Annonce
Gear

Spændstig Skoda Kamiq GT kører uden om Europa

Den sportslige Kamiq GT har en mere aggressiv front end den almindelige Kamiq samt sportslig styling. Foto: Skoda
Skoda lancerer nu en coupé-variant af den nye Kamiq miniklasse crossover, som lander herhjemme i det nye år. Men den spændstige model kommer foreløbig kun i Kina.

Mere begejstring og mindre ren snusfornuft. Det er den røde tråd i den nye Skoda Kamiq GT. Den coupéagtige miniklasse-model er dog desværre forbeholdt det kinesiske marked, hvor Skoda indtager en mere løssluppen rolle end på det europæiske kontinent.

Skoda slår alligevel delvist officielt på tromme for modellen på vore breddegrader. Formentlig for at vurdere, om de nye signaler vinder genklang.

Annonce

VW-koncernen i Kina

Det store kinesiske marked giver en række bilmærker muligheden for at genopfinde sig selv med nye modeller og et nyt image.

Det gælder for eksempel VW, som har lanceret et helt nyt bilmærke i Kina, som er opkaldt efter sedan-modellen Jetta.

Muligheder i Europa

Det er en model, som Skoda-folk ifølge den internationale motorpresse kan se perspektiver i på det europæiske marked. Imidlertid kører alle Skodas fabrikker her på fuld damp, så der er ikke plads til at tage flere modeller ind. Det vil umiddelbart også blive for dyrt at hente den kinesisk-producerede Kamiq GT til Europa, lyder det.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Volvo sælger således kinesisk-producerede S90-modeller herhjemme.

"Der er store muligheder for Skoda i Europa med denne model, simpelthen fordi bilen taler så meget til følelserne. Den er så attraktiv, at det vil være det næste skridt for Skoda som et mærke. Skoda har en tradition for at være funktionel, men mere og mere kommer til at handle om følelser og innovation. Denne bil handler udelukkende om følelser," lyder det til magasinet Auto Express fra Alain Favey, som er marketingchef hos Skoda.

Længere modeller

Skodas program er dog på alle fronter anderledes i Kina, hvor den lignende større Kodiaq GT, der lægger sig tæt op ad den finere BMW X4, har været på markedet nogen tid. Mellemmodellen, Karoq, er samtidig forlænget i forhold til versionen, der sælges på det europæiske marked, mens den almindelige Kamiq er 15 centimeter længere og har et større bagagerum.

I det hele taget opererer en række europæiske bilproducenter med længere modeller på det kinesiske marked.

Det handler ikke kun om at give mere funktionalitet til eksisterende modeller, men også om at der for mange kinesere ligger en prestige i at kunne køre med chauffør. Det gælder for eksempel Audi A4 sedan lang og BMW 3-serie sedan lang.

Skoda-modeller i Kina taler i højere grad til følelserne frem for ren fornuft. Det kan blive en ny vej for mærket. Foto: Skoda
Mens det ydre er markant forskelligt fra de europæiske modeller, ligner interiøret mere det, vi kender. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce