Annonce
Debat

Sover politikerne i Odense stadig?

Læserbrev: Kun politikerne i Sønderborg og i Faaborg–Midtfyn samt de nationale politikere er aktive i forhold til at få etableret en Als–Fyn forbindelse. Det er derfor forståeligt, at motortrafikvejen på Fyn går fra Bøjden til Årslev, som er i Faaborg–Midtfyn Kommune. Den officielle strækning er vist på følgende vejkort.


Jeg har troet, at hele projektet skulle være for at sikre en bedre forbindelse mellem især Sønderborg og Odense, og derfor binde region Syddanmark bedre sammen.


Annonce

Politikerne i Odense Kommune har i måneder ikke reageret på denne planlagte rute. Jeg har troet, at hele projektet skulle være for at sikre en bedre forbindelse mellem især Sønderborg og Odense, og derfor binde region Syddanmark bedre sammen.

Hvor mange af jer borgere i Odense vil benytte hele denne strækning ved en tur til Sønderborg og grænsen? I skal køre ad motorvejen mod Nyborg, og så følge motorvejen mod Svendborg for at komme til frakørslen ved Årslev, og så starter denne motortrafikvej. På et landkort kan det måske ikke se ud af en stor omvej, men prøv lige at se denne omvej for jer i virkelighedens verden. Jeg vil aldrig fra Odense centrum køre over Årslev for at komme til Faaborg.

De fleste Odenseanere vil nok benytte en af de nuværende veje til Faaborg og finde en tilkørsel til motortrafikvejen, og disse veje vil hurtigt blive overbelastet og sande til i trafik.

Den naturlige motortrafikvej mod Faaborg og Sønderborg vil være ved frakørsel 51 eller ved Munkebjergvej frakørsel 50, hvor man vil få den hurtigste forbindelse mellem Sønderborg og Odense Universitetshospital, SDU samt til Forskerparken. En af disse ruter må da være det optimale for de fleste borgere i Odense, og kunne etableres med hensyntagen til biodiversitet og naturinteresser i Svanninge Bakker.

Såfremt der er nogle partier i Odense, som vil prioritere erhvervsinteresserne højt med den tunge trafik fra havnen og Thrigeparken, så vil linjeføringen ikke være det afgørende, men det vigtigste vil være straks at arbejde for en egentlig motorvej på strækningen.

Hvorfor har den endelige linjeføring af motortrafikvejen ikke haft interesse for de politiske partier i Odense? I trafikministeriet regner man netop nu på prognoser for trafikken, samt laver yderligere projektplaner for netop denne strækning. Det er nu ved at være i sidste øjeblik, hvis vi skal ind med vores ønsker fra Odense kommune for at kunne ændre linjeføringen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Ny bydel skrotter baghaven for naturens skyld: - Vi skaber en skov sammen med en by

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce