste del af sporfornyelsen mellem Korsør og Ringsted - det var det arbejde, som blev påbegyndt i marts sidste år og betød, at der i påsken ikke kørte tog mellem Korsør og Ringsted, og at der i cirka tre uger kørte færre tog, også i myldretiden, mellem Odense og København.

Jyske broer skal udskiftes

Fynske pendlere, der skal mod Vejle og Aarhus, har længe haft udsigt til længere rejsetider allerede i år. Det skyldes arbejdet med at elektrificere jernbanen nord for Fredericia.

Selvom Banedanmark vil forsøge at lave størstedelen af arbejdet om aftenen og om natten, hvor færrest passagerer generes af det, varslede trafikingeniør i Banedanmark Peter Svendsen allerede sidste år, at det i 2020 vil blive nødvendigt at spærre jernbanen totalt i samlet 10 dage.

Der skal blandt andet udskiftes mindst 15 vejbroer over jernbanesporene, og nogle steder bliver det nødvendigt at gave skinnerne længere ned for at få plads til elledninger under vejbroerne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Danmark

Liveblog: Ældre og sårbare får gratis vaccination mod lungebetændelse

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Danmark

Sundhedsmyndigheder: Vi har respiratorer, senge og personale nok til alle coronapatienter

Annonce