Annonce
Indland

Spar penge - køb ny båd både i Tyskland

Der er store penge at spare ved at købe sin nye båd til afhentning i Tyskland.

GRÆNSEHANDEL: Lav moms trækker bådfolket syd for grænsen

Der er tusindvis at spare ved at købe ny båd i Tyskland, hvor momsen er lavere end i Danmark, men det er kun lovligt, hvis båden er under syv en halv meter lang.

Det får danske bådhandlere til at sælge både gennem tyske firmaer, og samtidig mærker de et stigende pres for at finde på kreative løsninger, der kan navigere større både gennem det lukrative momshul.

Lav tysk moms

I Tyskland er momsen kun på 16 procent mod den danske på 25, så bådkøbere kan altså spare ni procent på deres båd. Til gengæld skal de så betale og hente båden i Tyskland, og de skal selv køre den hjem.

Da Havnens Marine Service i Svendborg forrige weekend havde åbent hus, solgte firmaet flere både, og alle handler blev ifølge Fyens Stiftstidende indgået med tysk moms. Firmaet havde blandt andet et specielt godt tilbud på en speedbåd, hvor listeprisen i Danmark er 103.690 kroner, mens man i Tyskland kunne få den til 79.900 kroner.

- Er båden under syv men halv meter, og er den købt i Tyskland, er båden at betragte som rejsegods, og dermed er det lovligt, siger fuldmægtig Rene Andersen fra Told og Skat.

Uden at bedømme den konkrete sag, oplyser han, at flere forretninger har fået underkendt deres trafik, fordi de omgik reglerne. Blandt andet blev varen reelt betalt i Danmark, men skulle hentes i Tyskland.

Trods flere opringninger til firmaet vendte indehaveren Mogens Birkeholm ikke tilbage, men i Søsportens Brancheforening bekræfter Finn Christensen, at mange køber båd i Tyskland. Samtidig presses bådhandlerne af kunderne til at omgå reglerne for de større både, mener han.

Kreative løsninger

Ifølge reglerne må man ikke købe en ny båd, der er længere end syv en halv meter. Ny har skattevæsnet defineret som over tre måneder gammel, og som samtidig har sejlet mere end 100 timer.

- Vi hører om mange kreative løsninger, og momsforskellen er et alvorligt konkurrenceparameter for forhandlerne. Det er et ulideligt grænsehandelsproblem, men vi har opgivet at diskutere det med regeringen, og må vente på, at momsen bliver harmoniseret i EU, siger Finn Christensen.

Alle kunderne spørger om det, men vi hjælper dem ikke. Hvis de vil omgå reglerne, må de selv finde ud af det, siger Morten Buhl fra Buhl Både i Horsens. Han har dog hørt om nogen, der har benyttet tyske firmaer til at købe båd igennem, for efter nogle måneder at sælge videre til sig selv.

Michael Floor fra Floor Marine i Randers siger, at man ikke mærker problemet så langt nordpå i landet.

Vi gjorde det engang, da vi troede, det var lovligt, men sælger nu kun både med dansk moms. Ellers stod vi jo med det ene ben i en fængselscelle, siger Michael Floor. Han mener, at kontrollen med bådimport er for skrap til at fusk kan lykkes.

- Told og Skat er der hver gang en nyere båd, bliver importeret. Vi har kunder, der har været ude for at blive stoppet i deres egen havn af en medarbejder fra toldvæsnet og bedt om at oplyse, hvordan de har fået båden, siger Michael Floor.

Ifølge Danmarks Statistik blev der sidste år importeret lystbåde for 28 millioner kroner fra Tyskland.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Politiet: Giv os flere tip om Mark

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Annonce