Annonce
Fyn

Soloulykker og skæve trafikanter bliver ved med at tage liv

Trafikken i Danmark krævede sidste år 199 liv, og mere end hver fjerde dødsulykke var en soloulykke. Arkivfoto: Michael Bager.
Opgørelse over dødsulykker i trafikken viser mange eneulykker med påvirkede trafikanter.
Annonce

Fyn: Det kan koste liv - måske ikke dit eget, men andres - hvis du bevæger dig rundt i trafikken med alkohol eller stoffer i blodet. Det er ikke ny viden, men Vejdirektoratets nye opgørelse over dødsulykker i den danske trafik viser, at der er behov for at gentage budskabet. For sidste år døde 199 personer i trafikulykker - det var 28 flere dræbte end året før, og 56 af de involverede personer i dødsulykkerne var påvirket af spiritus og/eller narkotika eller medicin.

I 2018 rejste politiet på landsplan 7391 sigtelser om spirituskørsel. Sidste år faldt antallet marginalt til 7355, men Fyns Politi måtte notere en stigning fra 675 sigtelser i 2018 til 699 sidste år.

Politiet bruger dog langt mere tid på at skrive sigtelser for kørsel under påvirkning af narko eller medicin. Sidste år blev der rejst 9504 sigtelser, en stigning på knap 12 procent fra 2018, og også på Fyn tog politiet flere trafikanter med narko eller medicin i blodet - tallet steg fra 569 i 2018 til 617 sidste år.

Selvom antallet af fynske trafikulykker med personskade sidste år var lavere end i de foregående fire år, steg antallet af trafikdræbte til 21. Fra 2015 til 2018 voksede de årlige dødstal også (fra 13 til 16), og med 18 omkomne i år nærmer antallet af trafikdræbte på Fyn sig sidste års høje niveau.

Ifølge Vejdirektoratets tal var hver fjerde dødsulykke i 2019 en soloulykke, og netop disse ulykker viser faren ved at køre påvirket, for halvdelen af førerne i de fatale ulykker var påvirket af spiritus, narkotika eller medicin. De dødsulykker, som ifølge politiet med stor sandsynlighed var selvmord, er ikke talt med i statistikken.

På Fyn var ni af de 18 ulykker, som kostede liv, soloulykker, mens seks af ulykkerne var sammenstød mellem to køretøjer.

Annonce

Uopmærksomhed koster liv

Fire ud af 10 omkomne i trafikken sidste år sad i en bil, da ulykken skete, og det er en stigning i forhold til 2018, men på niveau med årene før. Årsagerne til dødsulykkerne har heller ikke ændret sig væsentligt - i knap to ud af tre ulykker havde trafikanterne været uopmærksomme eller ikke orienteret sig godt nok.

- Uopmærksomhed og utilstrækkelig orientering har ligget på samme niveau, siden Vejdirektoratet begyndte undersøgelserne af dødsulykkerne i 2010. Det viser, at det er en kurve, der er svær at knække. Så skal vi vende udviklingen, kræver det, at vi ser på, hvordan vejene kan indrettes, så de understøtter bilisternes kørsel, siger Marianne Foldberg Steffensen, trafiksikkerhedsekspert i Vejdirektoratet.

- Kurver skal være synlige, rumleriller kan få den uopmærksomme bilist til at fokusere igen, og autoværn kan forhindre sammenstød, nævner hun som eksempler på forebyggende tiltag.

Flest dødsulykker uden for byerne

I 2019 blev der registreret 193 dødsulykker, hvor i alt 199 personer mistede livet. Syv ud af 10 dødsulykker skete i en landzone - de resterende tre ud af 10 dødsulykker skete inden for byzonetavlerne.

I byerne er det oftere fodgængere og cyklister, der mister livet, mens det i landzoner i højere grad er trafikanter i personbiler, der dør i ulykker.

156 mænd og 43 kvinder døde i trafikken i 2019.

87 bilister omkom sidste år i trafikken. 30 procent af dem brugte ikke sikkerhedssele, da ulykken skete.

De fire hyppigste ulykkesfaktorer er uopmærksomhed eller utilstrækkelig orientering, for høj hastighed, påvirkede trafikanter og chancebetonet kørsel. Ofte er der være mere end en faktor i hver dødsulykke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Retfærdighed for seniorer

OB

OB rejste sig fra asken efter mandfolke-indsats

Sport

Vellykket dansk EM-premiere: Det ligner allerede en billet til mellemrunden

Annonce