Annonce
Nyborg

Sparechok: Nyborg Heldagsskole får ingen løfter

Suzette Frovin (SF), formand for Skole- og Dagtilbudsudvalget, lægger ikke skjul på, at politikerne står overfor en svær opgave. Derfor tør hverken hun eller hendes kolleger udstede løfter på nuværende tidspunkt. Arkivfoto: Michael Bager

Partierne er enige om, at Nyborg Heldagsskole løfter en særlig opgave. Fremover kan skolen dog blive nødt til at gøre det for færre penge.

Nyborg/Skellerup: Kom nu med jeres egne idéer og forslag til, hvor vi kan finde pengene. Så kigger vi på det.

Nogenlunde sådan var budskabet fra Martin Huus (V), næstformand i Skole- og Dagtilbudsudvalget, da han for nylig blev kontaktet af formanden for bestyrelsen på Nyborg Heldagsskole. Ifølge forvaltningens budgetudspil skal skolen spare i alt 2,2 millioner kroner om året, eller hvad der svarer til 23.000 kroner pr. elev.

Det er en stor mundfuld. Også for stor, mener både skolens ledelse og bestyrelse. Martin Huus anerkender, at Nyborg Heldagsskole løfter en vigtig opgave, men bemærker samtidig, at man hidtil har været "flot normeret på flere parametre".

- Nu lægger forvaltningen så op til, at skolen skal være knap så godt normeret. Selvfølgelig lytter jeg til deres bekymringer og tager det til mig, men vi kommer til at se på heldagsskolen. Min opfodring til bestyrelsesformanden var derfor, at de kom med nogle alternativer indenfor deres eget område, så vi kan træffe en beslutning på et sagligt grundlag, siger næstformanden.

Også udvalgsformand Suzette Frovin (SF) ser frem til at få input udefra, inden der skal træffes en beslutning.

- Heldagsskolen bliver rost alle steder, man kommer, fordi man er i stand til at flytte børnene. Derudover har de bidraget i kommunen med vigtig viden om disse børn. Jeg så helst, at der ikke blev sparet som meget som en krone på hele skole- og børneområdet, men det er bare ikke den virkelighed vi står midt i. Opgaven bliver derfor at finde frem til nødvendige besparelser, uden at vi går på kompromis med kvaliteten. Og her er det vigtigt at lytte til, hvad institutionerne og skolerne selv kommer med, siger hun.

Socialdemokratiets Sonja Marie Jensen mener heller ikke, at tiden er inde til at komme med gyldne løfter, men oplyser, at de foreslåede besparelser på børnehaver og skoler fylder meget i byrådsgruppens diskussion i disse dage.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Fynboer fejrede sporten: Se de 10 bedste billeder fra Årets Sportsnavn

Fyn

2822 husstande uden strøm

Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1945: Odense Sporveje vil nedlægge stoppesteder

1995 4,7 millioner kroner. Så mange penge lagde 11.852 glemsomme fynske bilister i statskassen for ulovlig parkering i 1993. Hovedparten af afgifterne, der som bekendt er på 400 kroner pr. gang, blev lagt af 8816 i Fyns største politikreds, Odense. De 3036 øvrige afgifter er blevet opkrævet jævnt fordelt over resten af Fyn. Selv om afgiften for ulovlig parkering blev fordoblet fra 200 til 400 kroner 1. april 1991, kan de seks fynske p-kontrollører fortsat uddele lige så mange afgifter – ca. 12.000 – om året, konstaterer politikommissær Poul Dahl. 398 bilister klagede over afgiften, men kun 172 fik medhold og pengene eftergivet – oftest i forbindelse med læge- eller sygehusbesøg, der uventet trak ud. 1970 Statsbanerne udbyder i dag en ny Storebæltsfærge til 50 millioner kroner i licitation, og på forhånd ventes de fire værfter i Helsingør, Nakskov, Ålborg og Odense at være interesseret i ordren. Efter planen skal den nye tredækker leveres til sommeren 1972 eller muligvis først til foråret 1973. Samtidig viser en prognose, at færgekapaciteten skal fordobles inden udgangen af 1970-erne, hvis der ikke ret hurtigt tages beslutning om en bro mellem Fyn og Jylland. Færgen kommer i store træk til at ligne ”Arveprins Knud” og får en kapacitet på 450 personbiler og 1500 passagerer. En ny jernbanefærge, der kan overføre gennemgående eksprestog mellem Nyborg og Korsør, ventes bestilt til levering i 1973. 1945 Fra Odense Sporvejes begyndelse har der eksisteret en del faste stoppesteder på særligt trafikerede steder, men sporvejsselskabet overvejer at likvidere dem. Det gælder ved hjørnet af Klaregade og Mageløs samt ved hjørnet af Mageløs og Kongensgade, hvor der nu opsættes almindelige stoppestedsskilte i stedet. Ifølge driftsbestyrer Schaumann sker nedlæggelsen af de faste stoppesteder ud fra hensynet til at gennemføre en hurtigere drift under de nuværende, besværlige trafikforhold, hvor der er stort pres på sporvognene. De faste stoppesteder virker kun forsinkende, og hvis der ingen passagerer er at optage og afsætte, vil sporvognene altså fremtidig kunne køre videre uden standsning.

Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];