Annonce
Speedway

Speedwayen kuldsejler: Fiskeri hjælper i hård tid

Anders Thomsen, som det speedwayglade publikum kender ham - med gashåndtaget i bund. Foto: René Lind Gammelmark
Alt står stille i den tid på året, som normalt er en af speedwayens travleste. Den stærke fynske kører, Anders Thomsen, bruger lystfiskeri til at bekæmpe de dystre tanker om en sæson, som allerede nu ser meget vanskelig ud for kørerne og sporten.

SPEEDWAY: Anders Thomsen, 26-årig speedwaykører i den danske landsholdstrup og på spring til storhed på den internationale scene, er en passioneret og kompromisløs mand på en speedwaycykel.

Men Thomsen har en anden passion - lystfiskeri. Og den passion kommer ham i den grad til nytte i denne tid.

Normalt er marts - og ikke mindst slutningen af marts - et af de travleste tidspunkter for en speedwaykører. Formen efter en lang vinterpause skal genfindes på træningsbanen, og team og nyt udstyr skal køres ind inden starten på sæsonen, som normalt ligger i begyndelsen af april.

Derfor er der normalt masser af rejseaktivitet rundt om i Europa for kørerne og deres teams netop nu.

Bare ikke i år. Coronaen har indtil videre slukket motorerne - og alle speedwayaktiviteter.

Og det er lige her, at Anders Thomsens passion for lystfiskeri kommer ind.

- Vi er i en frygtelig situation med hensyn til speedwayen. Og når jeg sidder og tænker på det, så bliver jeg bare så træt og tømt for energi. Men når jeg tager ud og fisker, så kommer jeg ind i en anden verden. Så er jeg helt fokuseret på at fange den næste fisk, som Anders Thomsen fortæller.

Annonce

Anders Thomsen

Født 1. januar 1994.

Vokset op i Ferritslev på Fyn, hvor han stadig bor.

Begyndte sin karriere som tre-årig i Munkebo.

I sidste sæson dansk ligamester med Team Fjelsted.

Kører i den kommende sæson i Danmark for det nye ligahold, SES - Sønderjyllands Elite Speedway med centrum på Vojens Speedway Center (i øvrigt med den fynske veteran, Hans Andersen, som kaptajn).

I Polen knyttet til Gorzow (Ekstraligaen) og i Sverige til Västervik (Eliteserien).

Kørere kan knække nakken

Efter en lang vinter uden indtjening er det netop starten på ligaerne - specielt i Polen, hvor kørerne tjerner hovedparten af deres penge - hvorfra der skal begynde at trille rigtig mange penge ind på kontoen. Anders Thomsen siger:

- Vi kørere har allerede haft store udgifter til nyt udstyr, og vore mekanikere og teams generelt skal jo have deres løn uanset hvad. Derfor er manglende indtjening i begyndelsen af sæsonen reelt en katastrofe. Jeg frygter, at der er kørere, der vil knække nakken på det her.

- Kan du selv ende i problemer?

- Det forventer jeg ikke. Jeg har nogle rigtig gode sponsorer, selv om jeg også godt ved, at de er pressede af manglende indtægter i denne tid. Og så har jeg ikke en familie med børn, som jeg har ansvar for. Så jeg tror på, det går for mig. Men der er kørere med flere forpligtelser end mig og måske endog med lavere sponsorindtægter.

Kvalifikation allerede aflyst

I denne uge meddelte Danmarks Motor Union (DMU), at alle løb/matcher - også inden for speedwayen - er suspenderet frem til 29. april. Samtidig understreger unionen, at den dato er foreløbig, og at løb kun kan komme i gang på det tidspunkt, hvis der kan åbnes for træning pr. 1. april.

I det scenarie er de første fem matcher i den nye danske ligasæson således allerede aflyst.

Men Anders Thomsen forventer, at det kommer til at vare meget længere tid, inden speedwayen kommer i gang - både i Danmark og i det øvrige Europa. Han siger:

- Spørger du mig, så er mit bud, at vi skal hen i juni/juli, før der er en realistisk chance for, at vi kan komme til at køre. Det vil sige, at hele sæsonen vil blive meget presset, og at vi bliver nødt til at fokusere på den polske liga, hvor vi tjener pengene. Her vil der måske så blive to løb om ugen, og hvad så med de øvrige ligaer - blandt andet i Danmark?

Sideløbende med speedwayen i ligaerne er der også de forskellige internationale serier - VM-grandprixserien og EM-serien - samt kvalifikationen til næste sæsons udgaver af de serier. Den danske kvalifikation, der skulle være kørt i Esbjerg 9. april, er allerede aflyst.

- Jeg tror, det bliver nødvendigt at droppe den danske kvalifikation og i stedet seede kørere til den internationale del af kvalifikationen. Men alt er under pres. Hvordan skal vi nå alle de løb, som venter? Det ser noget håbløst ud, konstaterer Anders Thomsen.

Speedway-situationen er ikke til at smile over, men den gedde, som Anders Thomsen fredag fangede i Davinde, fik i den grad smilet frem hos speedwaykøreren. Privatfoto

Vigtigere ting i livet

Før Europa lukkede ned, nåede Anders Thomsen at få enkelte træningsomgange i Polen, Slovenien, Ungarn og Kroatien, men han var tæt på at komme i klemme i grænselukningerne og måtte i hast sende sine mekanikere hjem til deres familier i Ungarn og selv søge mod Danmark.

Nu er speedwayen altså foreløbig skiftet ud med fiskeri - blandt andet i Davinde-området - mens den fysiske form også passes.

Og tankerne hos Anders Thomsen rækker ud over speedwayen. Han siger:

- Jeg er klar over, at mange mennesker er i en lignende situation - eller værre - og der er selvfølgelig vigtigere ting i livet end speedway.

Ekspert til Sport Fyn: "Speedway-sæsonen er ved at smuldre". Læs Sport Fyn, mandag

Anders Thomsen tror ikke på, at der bliver speedway før i juni/juli. Foto: Ritzau Scanpix

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1970: Odense Kommune bliver større i morgen

1995 Danmarks første elektroniske markedsplads åbnede i går for kunderne. Efter en lang sej fødsel er Diatel-netværket nu klar med en række tilbud til pc-ejere. For eksempel kan man sidde foran sin skærm og bestille teaterbilletter, lave sine bankforretninger, købe ind, læse Den Blå Avis eller se det seneste døgns nyheder. 30 forskellige tjenester er der indtil videre at vælge imellem på Diatel, der officielt blev søsat af forskningsminister Frank Jensen (S) med et tryk på den rette knap på tastaturet. Det er TeleDanmark/ Jydsk Telefon, Kommunedata og Girobank, der ejer Diatel. Derudover har dagbladene Jyllands-Posten og Politiken poster i bestyrelsen med ret til senere at købe sig ind i selskabet. 1970 Fra i morgen er Odense Storkommune en kendsgerning. I eftermiddag kl. 14 holdt det nyvalgte byråd sit konstituerende møde, hvor borgmester Holger Larsen som rådets ældste medlem bød de 28 andre medlemmer velkommen og derefter ledede valget af borgmester. Det blev som ventet Holger Larsen, der blev genvalgt med 15 stemmer (14 socialdemokratiske og folkesocialisten Alfred Andersen). Ingen andre kandidater var opstillet. Der foretoges valg af magistrat, der består af borgmesteren og fire rådmænd. Magistraten har borgmesteren som formand og består af rådmand Poul Nielsen, Bellinge, rådmand Jens Helbak, Odense, rådmand C. Jeppesen, Næsby og Lennart Larson, Pårup. 1945 Efter de begivenheder, der er sket i den senere tid, skulle man tro, at en flyvervarsling nu blev mødt med større alvor end nogen sinde tidligere. At dette ikke er tilfældet, kunne man opleve i går eftermiddag, da sirenerne kl. 15 forkyndte, at der kunne ventes overflyvning. I de første minutter, hvor sirenerne lød, var der en del mennesker, der søgte hjem eller i tilflugtsrum. Men det varede ikke længe, efter at sirenerne var blevet tavse, før der igen var børn på gaden og folk, der kom ud for at se, ”om der skete noget”. På et vist tidspunkt under varslingen var der samlet op mod et par hundrede mennesker på fortovet og kørebanen uden for det offentlige tilflugtsrum i Bryggergårdens kælder.

Odense For abonnenter

Forarget rådmand om ulovlig udlejning af boliger: - Det hører ingen steder hjemme

Annonce