Annonce
Assens

Solen går ned over golfbane: Ægtepar lukker efter 15 år

Hvis du drømmer om at eje 11 hektar landbrugsjord, er det nu, du skal slå til. Sunset Golf ved Glamsbjerg er nemlig sat til salg af ejerne, der ikke længere har kræfterne til at drive banen. Lokalplanen er ændret, så området nu er udlagt til landbrugsjord. Foto: Kim Rune
Ægteparret Troels og Gerda Andersen lukker ved årets udgang pay and play-banen Sunset Golf.

Glamsbjerg: Når 2019 bliver til 2020 er det slut med at forsøge sig med at få bolden i de ni huller hos Sunset Golf.

Golfbanen, der ligger på Odensevej lige uden for Glamsbjerg, lukker nemlig ved årets udgang.

Det fortæller Troels Andersen, der sammen med sin hustru, Gerda Andersen, ejer golfbanen.

- Vi lukker til nytår. Vi har haft det til salg i så mange år, så det kan ikke køre videre, når der ikke er andre, der vil. Vi bliver for gamle, siger Troels Andersen, der oplyser, at han har rundet de 68 år, mens Gerda Andersen har fejret sin 71 års fødselsdag.

Golfbanen åbnede i 2004, efter Troels og Gerda Andersen året før havde etableret den. Indtil 2013 var det en pay and play-bane, hvor man ikke behøvede at være medlem, men hvor man bare mod betaling kunne køre ind og spille golf, når man havde lyst.

Frem til 2019 forpagtede Sunset Golfklub banen, og var Danmarks mindste golfklub med sine 34 medlemmer.

Annonce

Sunset Golf

2004: Ægteparret Troels og Gerda Andersen åbner Sunset Golf på Odensevej tæt på Glamsbjerg. Der er tale om en bane med ni huller med syv par-tre-huller og to par-fire-huller, hvor man ikke behøver medlemsskab for at spille. Det er nemlig en pay and play-bane, hvor man mod betaling kan prøve kræfter med de ni huller, når man har lyst.

2013: Sunset Golfklub etableres og forpagter banen hos Sunset Golf.

2016: I april overtager golfklubbens medlemmer driften af banen efter aftale med Troels og Gerda Andersen.

2018: Efter flere måneders uenigheder falder samarbejdet til jorden, og Sunset Golfklub flytter sine 34 medlemmer til Vestfyns Golfklub - fem kilometer væk i Glamsbjerg.

I marts indgår Troels og Gerda Andersen en et-årig lejeaftale - inklusiv en købsoption - med far og søn Martin Ludvigsen og Mateusz Ludvigsen. Martin Ludvigsen driver tillige Sølykke Golf ved Langeskov, og Sunset Golf bliver en del af den. Det er planen, at 18-årige Mateusz Ludvigsen skal styre banen ved Glamsbjerg.

Men allerede i august annulleres lejeaften. Der er uenigheder mellem de to parter, der dog til Fyens Stiftstidende ikke vil uddybe, hvad uenighederne består i. Troels Andersen fortæller dog, at banen efter hans mening ikke er blevet passet godt nok, mens Martin og Mateusz Ludvigsen skrev på Sunset Golfs hjemmesiden, at lejeaftalens ophør skyldtes manglende tilgang af medlemmer. Den besked blev dog fjernet igen.

Troels og Gerda Andersen overtager igen driften af golfbanen og genetablerer pay and play.

2019: Ægteparret ansøger Assens Kommune om, at lokalplanen laves om, så jorden ikke længere skal bruges til rekreative formål, men udlægges til landbrugsjord. I maj godkender Miljø-, Teknik- og Planudvalget den ændring.

De 11 hektar jord, som banen ligger på, og det tilhørende hus, hvor Troels og Gerda Andersen bor, har siden 2010 været til salg. Ingen købere har dog meldt sig.

Med udgangen af 2019 lukker Sunset Golf.

Bundet af bane

Fra 2019 har banen igen været pay and play.

- Sidste sæson var underlig, for vi havde faktisk forpagtet banen ud. Men det var kun til 1. august, fordi det ikke rigtig fungerede, og banen ikke blev passet. Så vi overtog banen igen. Den nye sæsonen er startet, og der kommer kunder, fortæller Troels Andersen.

- Kan I ikke bare drive banen videre som pay and play?

- Nej, det har vi ikke lyst til. Vi er jo bundet af det, fordi vi hele sommerhalvåret skal være her. Vi er nødt til at være på stedet og passe det, forklarer Troels Andersen om ægteparrets overvejelser.

Landbrugsjord

Troels og Gerda Andersen har henvendt sig til Assens Kommune og søgt om, at lokalplanen og kommuneplanrammen, der gælder for ejendommen, bliver ændret, så jorden ikke længere er udlagt til rekreativt område, men igen bliver klassificeret som landbrugsjord.

Miljø-, Teknik- og Planudvalget har netop behandlet sagen og besluttet, at lokalplanen laves om, så jorden fremover er landbrugsjord.

Det glæder naturligvis Troels Andersen, der også ser en økonomisk fordel i ændringen af lokalplanen.

- Grunden til det (ønsket om at ændre lokalplanen, red.) er, at når det ikke er landbrugsjord, betaler vi meget mere i ejendomsskat. Det kan vi ikke blive ved med, hvis der ikke er en indtægt, forklarer golfbaneejeren.

- Hvad håber I sker? Vil I stadig forsøge at sælge?

- Det ved jeg ikke, om vi kan, men så kan vi jo forpagte det ud som landbrugsjord, og vi kan blive boende her i huset.

- Det var kun for at se, om det kan køre videre som golfbane, at vi hidtil har haft det til salg. Det kan det så ikke, så vi må finde på noget andet, siger Troels Andersen.

Troels og Gerda Andersen ejer i alt 11 hektar jord, som golfbanen i dag ligger på.

Troels og Gerda Andersen har siden 2004 drevet og ejet Sunset Golf, men det eventyr får nu en ende, da alderen har sat sig sine spor hos ægteparret. Arkivfoto: Roland Petersen
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce