Annonce
Nyborg

Socialchef om overskridelse af tidsfrister: - Det er beklageligt for alle, ikke mindst borgerne

Socialchefen i Nyborg Kommune, Vickie Nellemann Kramer, beklager, at der ligger en bunke af sager på hjælpemiddelområdet, der har overskredet tidsfristen for behandling af den type sager. Foto: Nyborg Kommune
I 2020 var der ikke nogen af kommunens egne fastsatte tidsfrister på hjælpemiddelområdet, der blev overholdt. Spørger man socialchefen Vickie Nellemann Kramer skyldes overskridelserne opsigelser, sygdom og corona.

Nyborg: Det er ikke lykkedes Nyborg Kommune at overholde tidsfristerne for sagsbehandling på nogen områder, når det kommer til bevilling af hjælpemidler i 2020. I de lange sager med en frist på 24 uger er kun 35,3 procent af sagerne blevet behandlet til tiden, og i de akutte sager, der skal behandles inden for fem dage, er det kun i knap 88 procent af sagerne, at det er lykkedes. Socialchef Vickie Nellemann Kramer forklarer her hvorfor:

Der var ikke nogen af områderne på hjælpemiddelområdet, hvor behandlingstiden i 2020 blev overholdt indenfor den i forvejen bestemte tidsfrist. Hvordan kan det være?

Det er der mange årsager til. Vi prioriterer vores akutsager først, men det kan være, at en borger ikke bliver udskrevet på den planlagte dag, eller at vi ikke får en tilbagemelding fra en sygeplejerske ude ved en borger, som vi skal bruge, og så går fem dage hurtigt. Akutsagerne er dem, vi bestræber os på at nå først, fordi de er akutte. Hvis vi ikke når i mål med dem, har borgeren et funktionstab.

Annonce

Men de fleste af de akutte sager bliver også behandlet til tiden. Kigger man på sagerne med en behandlingstid på 24 uger, var det kun 35 procent, der blev behandlet til tiden i 2020. Hvorfor ligger det tal så lavt?

Vi har haft et efterslæb – en bunke af sager, som dog er blevet mindre de seneste to år, men sagerne kommer til at ligge for længe, før vi når til sagsbehandlingen. Vi opnormerede i april 2020, men var lukket ned det meste af foråret, så opnormeringen har ikke fået det gennemslag, vi havde ønsket. Og så har vi i år haft nogle udfordringer, som gør, at vi ikke når i bund i bunkerne. Det er ikke sagsbehandlingen, der tager tid, men fordi vi har en bunke liggende, går der tid, før vi når ned til dem, fordi vi prioriterer de akutte sager.

Hvad er for nogle udfordringer, der har været i starten af året?

Vi har haft en opsigelse og to sygemeldinger med corona. Vi har prøvet at få en vikar ind, men det er et område, der kræver meget oplæring, og så hænger de ikke på træerne. Vi har fået en vikar ind på bilområdet, og det har hjulpet meget, men vi bøvler stadig med at finde en, der kan dække de fire måneder, vi er bagud på området.

Det bør vel ikke gå ud over borgerne, at der er en opsigelse og et par sygemeldinger?

Nej, det skulle det egentlig ikke gøre. Vi arbejder hen imod at få så robust en afdeling, at det ikke gør noget. Hjælpemiddelafdelingen er ikke så robust på nuværende tidspunkt. Det er vi alle rigtig kede af – ikke mindst medarbejderne, som også bliver rigtig presset af det.

Hvordan arbejder I hen mod en mere robust afdeling?

Det gør vi ved opnormeringen sidste år. Der ligger en bunke af sager, som vi skal have bund i. Vores mål er at behandle sagerne på samme måde som de akutte sager, så man ikke når at skulle vente på, at sagsbehandlingen starter. Indenfor den første uge, skal en medarbejder gerne have fat i sagerne, så de ikke ligger for lang tid. Det var vi tæt på at opnå i februar, men så blev vi ramt af sygemeldinger og en opsigelse. Det er meget beklageligt for alle – ikke mindst for borgerne, at vi ikke er robuste til at kunne klare det.

Hvis fristen ikke kan overholdes, hvordan informeres borgeren så?

Så får borgeren et ventetidsbrev, hvor vi skriver, hvornår vi forventer at have behandlet sagen færdig.

Hvornår i processen får borgeren det brev?

Det sker først, når fristen er udløbet. Det er jeg først blevet gjort opmærksom på nu, så det skal vi have ændret på. Det skal ske meget før. Man har en forventning om, at sagen bliver behandlet færdigt, så det nytter ikke, man først får besked så sent.

I vil sikre jer, at der til sommer ikke er sager på ventelisten, hvor fristen er overskredet. Hvordan skal det lykkes?

Med opnormeringen. Vi er fuldtallige igen, men mangler vi en vikar. Så når vi har fået det, skulle det gerne løse sig.

Det mener I godt, I kan nå?

Det håber vi, vi kan, men jeg kan ikke garantere noget. Med alle de uforudsete ting, vi har oplevet i 2020, kan jeg ikke love noget, men det håber jeg.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Campingpladsejer har udsigt til ”århundredets” sæson: - Vi kunne have lejet 100 hytter ud - det er fuldstændig vildt

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Nu får bilisterne en ny smutvej gennem Odense: S og DF skød forslag om bilfri plads ned

Odense For abonnenter

Trafikforsker angriber rapport om letbanen: - Aarhus er for lille til en letbane, og Odense er endnu mere for lille

Speedway

Endelig publikum til speedway i Fjelsted igen: Men festen blev spoleret af store tekniske problemer og et sløjt fynsk hjemmehold

Odense

Se video: Sankthans og D-A-D rykkede ind på havnen

Danmark

Onsdagens coronatal: 223 testet positiv det seneste døgn

Odense

Søren gav penge til de små i lokalsamfundet: - Tusind tak - det betyder virkelig noget

Erhverv

Stort byggefirma sender 65 ansatte hjem efter smitteudbrud: - Det er ikke ovre endnu

EM LIV

Malte fra Nørrebro blev hele Danmarks student, da han kastede sin hue på banen og fik Delaneys trøje efter dansk-russisk EM-skæbnekamp

Odense For abonnenter

Kommentar: S og DFs nej til at lukke for smutvej i Odense er helt sort i en tid, hvor politikerne skal tænke grønt

Middelfart For abonnenter

Kæmpe interesse for luksusbiler: Middelfart-milliardærs leasingfirma vokser med rekordfart

Nyborg For abonnenter

Jubel i Frørup: Byråd vil holde hånden under de små skoler

Annonce