Annonce
Indland

Sort arbejde stiger efter mange års tilbagegang

- Danskerne har fået udført flere reparationer og vedligeholdelser på deres bolig, og det er nærliggende at tænke, at nogle laves via det formelle arbejdsmarked, nogle laves som gør-det-selv, og nogle laves sort, siger Peer Skov fra Rockwool Fonden om den nye undersøgelse. (Genrefoto)

- Håndværkerfradraget er ikke nødvendigvis en del af løsningen, lyder det fra professor om sort arbejde.

I flere år har sort arbejde i Danmark været faldende. Men den tendens er nu brudt.

En undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed viser nemlig, at der fra 2016 til 2017 er sket en stigning i aktiviteter på det sorte arbejdsmarked.

Det er dog ikke antallet af personer, som arbejder sort, der er steget. Tværtimod viser undersøgelsen, at andelen af befolkningen, som udfører sort arbejde, er faldet fra 22,3 til 21,3 procent.

Til gengæld arbejder de personer, som i forvejen udfører sort arbejde, flere timer end tidligere. Det får arbejde uden moms og regning til at stige i forhold til det danske bruttonationalprodukt (BNP) fra 1,7 til 2,2 procent.

Mens sort arbejde stadig er mest udbredt blandt de unge, er det ligeledes fortsat bygge- og anlægsbranchen, der har de største problemer.

Og det bekymrer Bo Sandberg, der er cheføkonom i erhvervsorganisationen Dansk Byggeri.

- Det er bekymrende i en tid, hvor der ellers er meget godt gang i hjulene på det hvide marked. Derfor skulle man da tro og håbe, at der ikke var så meget tid tilovers til at udføre sort arbejde i fritiden.

Ifølge Bo Sandberg kan en af forklaringerne være, at boligjobordningen, bedre kendt som håndværkerfradraget, er blevet ændret flere gange over de seneste år.

Ordningen blev indført i 2011, men blev blandt andet ændret i 2016-2017, således at der kom mere fokus på energivenlige renoveringer af boligen.

Det betød, at forbrugere i dag kan få fradrag for færre ting, hvilket kan medvirke til, at sort arbejde stiger, mener Bo Sandberg.

Bent Greve, der er professor i samfundsvidenskab ved Roskilde Universitet, mener, at man helt generelt har overvurderet effekten af ordningen.

- Jeg tror, at man har haft en overdreven på tro, at håndværkerfradraget ville få det til at blive mindre, fordi man troede, at man på den måde kunne gøre sort til hvidt. Og det har man måske også kunnet gøre lidt.

- Men det ændrer jo ikke på, at nogle synes, at de stadig har et vist økonomisk incitament for at gøre det, siger han.

Derfor mener Bent Greve ikke, at håndværkerfradraget nødvendigvis er en del af løsningen. I stedet mener han, at man skal have mere fokus på at øge kontrollen med sort arbejde.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Sydfyn

Det flyder med vildsvin: Nummer seks drevet i land på Ærø

Annonce