Annonce
Kunst

Spændende kunst i vente: 2020 byder på keramik af Cobrakunstner, en 150 års jubilar og 30 års tegnefilm

150-året for maleren Anna Sybergs fødsel markeres i 2020 med en stor udstilling på Faaborg Museum. Foto: Faaborg Museum
Dyk ned i keramik af den fantasifulde maler Carl-Henning Pedersen og om bag populære tegnefilm, når de fynske museer næste år inviterer på nye udstillinger.

De meget forskellige lokale kunstnere - bamsemaleren Niels Erik Skovballe og naturkunstneren Alfio Bonanno - bidrager sammen med fotograf Henrik Saxgren i løbet af 2020 til udstillingerne på Johannes Larsen Museet i Kerteminde, mens Carl-Henning Pedersen til foråret bliver trækplaster på Clay i Middelfart. Det er første gang, der bliver sat fokus på Carl-Henning Pedersens keramiske arbejder.

Anledningen til udstillingen er en donation af 36 værker til museet fra Carl-Henning Pedersens enke, Sidsel Ramson. Værker, som offentligheden første gang får at se, på udstillingen, "Carl-Henning Pedersen – Lerets billedmager".

Annonce
"Mod det uendelige univers", lyder en af replikkerne i Pixars animerede tegnefilm, Toy Story. Hvordan producenten fandt på figurerne - som her rummanden Buzz og cowboy'en Woody - løfter udstillingen på Brandts sløret for. Foto: Brandts

Kvindeliv i Faaborg

2020 er 150-året for Anna Sybergs fødsel. Det markerer Faaborg Museum med en udstilling med sin enestående samling af kunstnerens akvareller.

Selv om Anna Syberg i sit arbejde benyttede feminine motiver som blomster og planter, bevægede hun sig i en kunstverden, hvor hendes køn var en modspiller. Med udstillingen om Anna Syberg vil Faaborg Museum bidrage til den aktuelle kunsthistoriske forskning, der undersøger modtagelsen af periodens kvindelige kunstnere og revurderer præmisset for de fortællinger, det er muligt at skrive om deres kunstnerisk virke.

Tegnefilm på Brandts

Kunstmuseum Brandts inviterer på tur 30 år tilbage i Pixar-tegnefilmenes verden. Her kan man se mere end 200 unikke skitser og kunstværker, som er blevet brugt i jagten på det endelige design i film som "Find Nemo", "Toy Story" og "Ratatouille", inden museet senere på året slår dørene op til udstillinger af mere retrospektiv karakter. Det drejer sig om afdøde kunstnere som filmstjernen Asta Nielsen (1881-1972) og Dea Trier Mørch (1941-2001), hvoraf den sidstnævnte i år blev vist på Louisiana.

Clay - Danmarks Keramikmuseum: "Carl-Henning Pedersen – Lerets Billedmager". Fra 16. maj til 18. oktober.

Faaborg Kunstmuseum: "Anna Syberg - Det uperfekte perfekte". Fra 9. maj til 25. oktober.

Johannes Larsen Museet: "Henrik Saxgren. Fra Tønder til Thule". Fra 16. maj til 30. august.

Kunstmuseum Brandts: "Pixar - 30 years of animation". Fra 24. januar til 2. august.

Adskillige ukendte keramiske værker af Carl-Henning Pedersen udstilles på Clay i 2020. Blandt andet dette fad fra 1996. Foto: Clay
Fotograf Henrik Saxgren tager besøgende på Johannes Larsen Museet med på tur fra Tønder til Thule i museets store forårsudstilling. Foto: Henrik Saxgren
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Byråd sætter punktum for Odeon-sag: Men der mangler stadig en undskyldning

Leder For abonnenter

Odeon har tumlet rundt som en beruset balletdanser

Det er ynkeligt, at selskabet bag Odeon ikke vil undskylde de løgne, som man var sendt ud i offentligheden for at dække over sagen om den systemkritiske kinesiske dansetrup Shen Yuns aflyste optræden i musik- og teaterhuset. Odeon-selskabet har, som det fremgik af avisen tirsdag, i stedet valgt at "beklage" sin optræden via en advokat, men man har ikke haft mod og mandshjerte nok til at sige det lille, men vigtige ord "undskyld". Det er uhørt dårlig stil; en uforskammet opførsel. Derfor må man håbe, at Odeon tager ved lære af forløbet og den berettigede kritik, der er blevet rejst mod selskabet. For selvfølgelig skal man undskylde, når man stikker en løgn. Odeon har i Shen Yun-sagen tumlet rundt som en beruset balletdanser midt i et balletkompagni. Man har løjet for offentligheden, og man har løjet for sin kontraktpartner, Odense Kommune. Det har absolut ikke været kønt at se på. Det er blevet grundigt tilbagevist, at aflysningen af den kinesiske dansetrups optræden skyldtes pres fra det kinesiske regime. Der findes ganske enkelt ikke skyggen af dokumentation for, at den kommunistiske supermagt Kina har forsøgt at diktere programmet i et musik- og teaterhus i hjertet af Danmark. Der er andre og bedre forklaringer på, at Shen Yun-truppen ikke fik lejlighed til at optræde i Odeon. Alene det faktum, at truppen er ukendt i offentligheden og derfor næppe ville have haft gennemslagskraft til at samle et større publikum i Odeon, kan begrunde, at truppen fik et nej fra Odeon. Det kunne man imidlertid have sagt højt og dermed sparet sig selv for megen ballade. Ligesom man fra Odeons side kunne have sagt, at der var åbenlyse samarbejdsproblemer mellem den kinesiske trup og musik- og teaterhuset. Det er nu engang altid bedst at sige tingene, som de er - også når det er ubekvemt. Selv om sandheden ifølge mundheldet er ilde hørt, er sandheden altid at foretrække. Derfor må Odeon mande sig op og lære at sige tingene, som de er. Også, når det handler om at afvise ukendte, kinesiske dansere. Alt andet er ynkeligt.

Annonce