Annonce
Biler

Spar penge ved at importere fra Tyskland

Der er en snes tusinde kroner at spare på en VW e-Golf fra 2019 ved import fra Tyskland. Foto: VW
Der kan være mange penge at spare ved at importere en brugt elbil fra Tyskland. Men der er også ting, som du skal være opmærksom på.
Annonce

Hvis du drømmer om en elbil, men gerne vil springe en eventuel kø hos bilfabrikken over eller spare penge, findes der en genvej, som hedder import af brugt elbil.

Den er der fortsat flere, som får øjnene op for. Det oplever Jens Peter Larsen, som er adm. direktør for Quickimport, der har specialiseret sig i sagsbehandling og vurdering af importbiler.

Han har de seneste par måneder set en stigning af danskere, som vil importere brugt elbil og behandler nu mellem to og fem elektriske importbiler om dagen.

BMW i3, VW e-Golf og Tesla Model 3 er de mest eftertragtede. Men også Mercedes EQC og Audi e-tron er der efterspørgsel på.

En BMW I3S fra 2019 kan hentes hjem med en besparelse på næsten 60.000 kroner. Foto: BMW
Annonce

Meget at spare

Her er der ifølge Jens Peter Larsen 20.000-50.000 kroner at spare ved at importere de tre mest populære modeller, mens det kan være op til 100.000 kroner på de dyreste brugte elbiler.

Der er flere årsager til besparelserne. For det første er momsen på elbiler i Tyskland p.t. sat ned fra 19 til 16 procent, så man sparer differencen mellem 16 procent og den danske moms på 25 procent. Ifølge Quickimport vil man alene på grund af momsen på en Audi e-tron eller en dyrere Tesla kunne spare 30.000-50.000 kroner, mens der er 20.000-50.000 kroner at spare på avancen. En tysk forhandlers avance er typisk langt mindre end en dansk forhandlers. Men det afhænger også af, hvad bilen er købt til i Tyskland.

Bilen skal dog være ældre end seks måneder fra første registreringsdato og have kørt mere end 6000 kilometer, så slipper man for at betale moms i Danmark og skal udelukkende betale momsen i Tyskland.

Annonce

Få en forhåndsvurdering

Eksempler er en VW e-Golf fra 2019 med 12.000 kilometer på tælleren, som kan hentes hjem for 195.700 kroner, hvilket er 19.100 kroner mindre end forhandlerprisen, mens en BMW i3 S fra 2019 med 20.000 kørte kilometer samt læderindtræk og navigation koster 231.600 kroner, hvilket er en besparelse på 58.000 kroner.

Man skal selv finde og købe bilen i Tyskland, som skal fragtes til Danmark. Herefter kan et firma som Quickimport tage over med vurdering, toldsyn og sagsbehandling.

- Vi rådgiver altid vores kunder til at starte med at få en bindende forhåndsvurdering fra os. Det skyldes, at der kan være faldgruber, som for eksempel moms på biler i Danmark. Derfor er det altid en fordel at få en fagmand til at se annoncen igennem, inden du kaster dig ud i at hente en elbil i udlandet, siger Jens Peter Larsen.

Han anbefaler at købe biler så nye så muligt, gerne omkring de seks måneder, så er der fortsat lang nyvognsgaranti, hvilket er en fordel, hvis noget skal behandles under garantien. Her oplever Jens Peter Larsen, at det foregår meget gelinde hos Tesla frem for hos et mere traditionelt bilfirma som Audi. Han anbefaler i alle tilfælde, at man får opdateret softwaren hos en autoriseret forhandler.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde For abonnenter

Tvunget til at forlade byrådet efter anmeldelse fra lokal avis: - Det er godt nok det mest usmagelig, jeg har været udsat for

Kerteminde For abonnenter

60 dage for et facebook opslag: - Det er samfundet, der har censureret en folkevalgt politiker, mener forsvarsadvokat

Nyborg

Fængselsansattes formand venter Madsen flyttet til nyt fængsel: Enner Mark og Nyborg er i spil

OB

OB-træner vil konkludere halvvejs

Nordfyn

Efter dommen til vanvidsbilist: Dansk Folkeparti afkræver justitsministeren svar

Annonce